پورقاضی در بیست و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

وعده های پیاپی مقامات دولتی برای یکسان سازی نرخ ارز/ ممانعت لابی ها از تک نرخی کردن ارز

یک عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: از اوایل سال ۹۲ اخباری حاکی از تک نرخی شدن ارز به گوش می رسید و این درحالی است که پس از گذشت ۳ سال هنوز شاهد تحقق این امر نیستیم.

وعده های پیاپی مقامات دولتی برای یکسان سازی نرخ ارز/ ممانعت لابی ها از تک نرخی کردن ارزبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی پور قاضی عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وعده های پیاپی مقامات دولتی برای یکسان سازی نرخ ارز عنوان کرد: در بیستم فروردین ماه سال ۹۲ بهمنی رئیس سابق بانک مرکزی اعلام کرده بود که تک نرخی شدن ارز در این سال اتفاق خواهد افتاد علاوه بر این، معاون برنامه ریزی رئیس جمهور نیز در همان سال تک نرخی شدن ارز را پیش بینی کرده بود.

وی ادامه داد: ولی اله سیف نیز اعلام کرده بود که ارز در بودجه ۹۳ تک نرخی خواهد شد و به دنبال نرخی هستیم که بتواند از تولید و اشتغال در کشور پشتیبانی کند.

پور قاضی تصریح کرد: در سال گذشته نیز مجددا این مسئله توسط رئیس بانک مرکزی مطرح شده بود و در سوم فروردین ماه سال جاری اسحاق جهانگیری از اصلاحات ساختاری در حوزه اقتصاد کشور از طریق یکسان سازی نرخ ارز سخن گفته بود.

گفتنی است علی طیب نیا نیز در مهر ماه سال جاری نیز به این مسئله اشاره کرده بود و این در حالی است که ولی اله سیف در دوازدهم دی ماه سال جاری صراحتا اعلام کرده بود که در حال حاضر نمی توان نرخی را برای یکسان سازی مشخص کرد.

پور قاضی تصریح کرد: هم اکنون لابی قدرتمندی وجود دارد که این امر از تک نرخی شدن ارز جلوگیری می کند علاوه بر این موضوع عده ای بر این باورند که منابع کافی برای تحقق این امر موجود نیست اما بایداین نکته را نیز در نظر داشته باشند که کشور ترکیه بدون داشتن منابع ارزی، ارز خود را تک نرخی کرده است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران تشریح کرد: قرار بر این بود تا برای ورود برخی از ماشین آلات تولیدی ارز مبادله ای تخصیص داده شود آما این امر نیز تحقق نیافت و فقط عده ای از نورچشمی ها از آن استفاده می کنند.

پور قاضی در پایان بیان کرد: بیانیه اتاق بازرگانی چندی پیش منتشر شده است و همواره خواهان تک نرخی شدن ارز کشور هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار