بازار سرمایه در هفته ای که گذشت:

الاکلنگ بازار سهام

بازار سرمایه، در اولین روز کاری خود، نظاره گر بازاری نزولی بود، بازاری که حتی بازارگردان ها هم علاقه ای برای فعالیت آن نداشتند.

به گزارش خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در اولین روز بازار سرمایه، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران، در اولین روز معاملات بازار سرمایه، با کاهش 588 واحدی به عدد 76 هزار و 825 واحد رسید.

ارزش کل معاملات بازار بورس، به بیش از 105 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 515 میلیون و 792 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 45 هزار و 964 نوبت داد و ستد شد.

براساس این گزارش، دستورهای جنجالی رئیس جمهور جدید آمریکا درحالی همچنان بازارهای مالی و کالاهای دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده، و سیگنالی مثبت برای بازار نفت تبدیل کرده است که اقدام این کشور برای اعمال تحریم های جدید بر ضد برخی شرکت های خصوصی و برخی اشخاص حقیقی، شائبه نقض برجام را برای اغلب سرمایه گذاران ایجاد کرده است.

گفتنی است برای انتشار گزارش های بودجه ای سال مالی 96 شرکت های بزرگ و اغلب صادرات محور می تواند جریان بازار را دست کم تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده روشن کند، بازاری که این روزها دیگر چیز با ارزشی برای از دست دادن ندارد.

***در دومین روز کاری بازار سرمایه، معامله گران بورس تهران، نظاره گر بازاری کم عمق، همزمان با عرضه اولیه 81 میلیارد و 600 میلیون تومانی دارویی برکت بودند، بازاری که به علل فقر نقدینگی گویی خاک مرده درآن پاشیده شده است.

براساس این گزارش، شاخص کل قیمت و بازده نقدس بورس، با کاهش 209 واحدی به عدد 76 هزار و 616 واحد متوقف شده است.

براساس این گزارش، ارزش کل معاملات بورس، به بیش از 205 میلیارد تومان بالغ شد، این درحالی است که ارزش آن از 198 میلیارد تومان فراتر نرفت، که ناشی از دست به دست شدن 969 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 80 هزار و 269 نوبت داد و ستد شد.

بازاری که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، ترس از تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها باعث تحرک بیشتر فروشندگان سهام شده است. 

***در سومین روز کاری بازار سرمایه، معامله گران بورس، نظاره گر بازاری تنظیم شده در بازه مثبت بودند که البته با تکاپوی معامله گران، اغلب حقیقی در نمادهای معاملاتی شاخص ساز به رهبری گروه بانک ها و سایپا بودند.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس، با افزایش 62 واحدی به عدد 76 هزار و 678 واحد رسید این درحالی است که شاخص کل هم وزن با افزایش 32 واحدی به عدد 15 هزار و 436 واحد رسیده است.

گفتنی است، ارزش کل معاملات بورس تهران، درحالی به بیش از 217.5 میلیارد تومان بالغ شد که در بازار نقد ارزش معاملات از 175 میلیارد تومان فراتر نرفت که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 647 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 60 هزار و 89 نوبت داد و ستد شد.

 به اعتقاد بعضی از کارشناسان بازار تنها کسانی که این روزها برای بورس دلسوزی می کنند معدود سهامداران حقیقی هستند که چراغ این بازار را با بازارسازی و معاملات محدود روشن نگه داشتند.

***در چهارمین روز از بازار سرمایه، بورس تهران، شاهد معاملات پرحجم در گروه خودرویی و بانکی بود و همچنین معامله گران با نگرانی از آینده که باید به چه قیمتی سهامداری را بر سپرده گذاری در بانک ترجیح دهند.

براساس این گزارش، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس، با افزایش 87 واحدی به عدد 76 هزار و 766 واحد رسیده است این درحالی است که شاخص کل هم وزن با افزایش 46 واحدی به عدد 15 هزار و 482 واحد رسیده است که شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 204 واحدی به عدد 84 هزار و 95 واحد رسیده است.

ارزش کل معاملات بورس تهران، به کمتر از 174 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 857 میلیون و 731 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 54 هزار و 496 نوبت دادوستد شد.

لازم به ذکر است، بازار سهام بازاری کم حجم و متعادلی بود که در گروه بانک ها و خودوریی ها شاهد تقویت تقاضا در برابر عرضه سهام بوده است، بازاری که هنوز منتظر معجزه و یا اتفاقی جدید است.

***در آخرین روز از بازار سرمایه، معامله گران بازار، درحالی معاملات پرحجم سهام را در گروه خودرویی و نمادهای بانکی به نظاره نشستند که در کلیت معاملات بازار، همچنان معاملات کم عمق و بی انگیزه را شاهدیم.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس، با افزایش 26واحدی به عدد 76 هزار و 792 واحد رسیده است این درحالی است که شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 2 واحدی به عدد 15 هزار و 484 واحد را تجربه کرده است.

براساس این گزارش، ارزش کل معاملات بورس، درحالی به بیش از 266 میلیارد تومان رسید که در بازار نقدی، اندکی بیش از 133 میلیارد تومان بوده است که ناشی از دست به دست شدن 739 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 57 هزار و 110 نوبت داد و ستد شد.

گفتنی است، آنچه که می تواند برای معامله گران بازار سرمایه، به عنوان یک هدف و شاید آرزو برجای گذارد این است که در بودجه سال آینده، دولت معجزه و یا اتفاقی مهم رخ دهد که بتواند سیاست های پولی و مالی کشور را از رکود فرو رفته در آن نجات دهد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار