سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با کالای قاچاق و ارز:

اجرای طرح رجیستری تا تیرماه 96 /در حوزه کالاهای قاچاق مکشوفه 120 درصد رشد داشتیم

خورشیدی گفت: درسال 95 به 12 هزار میلیارد تومان مجموعه قاچاق مکشوفه در کشور دست یافتیم که این میزان،رقم بی سابقه ای از کشفیات طی سال های گذشته بود.

اجرای طرح رجیستری تا تیرماه 96 /در حوزه کالاهای قاچاق مکشوفه 120 درصد افزایش رشد داشتیمبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با کالای قاچاق و ارز در حاشیه نشست خبری این ستاد گفت: حجم قاچاق از 24 میلیارد دلار در سال 92 به 15ونیم میلیارد دلار در سال 93 کاهش پیدا کرده و در سال جاری نیزشاهد 20 درصد کاهش حجم قاچاق بوده ایم و هدف گذاری ما رسیدن به 12تا 13 میلیارد دلار در سال است. هرچند که با تدابیر اندیشه شده سعی می کنیم این عدد را هرچه بیشتر به صفر نزدیک کنیم.

وی در ادامه افزود: درسال 95 به 12 هزار میلیارد تومان مجموعه قاچاق مکشوفه در کشور دست یافتیم و این رقم، میزان بی سابقه ای از کشفیات طی سال های گذشته بود و حدود 120درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

خورشیدی همچنین با اشاره به اجرای طرح رجیستری تا ابتدای تابستان 96 تصریح کرد: در ابتدای سال 95 تردید جدی در حوزه اجرای طرح رجیستری گوشی همراه وجود داشت و کارشناسان باور نداشتند این طرح در عمل اجرایی شود، اما در حال حاضر طرح رجیستری در مرحله اجرایی شدن بوده و تجهیزات و آزمایش های مورد نیاز برای عملی کردن آن صورت گرفته است و انتظار داریم تا تیرماه سال آینده به صورت کامل در کشور اجرایی شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با کالای قاچاق و ارز اذعان داشت: در باقی موارد مبارزه با قاچاق نیز روند رو به جلویی را طی کرده ایم و اجرای قانون مبارزه با قاچاق کمک بزرگی را به کشور در این زمینه کرده است، تاجایی که حدود 14 میلیارد تومان مجموعه امحای قاچاق در سال 94را در 10ماهه نخست سال جاری به 74 میلیارد تومان افزایش داده ایم که این رقم بی سابقه ای است.

وی اظهار داشت: مجموعه درآمد های ناشی از اجرای این قانون مستقیم به خزانه دولت واریز شده و همچنین نسبت وصول جرایم از کمتر ازیک درصد در سال 92 به بالغ بر 27 درصد در سال جاری رسیده است.

 خورشیدی در ادامه با اشاره به مصوبه جدید بانک مرکزی که نقل و انتقال از طریق صرافی ها را ممنوع می کند، بیان کرد: در رابطه با مبارزه با قاچاق ارز در حوزه پیشگیری مجموعه سامانه پورتال کشور و سامانه هایی چون ثنا 1 و 2، تمام معاملات ارزی و صرافی ها را ثبت می کند، علاوه بر این، مجموعه ارتباطی تمامی تعهدات ارزی را در کشور پایش می کند.

وی در ادامه افزود:  در حال حاضر میزان نقل و انتقال بین صرافی ها بسیار محدود شده و در صورتی که صرافی اطلاعات خود را در سامانه ثنا 2 ثبت نکند،با برخورد بانک مرکزی رو به رو خواهد شد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: در حوزه مقابله با قاچاق ارز، 10 میلیارد دلار ارز فیزیکی کشف شده است و حدود 3 میلیارد دلار مکشوفات دستگاه های کاشف به ویژه وزارت اطلاعات از معاملات غیرقانونی متخلفین در این حوزه بوده است.

بیشترین حجم واردات گوشی تلفن همراه مربوط به آیفون است

خورشیدی بیان کرد: بیش از 10 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در سال جاری کشف شده است که به صورت غیر قانونی وارد کشور شده بود و این میزان 20 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و مبارزه در این حوزه به شکل جدی در حال پیگیری است.

وی در ادامه تاکید کرد: شرکت هایی که نشان های مطرح بازار همچون آیفون را ارائه می کنند باید اجازه ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن، تجارت را داشته باشند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در سال جاری بیشترین واردات حجم گوشی تلفن همراه مربوط به آیفون بوده که توسط 23 شرکتی که از وزارت صنعت مجوز دارند وارد کشور شده است و امیدواریم با اجرای طرح رجیستری دیگر قاچاق تلفن همراه نداشته باشیم.

مدت زمان تعیین تکلیف پرونده های قاچاق 2و نیم ماه است

قاسم خورشیدی در رابطه با دپوی طولانی مدت برخی از کالاهای قاچاق در انبارها اظهار داشت: این کالاها بیشتر مربوط به کشفیات قبل از اجرای قانون جامع مبارزه با قاچاق کالاو ارز بوده و به تازگی کمیته ای در ستاد تشکیل شده که مأمور به تسریع روند تعیین تکلیف این کالاهای قاچاق است.

وی همچنین بیان کرد: بر اساس قوانین حداکثر ظرف یک ماه باید پرونده قاچاق تعیین تکلیف شود اما در واقعیت انجام پروسه حدود 2 و نیم ماه به طول می انجامد.

 واردات کمپوت آناناس قانونی است

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که چرا کمپوت های آناناس خارجی به راحتی در فروشگاه ها فروخته می شود بیان کرد: واردات کمپوت آناناس قانونی است و مکررا توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده ایم واردات 4 میوه گرمسیری آناناس، موز، انبه و نارگیل به کشور منع قانونی ندارد.

خورشیدی تصریح کرد: اجرای طرح شناسه دار کردن کالای سلامت محور در مورد هیچ کالایی متوقف نشده و ادامه این طرح توسط سازمان غذا و دارو جاری است.

وی در رابطه با تصویب قوانینی که واردات کالا را برای کوله بران قانونی می کند بیان کرد: انتظار داریم با تصویب لایحه توسعه پایدار مرزنشینان کشور نیازی به ورود کالا توسط این افراد نباشد و باید در نظر بگیریم این نوع تجارت با کرامت انسانی در تضاد بوده و کوله بران هم مانند افراد دیگر جامعه حق دارند با تجارت و کار قانونی درآمد کسب کنند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: در حوزه عرضه کالا از طریق فضای مجازی و فروشگاه های اینرنتی یا همان عرضه کالا به صورت غیر حضوری ستاد اقداماتی را شروع کرده و در سال آینده مراحل تکمیلی را طی خواهیم کرد و با کمک وزارت صنعت، معدن تجارت نماد اعتماد الکترونیک به تمامی فروشگاه های الکترونیک داده خواهد شد.

وی ادامه داد: با سازمان پست نیز توافق نامه های را منعقد کرده ایم که پست هیچ کالایی که قانونی بودن آن محرز نشده صورت نگیرد و شرکت های پیک نیز موظف شده اند در این زمینه به وزارت صنایع کمک کند.

خورشیدی همچنین تصریح کرد: با رسانه ملی نیز مذاکراتی صورت داده ایم تا تبلیغ کالاهایی با تحویل غیر حضوری، موکول به احراز قانونی آن باشد، علاوه بر این پلیس فتا موظف شده تا مدام فروشگاه های مجازی را پایش کند.

خورشیدی اعلام کرد: در سال 96 اولویت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مبارزه با قاچاق کلان و سازمان یافته در مبادی ورود انتقال و عرضه است و بر اساس این اولویت فعالیت هایمان را دنبال خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: سامانه هایی که در سال 95 شکل گرفته در سال 96 مراحل بلوغشان را طی می کنند و سامانه جدیدی در این حوزه اضافه نخواهد شد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین تاکید کرد: 10 سامانه اصلی و 37 زیر سامانه در کشور که جریان گردش پول را شفاف می کند به صورت جامع در معماری کلان کشور پیش بینی شده اند و نیاز به اضافه کردن سامانه جدیدی نداریم.

خورشیدی در پاسخ به این سوال که آیا گمرک مجاز است که اطلاعات خود را در اختیار سامانه جامع تجارت قرار دهد، بیان کرد: سامانه جامع وظیفه دارد گردش کالا را در کشور شفاف کند و قرار نیست گمرک اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار دهد بلکه گمرک نیز حلقه ای از زنجیره این سامانه محسوب می شود.

وی همچنین تصریح کرد: سامانه جامع امور گمرکی از سایر سامانه ها جلوتر بوده و به هیچ عنوان قصد تعطیلی آنرا نداریم بلکه  با وجود سامانه جدید تجاری عملکرد سامانه گمرکی تقویت و تسریع شده و به جای اینکه اطلاعات را به صورت مستقیم از تجار دریافت کند از طریق سامانه صحت آن را بررسی می کند.

علی معصومی مدیر کل حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق و کالا و ارز هچنین بیان کرد: اجرای سامانه مبارزه با قاچاق زیرساخت های عظیمی را می طلبد و به منابع مالی زیادی نیازداریم اما در ماده 139 برنامه ششم این بودجه به خزانه دولت واریز شدهو در اختیار ستاد قرار نمی گیرد و با توجه به محدودیت ردیف بودجه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا می کنیم که در مصوبه مذکور تجدید نظر کنند.

وی همچنین تصریح کرد: ماده 139پیشنهاد الحاقی است و از آنجایی که در برنامه بودجه دولت در نظر گرفته نشده بود ممکن است مبارزه با قاچاق را تحت الشعاع قرار بدهد.

انتهای پیام/ 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار