واکنش غول‌های فناوری به افشاگری تازه ویکی‌لیکس

شرکت‌‎های سامسونگ، اپل و مایکروسافت نسبت به ادعاها درباره آسیب‌پذیری دستگاه‌هایشان واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی‌بی‌سی، چند شرکت فعال در حوزه فناوری که گفته می‌شود محصولاتشان از جانب سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مورد حمله قرار گرفته است، نسبت به تازه‌ترین افشاگری ویکی لیکس واکنش نشان دادند.

روز سه‌شنبه، ویکی لیکس هزاران سند را که گفته می‌شود ابزارهای مورد استفاده سازمان سیا برای جاسوسی از کاربران را با جزئیات کامل مشخص کرده است، منتشر کرد. در این اسناد، ادعا شده است سازمان سیا روش‌هایی را برای شنود صدا از طریق میکروفون‌های تلفن‌های همراه هوشمند و همچنین تلویزیون‌های هوشمند، ابداع کرده است.

شرکت آمریکایی اپل در بیانیه‌ای اعلام کرد تاکنون تعدادی از آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری را بررسی و حذف کرده است. 

در این بیانیه آمده است: "فناوری تعبیه شده در آیفون‌های امروزی بهترین امنیت اطلاعاتی ممکن را برای مشتریان ارائه می‌کند. ما نیز دائما در تلاش برای حفظ این کیفیت هستیم." در ادامه این بیانیه آمده است: "با این‌که در تحلیل‌های اولیه مشخص شد بسیاری از این آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری در آخرین نسخه سیستم‌عامل آیفون و آیپد رفع شده است، ما به تلاش برای یافتن هرگونه آسیب‌پذیری دیگر در این سیستم‌عامل ادامه خواهیم داد. ما همواره از کاربران خود درخواست می‌کنیم به آخرین نسخه از سیستم‌عامل دستگاه خود به روز رسانی کنند و به این صورت از امنیت دستگاه خود اطمینان حاصل کنند."

شرکت سامسونگ نیز که گفته می‌شود تلویزیون‌های هوشمند سری اف-8000 آن با همکاری ام‌آی-5 انگلیس هک شده است نیز به این اتهامات واکنش نشان داده است.

در بیانیه شرکت سامسونگ آمده است: "حفاظت از حریم خصوصی مشتریان و امنیت دستگاه‌های ما برای سامسونگ در اولویت قرار دارد. ما از این گزارش باخبریم و در حال بررسی سریع این موضوع هستیم."

در این اسناد افشا شده همچنین آمده است سرویس جاسوسی آمریکا بدافزاری را طراحی کرده است که رایانه‌های شخصی دارای سیستم عامل مایکروسافت ویندوز را هدف قرار می‌دهد.

سخنگوی مایکروسافت در این‌باره گفت: "ما از این گزارش آگاه شده ایم و مشغول بررسی آن هستیم."

با این حال، شرکت گوگل نسبت به اتهاماتی مبنی بر اینکه سازمان سیا توانسته است با استفاده از باگ‌های امنیتی موسوم به "روز صفر" (zero day) به تلفن‌های هوشمند دارای سیستم‌عامل اندروید نفوذ کرده و کنترل آن‌ها را به دست بگیرد، اظهار نظر نکرد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تاکنون صحت این اسناد را که تاریخ‌هایی از سال 2013 تا 2016 در آن‌ها ثبت شده است، تایید نکرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار