گابريل: آمريکا در حل مناقشات بين المللی نیازمند روسیه است

وزیر خارجه آلمان گفت: آمريکاييها درحل مناقشات بين المللی به روسها نيازمندند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان گفت: آمریکایی ها در حل مناقشات بین المللی به همکاری روسیه نیاز دارند.
 
وزیر خارجه آلمان امروز با شرکت در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور سرگئی لاوروف، همتای روسش در مسکو اظهار داشت: لاوروف امروز به ما گفت که دقیقا سیزده سال است وزیر خارجه فدراسیون روسیه است و به همین مناسبت من به او تبریک می گویم و این در حالی است که من تازه سه هفته است وزیر خارجه آلمان شده ام.
 
این شرایط نشان می دهد که او (لاوروف) از هر کس دیگری، سیاست بین الملل را بهتر می شناسد و من از این بابت بسیار متشکرم. چون خیلی راحت توانستیم در مورد مسائل مختلفی با هم صحبت کنیم.
 
ما طیف کاملی از موضوعات مشترک دوجانبه با هم داریم. این مسلم است که برغم این مشترکات ما منافع اقتصادی مختلفی نیز با هم داریم. معتقدم این به نفع هر کسی است که آلمان و روسیه با هم ارتباط و همکاری خوب داشته باشند.
 
روسیه و اروپا با مسئولیت پذیری مشترک می توانند برای آزادی و ثبات امنیتی اقدام کنند. معتقدم این برای هرکس واضح و روشن است که روسیه نه تنها برای آلمان بلکه برای کل اروپا همسایه مهم و بزرگی بوده و هست.
 
بنابراین ما به طور موثر به ابتکارعملهای جدیدی در زمینه آزادی و امنیت نیاز داریم و به شخصه، نگرانی من آن است که با توجه به برخی بحثهای مطرح شده از سوی دو طرف (آمریکا و روسیه) در زمینه افزایش حضور نظامی اشان به طور مثال در کشورهای حوزه بالتیک و نیز در لهستان و همزمان طرح همین بحثها در آمریکا و افزایش فوق العاده بودجه نظامی و تسلیحاتی این کشور، ما دوباره وارد یک منحنی جدید تسلیحاتی شویم.
 
این مباحث مرا به یاد بحثهای دهه های هفتاد و اوائل دهه هشتاد میلادی می اندازد. معتقدم آلمان و روسیه شاید بهتر از هر کشور دیگر بدانند که چنین منحنی تسلیحاتی عاقبت به نفع هیچکس و همین طور به نفع مردممان نیست.
 
به همین خاطر من امیدوارم ما موفق بشویم برغم تمامی موضوعات سخت و اختلاف نظرها و نیز مناقشات و منازعات موجود، مساله خلع سلاح استراتژیک و متعارف در اروپا را از نظرها دور ندانیم. از منظر ما آلمانها همچون گذشته و برغم تمامی مشکلاتی که هم اکنون در اروپا وجود دارد، مساله اوکراین یکی از محوری ترین اهداف ما در سیاست خارجی است.
 
همان طور که به لاوروف نیز گفتم موضوعات سخت و دشوار محدود به اختلاف نظرها نیستند بلکه مساله ما مساله اختلاف رویکردهاست. ما در مورد مناقشه اوکراین با هم صحبت کردیم. یک نسل بعد از حل مشکل تقسیم و تجزیه شدن اروپا ما بار دیگر با مناقشات گسترده ای روبرو شده ایم.
 
اگر بخواهم صریح بگویم آتش بسی که باید از سوی تمامی طرفها حفظ و محترم شمرده شود از سوی همین طرفها حفظ نمی شود و عقب نشینی تسلیحات سنگین با وجود برخی مواضع متفاوت مطرح شده از سوی دو طرف متوقف شده است و خیابانها و راه آهن همچنان در محاصره قرار دارند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار