اگر اضافه وزن دارید، انتظار این بیماری ها را هم داشته باشید!

آمارهای کارشناسان نشان می دهد در سال‌های آینده میلیاردها نفر از اهالی کره زمین دچار مشکل چاقی می‌شوند و این به دلایل مختلف از جمله بی تحرکی، خوردن مواد غذایی پرچرب و شیرین است.

اگر اضافه وزن دارید، انتظار این بیماری ها را هم داشته باشید!به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شعار امسال سازمان بهداشت جهانی تمرکز بر چاقی و نقش مخرب و مستقیم آن بر ابتلا به بیماری‌های کلیوی دارد.
 
براساس تحقیقات اکنون در جهان بیش از ۶۰۰ میلیون فرد دچار چاقی هستند که زنگ خطری ترسناک و قوی برای ابتلای آنها به انواع بیماری‌های کلیوی از جمله نارسایی و حتی سرطان کلیه است.
 
چاقی و تجمع چربی فراوان در اطراف بافت‌های بدن بویژه داخل حفره شکمی باعث افزایش فشارخون در مویرگ‌های کلیه شده و فشار برای تصفیه حجم بیشتری از مایعات توسط این بخش از بدن می‌شود و به تدریج نارسایی و از کار افتادگی کلیه‌ها را در پی خواهد داشت.
 
در اثر نارسایی کلیوی، بدن قادر به تخلیه سموم نیست و این تجمع مواد سمی باعث از کار افتادگی سایر اعضای بدن و مرگ فرد می شود، در بیشتر موارد فرد مجبور به دیالیز، مصرف انواع دارو، رژیم غذایی و حتی دریافت پیوند کلیه است.
 
براساس آمارهای کارشناسان در سال‌های آینده میلیاردها نفر از اهالی کره زمین دچار مشکل چاقی می‌شوند و این به دلایل مختلف از جمله بی تحرکی، خوردن مواد غذایی پرچرب و شیرین، نوشابه‌های شیرین و گاز دار، کم تحرکی، مصرف کم مایعات بویژه آب، مصرف نوشیدنی‌های صنعتی دارای رنگ و افزودنی های شیمیایی، مصرف بالای نمک به همراه غذا، مصرف برخی داروها، ابتلا به بیماری های مزمن و یا ضربه و تروما رخ می‌دهد.
 
کارشناسان اعتقاد دارند برای جلوگیری از اپیدمی بیماری‌های کلیوی آموزش اولین گزینه است و باید آموزش در زمینه جلوگیری از چاقی در جوامع مختلف نهادینه شود.
 
یکی دیگر از عوارض چاقی بر کلیه ها بوجود آمدن سنگ کلیه است که می‌تواند باعث مشکلات شدید سلامتی برای بدن شود، درمان سنگ کلیه معمولاً بسیار سخت است و بیمار درد و رنج شدیدی را تحمل می‌کند.
 
براساس پیش بینی ها تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۸ درصد از کل مردان دنیا و نیز بیش از ۲۱ درصد از کل زنان دنیا دچار چاقی می شوند.
 
از جمله بیماری‌های دیگر ناشی از چاقی و افزایش وزن می‌توان به دیابت نوع دو، فشار و چربی و کلسترول خون بالا، آپنه انسدادی خواب، کبد چرب، بیماری کیسه صفرا، آرتروز،ابتلا به انواع سرطان‌ها، مشکلات دستگاه گوارش و نیز مشکلات تنفسی را نام برد.
 
چاقی همچنین می‌تواند به صورت مزمن و مداوم عملکرد کلیه را کاهش دهد، یکی دیگر از بیماری‌های کلیوی به نام AKI یا آسیب حاد کلیوی به صورت ناگهانی ایجاد می‌شود و می‌تواند به سرعت باعث از کار افتادن این عضو بدن و مرگ فرد شود، براساس آمارها افراد چاق بیشتر از افراد لاغر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
 
کارشناسان براین اساس به افراد توصیه می‌کنند برای بدست آوردن وزن مناسب ورزش و تحرک کافی داشته باشند، انواع مواد غذایی سالم از جمله میوه و سبزیجات مناسب را مصرف کنند، وزن خود را به طور دقیق کنترل نموده و مایعات بویژه آب به میزان کافی بنوشند تا بدن و کلیه‌های سالم داشته باشند.
 
منبع: worldkidneyday
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار