یاسوج؛

آغاز جشنواره بازی‌های بومی محلی در گچساران

دومین جشنواره بزرگ بازی‌های بومی و محلی موسوم به مشک و ملار در روستاهای گچساران آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛ بخشدار مرکزی گچساران گفت: این مسابقات در 2 بخش فرهنگی و ورزشی برگزار می‌شود. 

فرج الله استلاحی افزود: این مسابقات با همکاری دفتر نماینده مردم گچساران و باشت، دهیاری‌ها، خانه هنرمندان و اداره ارشاد در رشته‌های مختلف ورزشی در هر چهار دهستان بویراحمد گرمسیر، لیشتر، بی‌بی حکیمه و امامزاده جعفر در 17 رشته شروع شده است. 

وی بیان کرد که در این جشنواره، مسابقات ورزشی در چهار گروه و با شرکت 31 روستا در هشت رشته برگزار خواهد شد. 

وی با دعوت از همه شهروندان برای تماشای این مسابقات در روستاهای گچساران تصریح کرد: جشنواره بازی‌های بومی محلی مشک و ملار روز 20 اسفند شروع شده و به مدت یک هفته برگزار می‌شود. 

بخشدار مرکزی گچساران گفت که انجام مسابقات در رشته‌های الختر، چوگو، والیبال، فوتسال، گرنا، طناب کشی، آشپزی، موسیقی محلی و نواهای سنتی از بخش‌های مهم پیش بین شده در جشنواره بازی‌های بومی و محلی است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت که احیای بازی‌های های بومی و محلی در مناطق روستایی و عشایر برای نشاط اجتماعی و احیای سنت‌های بازی‌های محلی ضروری است. 

هومن عنایی افزود که ورزش‌های محلی ریشه در فرهنگ کهن ایرانی دارد و احیای آن نیازی برای کاهش آسیب‌های ناشی از فضای مجازی است. 

وی بیان کرد: برگزاری جشنواره‌های بازی‌های بومی و محلی با اختصاص اعتبار ویژه از سوی متولیان راهکاری برای پیشگیری از فراموشی سنت‌های زیبای نیاکان ایرانی است. 

کارشناسان می گویند که 30 نوع بازی محلی در مناطق روستایی و عشایری گچساران از روزگاران کهن به یادگار مانده که برخی از این بازی‌ها در حال فراموشی است. 

یه قل دو قل، طناب کشی، الختر، اسب سواری، تیراندازی، چهارکوس، هفت سنگ، چوکلی و گرنا دوال از مهمترین بازی‌های سنتی در گچساران است. 

نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی مشک و ملار سال 1393 با استقبال عمومی مردم روبه‌رو شد. 

شهرستان گچساران دارای 122 روستا و 16 هزار و 943 خانوار جمعیت روستایی است. 


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.