المیادین: اردوغان «گذشته سیاه» اروپا را با آنچه «آینده سفید» کشورش می‌داند، مقایسه می‌کند

به گزارش المیادین رئیس‌جمهور ترکیه به بحرانی کردن روابط کشورش با اتحادیه اروپا برای استفاده از این تنش‌ها در صحنه داخلی ترکیه نیاز دارد.

المیادین: اردوغان «گذشته سیاه» اروپا را با آنچه «آینده سفید» کشورش می‌داند، مقایسه می‌کند
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی المیادین درباره تنش ها در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا گزارش داد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنان خود خطاب به کشورهای اروپایی که معتقد است در راه موفقیت او در همه پرسی آینده قانون اساسی مانع ایجاد می کنند، هیچ خط قرمزی نمی بیند. اردوغان «گذشته سیاه» اروپا را با آنچه «آینده سفید» کشورش می داند، مقایسه می کند و معتقد است پیروزی او در همه پرسی به زودی به دست خواهد آمد. 

اردوغان پس از کودتای نافرجام، اقدامات برای برداشتن هر قدرت مخالف از سر راهش را از ماه ژوئیه گذشته آغاز کرد. اردوغان در این مورد به محبوبیت مردمی اش که در تجمع های روزانه صورت می گیرد، متکی است. اردوغان می داند که طرفدار نازیسم و فاشیسم خواندن هلند، آلمان و دیگر کشورها، آنها را وادار نخواهد کرد که در تصمیمات شان بازنگری کنند، بلکه باعث گسترش شکاف بین آنکارا و این کشورها خواهد شد. احتمالا اردوغان همین هدف را دنبال می کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: اردوغان با حرکت کردن در این مسیر به دنبال دستیابی به دو هدف در صحنه داخلی است. او تلاش می کند خود را در برابر طرفدارانش به عنوان مدافع ترکیه جدید نشان دهد که اروپا حاضر نیست آن را به عنوان یک همتای قوی در کنار خود بپذیرد و می خواهد ترکیه پیرو اروپا باشد. ملی گرایان مخالف اردوغان هم نمی توانند اقدامات منفی در برابر کشورشان را بپذیرند. این مسئله در سخنان کمال قلیچدار اوغلو یکی از سران احزاب اصلی مخالف ترکیه آشکار بود که تاکید کرد آنکارا حق دارد هر نوع مجازاتی را ضد هلند اتخاذ کند. 

بنابراین اردوغان برای متحد کردن مردم در داخل این کشور در حمایت از خود، به دنبال دشمن آفرینی در برابر کشورهای خارجی است. با اینکه فرانسه به مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اجازه داد سخنرانی در شمال شرق فرانسه داشته باشد، اما پاریس خارج از چارچوب موضع اروپایی‌ها در برابر ترکیه عمل نمی کند. دولت فرانسه با این تصمیم مانع از بروز بحران در روابط با ترکیه شد که می توانست به نفع راستگرایان افراطی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باشد.

اسلام هراسی که اردوغان درباره آن سخن می گوید، به طور جدی در بحران جدید در روابط با اروپا آشکار است. پدیده اسلام هراسی در اروپا به دلایل متعددی در حال گسترش است که یکی از آنها سیاست های اردوغان در برابر بحران های اخیر بین المللی است. اروپا نمی خواهد صحنه کشمکش های داخلی ترکیه باشد، زیرا می تواند تاثیر منفی بر امنیت کشورهای اروپایی داشته باشد. 

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: این در حالی است که بحران دیپلماتیک بین ترکیه و هلند وخیم تر می شود. اردوغان تهدید کرد کاری خواهد کرد که هلند تاوان جلوگیری از ورود وزیر امور خارجه ترکیه را بدهد. مولود چاووش اوغلو اقدام هلند را رسوایی توصیف کرد که آنکارا به آن پاسخ خواهد داد. تظاهرکنندگان خشمگین با حمله به کنسولگری هلند در استانبول، پرچم این کشور را پایین آوردند و به جای آن پرچم ترکیه را نصب کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار