اردبیل؛

تقویت تولیدات کشاورزی اشتغالزا از برنامه های اساسی جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تقویت تولیدات کشاورزی اشتغالزا از برنامه های اساسی جهاد کشاورزی استان اردبیل می باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عدیل سروی که در جلسه ستاد تسیهل و رفع موانع تولید استان اردبیل سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: ماموریت اصلی و وظایف مهم جهاد کشاورزی در حوزه تامین امنیت غذایی با توجه به بالابودن پتانسیل کشاورزی استان در راستای افزایش تولید واشتغال و از طرف دیگر مردمی بودن اقتصاد کشاورزی استان با 120 هزار بهره بردار در اقتصاد مقاومتی نقش بسیار اساسی را ایفا می کنند.

وی افزود: اقتصاد کشاورزی با فرآیند درون زا و برون گرا بودن خود در راستای تحقق اهداف شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال نام گذاری شده، می تواند نقش موثری در قطع وابستگی به واردات محصولات کشاورزی ایفا نماید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برنامه های این سازمان برای رونق تولید و اشتغال تدوین یافته و بزودی برش ملی آن با ابلاغ مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ خواهد شد.

سروی افزود: در راستای سرمایه گذاری و تقویت زیر ساخت های شهرک های کشاورزی، دامی، شیلاتی(واگذاری مجتمع دامپروری و شیلات در طول سالجاری) 4 مورد می باشد که با جذب سرمایه گذار داخلی برای 320 نفر زمینه های شغلی فراهم خواهد شد و همچنین اجرای الگوی جدید کشت با تاکید بر ارزش افزوده و صادرات محور در شهرستانهای استان بر روی محصولاتی نظیر زعفران، عنان؛ پسته، آفتابگردان و دیگر دانه ها ی روغنی، انواع گیاهان داروئی، بادام درختی، موسیر، گل محمدی و .... در دست اجراست که در این زمینه اجرا و توسعه کشت زعفران و انواع گیاهان داروئی در مساحت 110 هکتار با اشتغالزایی 50 نفر صورت گرفته و عملیات فنی و کارشناسی در اجرای 5 واحد فرآوری و بسته بندی زعفران در شهرستانهای نمین، خلخال و گرمی که مجوز تاسیس آنها صادر گردیده اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: در زمینه باغبانی 350 هزار اصله نهال اصلاح شده پسته به منظور اقتصادی کردن تولید و اصلاح الگوی کشت در منطقه مشگین شهر، بخش ارشق توزیع شده و برای اولین بار در آن منطقه 60 هزار اصله نهال تولید شده پسته در بین باغداران توزیع خواهد شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در شهرستانهای خلخال و بیله سوار و بخش اصلاندوز نیز در مساحت 2 هزار هکتار بادام زمینی کشت خواهد شد.

سروی با قدردانی از نگاه توسعه ای و حمایتی به مجموعه جهاد کشاورزی استان اردبیل که مهمترین شاخص مدیریتی در ارتقاء سطوح فعالیت های جهاد کشاورزی به حساب می آید افزود: در سالجاری تکمیل واحد های نیمه فعال و راه اندازی واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی با اعطای تسهیلاتی به مبلغ یک هزار میلیارد ریال با لحاظ داشتن استمهال وامهای گذشته جزو برنامه های اولویت دار سازمان در راستای رونق تولید و اشتغالزایی می باشد .

وی با تشریح تولیدات دامی استان گفت: در حال حاضر بیش از 5 میلیون واحد دامی در استان ظرفیت های دامی استان را تشکیل می دهد که تقریبا 2 میلیون واحد آن سبک، نزدیک به 3 میلیون واحد دامی سنگین رقم تولیدات گوشت قرمز را به میزان 34 هزار تن، گوشت سفید 38 هزار تن، شیر خام 264 هزار تن، عسل 6 هزار تن، تخم مرغ 8 هزارتن در سطح استان رسانده که امسال با احداث مجتمع های گاو شیری با ظرفیت 10 هزار راس و با فعال سازی واحد های دام و طیور در طی سالجاری با اعطای تسهیلات بانکی به میزان 2 هزار میلیارد ریال در بخش دام استان تولید و اشتغال را رونق خواهد بخشید .

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.