ابراهیم جعفری: باید طرف‌هایی که در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کردند شناسایی شوند

وزیر خارجه عراق تصریح کرد باید طرف‌هایی که در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کردند و آن را به گردن دیگری انداختند، شناسایی شوند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در سخنرانی خود در نشست حمایت از سوریه و کشورهای همسایه در بروکسل گفت: عراق از زمان آغاز بحران در سوریه در سال 2011  نقش فعال و مثبتی در حل بحران سوریه داشته و دارد وی به صراحت عنوان کرد که هیچ راه حلی جز راه حل سیاسی در آن کشور وجود ندارد و از همه کشورهای جهان درخواست کرد راه حلی سیاسی اتخاذ کنند که در پایه گذاری نظامی دموکراتیک که خواسته های مشروع ملت سوریه را پاسخ دهد و از سوریه به عنوان کشوری یکپارچه، قدرتمند و با ثبات محافظت کند سهیم باشد. 

عراق کاملا با اهداف اتحادیه اروپا درمورد سوریه که در راهبردهای این اتحادیه عنوان شده است، موافق است. در این راهبرد آمده است که سوریه باید یکپارچه، دموکراتیک، فراگیر، قدرتمند، امن و با ثبات باشد و عراق با اتحادیه اروپا اتفاق نظر دارد که هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد و راه حل سیاسی بین طرف‌های درگیر در سوریه از طریق گفتگو و مذاکره بین آنان انجام می گیرد و این تنها راه پایان دادن به کشتار داخلی است.

وزیر امور خارجه عراق افزود: عراق همچنین از عزم اتحادیه اروپا برای مشارکت جدی در بازسازی سوریه از طریق اتخاذ راه حل سیاسی و محقق ساختن صلح و دموکراسی در سوریه بر اساس راهبردهای این اتحادیه قدردانی می کند.

وی در ادامه گفت: موفقیت در محقق ساختن امنیت و ثبات و دموکراسی در سوریه قطعا نتایج مثبتی برای جهان و منطقه و بویژه عراق دارد و از مهمترین نتایج آن مبارزه با تروریسم و تقویت دموکراسی و حفظ حقوق بشر در منطقه است، که این مسئله به نوبه خود از پدیده های مهاجرت و پناهندگی جلوگیری خواهد کرد. 

ابراهیم جعفری افزود: عراق بر این باور است که موفقیت راهبرد اتحادیه اروپا در راه حل سیاسی و صلح و ثبات و دموکراسی در سوریه نیازمند آن است که از هم اکنون منابع تروریسم خشکانده و حمایتهای مادی و تسلیحاتی از گروه های مسلح متوقف شود و همگی با جدیت برای تحقق آن تلاش کنیم. منفعت عراق نیز در پایه گذاری نظامی دموکراتیک و چند حزبی در سوریه است که بیانگر حقوق و آرمانهای ملت سوریه در تعیین سرنوشت خود و ساختن کشورش باشد و پیروزی های به دست آمده در عراق علیه داعش و گروه های تروریستی دیگر، به نفع امنیت و ثبات سوریه و همچنین منطقه و جهان است، بنابراین حمایت سیاسی و اقتصادی و نظامی از عراق، حمایت از صلح و ثبات و امنیت در منطقه است.  

وی در پایان سخنان خود به جنایت اتفاق افتاده در ادلب اشاره کرد و گفت: جنایت ادلب باعث شرمساری است و بسیار شرم آور است در عصر کنونی که از حقوق بشر و حیوان و حفظ محیط زیست دفاع می شود، طرفی از سلاح شیمیایی استفاده کند. 

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد: بنابر تجربه های عراق در سال‌های گذشته و در بیش از یک منطقه و آشنایی کامل با رفتارها و اقدامات پلید تروریست‌ها برای پوشاندن و تحریف حقیقت، جامعه جهانی را دعوت به تحقیقاتی بین المللی برای شناسایی و اطمینان یافتن از طرف‌هایی که در این جنایت دست داشتند، می کنم، زیرا اینها اعمال پلیدی را در دستورکار خود دارند و تلاش می کنند اقدامات خود را پنهان کرده و آن را به گردن دیگری بیاندازند. همچنین می خواهم از فرصت به دست آمده استفاده کرده و از شما بخواهم حمایت های مادی، انسانی و نظامی خود را برای کمک به عراق به منظور محقق ساختن پیروزی نهایی و از بین بردن این گروه تروریستی افزایش دهید. نیروهای مسلحمان در تمامی تشکیلات خود، ارتش، پلیس فدرال، بسیج مردمی و نیروهای پیشمرگ و فرزندان عشایر با پشتیبانی ائتلاف بین المللی، باشکوه ترین جلوه های فداکاری و از خودگذشتگی و شجاعت را برای بازپس‌گیری استانهای اشغال شده مان عرضه می دارند و و موفق شدند دوباره اطمینان اهالی تمامی مناطق آزادشده را به دست آورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار