تقویت نظام مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر از تقویت نظام مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی در استان خبر داد.

تقویت نظام مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی
به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان با بیان اینکه امروزه مهمترین استراتژی کنترل اپیدمی اچ‌آی‌وی، مراقبت و درمان مبتلایان به این بیماری است، اظهار داشت: نظام مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی در استان تقویت می‌شود تا شاهد کنترل بهتر این بیماری باشیم.

وی در خصوص درمان استاندارد ضد رتروویروسی افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی، اضافه کرد: در صورتی که افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی تحت درمان استاندارد ضد رتروویروسی قرار گیرند، با کاهش تعداد ویروس در خون و ترشحاتشان(کاهش بار ویروسی) ضمن آنکه با کاهش چشمگیر عوارض بیماری می توانند زندگی سالم تری داشته باشند، احتمال انتقال بیماری به سایرین نیز به حداقل ممکن می رسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر «درمان» یکی از موثرترین روش های «پیشگیری» نیز شناخته شده است و به همین خاطر سه هدف اصلی برای همه کشورها در نظر گرفته شده است، بیان کرد: در همین راستا متعهد شده‌ایم که 90 درصد افراد مبتلا شناسائی شوند، 90 درصد افراد شناسائی شده تحت درمان ضد رترویرسی قرار گیرند و در 90 درصد  افراد تحت درمان، بار ویروسی آنقدر کاهش یابد که غیر قابل اندازه‌گیری شود.

وی انگیزه و آگاهی افراد مبتلا را مهم دانست و افزود: بدیهی است این مهم تنها در صورتی میسر می‌شود که این افراد از بیماری خود مطلع بوده، برای دریافت خدمات مراقبت و درمان تمایل داشته و به این خدمات دسترسی داشته باشند و خدمات را به صورت مستمر دریافت کنند.

خواجه‌ئیان از جمله مداخلات موثر برای دستیابی به اهداف ذکر شده را اینگونه شرح داد: ایجاد انگیزه برای اقدام به انجام تست تشخیصی اچ‌آی‌وی، فراهم کردن امکان دسترسی به تست تشخیصی، ایجاد انگیزه و نیاز در افراد مبتلا برای اقدام به دریافت خدمات مراقبت و درمان، فراهم آوردن امکان دسترسی به خدمات مراقبت و درمان برای آنها، ایجاد انگیزه و نیاز در مبتلایان به اچ‌آی‌وی برای باقی ماندن بر خدمات مراقبت و درمان از جمله مداخلات موثر برای دستیابی به اهداف فوق است.

وی خاطرنشان کرد: موارد گفته شده مبنای اصلی تدوین چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز به گونه‌ای طراحی شده است که در پایان برنامه به اهداف 90 - 90 - 90 دستیابی پیدا کنیم.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر تصریح کرد: با توجه به عدم مراجعه مطلوب بیماران شناسایی شده در استان بوشهر که نیازمند پیگیری مستمر و فعال هستند، به منظور هماهنگی، رفع مشکلات اجرایی و ارتقای سطح آگاهی 16 فروردین ماه امسال جلسه آموزشی- توجیهی مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی با حضور کارشناسان مسئول، کارشناسان برنامه اچ‌آی‌وی شهرستان‌های استان و کارشناسان مراکز مشاره بیماری‌های رفتاری از سوی معاونت بهداشتی برگزار شد.

انتهای پیام/ ث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.