در برنامه مناظره شبکه اول سیما مطرح شد؛

جبرائیلی: اقتصاد ایران را معطل اجرای برجام گذاشتند/پازوکی: دولت قبل از روحانی ربع قرن ایران را به عقب برد

عملکرد اقتصادی دولت در برنامه مناظره با حضور یاسر و مهدی پازوکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

جبرائیلی: اقتصاد ایران را معطل اجرای برجام گذاشتند/پازوکی: دولت قبل از روحانی ربع قرن ایران را به عقب بردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عملکرد اقتصادی دولت امشب ۲۴ فروردین ماه در برنامه مناظره با حضور یاسر جبراییلی مدرس دانشگاه و مهدی پازوکی اقتصاددان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

یاسر جبراییلی مدرس دانشگاه در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه، عملکرد اقتصادی دولت چقدر موفق بوده است گفت: اولین و اصلی‌ترین وضع اقتصادی ایران در نتیجه حضور چهار ساله روحانی در قوه مجریه این بود که این دوستان خطای محاسباتی بزرگی را در ابتدای دولت داشتند و تصور می‌کردند که با برداشتن تحریم‌ها می‌توانند سبب بهتر شدن اقتصاد شوند و این اشتباه بود زیرا اقتصاد را معطل امضا و اجرای برجام گذاشتند.

وی با بیان اینکه، وضع امروز ما ناشی از بی عملی در دولت یازدهم و معطل نگه داشتن کشور در رابطه با برجام و وضع تحریم بود افزود: باید دست از سر دولت قبلی برداشت، دولت احمدی نژاد معایب و محاسنی داشت و روحانی همه معایب احمدی نژاد را دارد و هیچ یک از محاسناتش را ندارد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه، این دولت را دولت چند برابر‌ها می‌دانند بیان کرد: نقدینگی مثل سیلی است که پشت سد ایستاده است. 

جبراییلی با بیان اینکه، بدهی دولت به بانک‌ها ۴ برابر، هزینه‌های جاری دولت ۳ برابر، بدهی خارجی بعد از برجام ۵ برابر، واردات بنزین ۶ برابر و حقوق برخی از مدیران ۲۰ برابر شده است، عنوان کرد: کشور را دارید مقروض می‌کنید، این چه آینده نگری است.

وی با اشاره به اینکه، دولت قبلی از چین واردات می‌کرد و این مسئله سبب فلج شدن اقتصاد می‌شود، گفت: واردات از چین در این دولت ۳ برابر شده است، درآمد ریالی در این دولت ۲ برابر شده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه، نقدینگی در این دولت چند برابر شد، گفت: دولت باید جلوی دلال واردات را بگیرد لذا باید دولتی بر سر کار بیاید که جلوی دلالان واردات را بگیرد.

جبراییلی با بیان اینکه، دلالان واردات کشاورزان را بدبخت کردند و اکنون با دولت تاجر مواجهیم اظهار داشت: اقتصاد ما در دولت روحانی بر روی صادرات نفت و واردات همه چیز می‌چرخد.

وی با اشاره به اینکه، در دهه ۱۹۹۰ مشابه این دولت در ونزوئلا بود ادامه داد: ونزوئلا درهای بازارشان را به روی محصولات خارجی باز کردند.

وی با اشاره به اینکه، کارخانه‌های ما در حال تعطیل شدن هستند افزود: کارخانه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل شدند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه، تندرو کسی است که هزار میلیارد سرمایه دارد و در این دولت وزیر است، گفت: آقای روحانی مرتبا می‌گفتند می‌خواهیم برجام را امضا کنیم تا مشکل آب خوردن مردم حل شود.

جبراییلی با اشاره به اینکه، این دولت می‌گوید مسکن ساختن مزخرف است، گفت: بعد از برجام آب معدنی ۶۰ هزار تومانی از اتریش وارد شده و طبقه خاصی آن را مصرف می‌کنند که قبلا وارد نمی‌شود و این مشکل آب خوردن مردم بود.

 مهدی پازوکی اقتصاددان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، دولت قبل از روحانی اقتصاد را به عقب برد گفت: دولت قبل از روحانی ربع قرن ایران را به عقب برد. 

وی با اشاره به اینکه، نگرانیم از این است که مجددا تندرو ها در این مملکت به قدرت برسند، گفت: به لحاظ رقابت اقتصادی رتبه ایران74 است و اما عربستان سعودی25 .

این اقتصاددان با اشاره به اینکه، دوستان تندرو کاری کرده بودند که اقتصاد به سمت اضمحلال می رفت، ادامه داد : اگر شیخ حسن روحانی به قدرت نرسیده بود، قطعا ما امروز نفت را در مقابل غذا داشتیم و اگر برجام را نمی پذیرفتیم اقتصاد ایران قفل کرده بود.

پازوکی با بیان اینکه حاج محمود اقتصاد ایران را به سمت نابودی می برد، گفت: ظریف یکی از قوی ترین دیپلمات های منطقه خاورمیانه است، این در حالی است که آدم هایی بودند که بلد نبودند مذاکره کنند. 

وی با اشاره به اینکه، بنده به دولت روحانی هم انتقاد دارم، افزود: نیمی از دیپلمات های ما در وزارت خارجه همان تفکر احمدی نژاد را دارند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه، نقدینگی را احمدی نژاد از دولت خاتمی با 68 هزار میلیارد تحویل گرفت گفت: با 560 هزار میلیارد تحویل داد.

وی با بیان اینکه، این دولت با جهان مؤدب صحبت می کند ادامه داد:ما به سمت زیمباوه شدن پیش می رفتیم و این برای ایران خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه، این دولت حساب و کتاب را درک می کند، افزود: در دوره احمدی نژاد حساب و کتاب وجود نداشت.

این اقتصاددان با بیان اینکه،  اینجا تند رو ها که دنیا را نمی شناسند می خواهند با دنیا تند برخورد کنند و این  تفکر محکوم به شکست است گفت:  در این دولت نرخ رشد واردات7 درصد و نرخ رشد صادرات45 درصد است، 

پازوکی با بیان اینکه، بخش عمده ای از دلالان کسانی هستند که از رانت استفاده می کردند و70 میلیارد دلار در دوره احمدی نژاد ارز وارد می کردند و اکنون پروشه سوار می شوند.

جبرائیلی در بخش دیگری از ظهاراتش گفت: دولتی که می گوید ساختن مسکن مزخرف است و راه سازی و جاده سازی وظیفه دولت نیست چطور از پول این ملت( صندوق توسعه ملی) ده ها میلیارد دلار هواپیما می خرد تا طبقه خاصی سفر بروند.

وی افزود: نه اینکه سفر خارجی نداریم، داریم؛ می گویند پرواز مستقیم نداریم که گمان کنم منظورشان پرواز مستقیم به آمریکاست که آقای ترامپ هم عزت پاسپورت ایرانی را بالا برد و در پاسخ به برجام ورود ایرانیان به آمریکا را منع کرد.

این پژوهشگر اقتصادی ضمن تشکر از آقای روحانی بابت خرید هواپیما گفت: بگذارید شرکت های خصوصی هواپیما بخرند و وارد کنند چرا شما رقیب بخش خصوصی شده اید، شما که لییرال بودید و می گفتید دولت نباید در اقتصاد دخالت کند.

پازوکی اقتصاددان نیز در همین رابطه عنوان کرد : سالانه بین ۴/۵ تا ۵ میلیارد دلار ایرانیان پول بلیط هواپیما به قطر ایرلاین و هواپیمایی امارات می دهند که یا این رقم می شود صدها هزار شغل ایجاد کرد.

وی افزود: شرکت خصوصی که شما می فرمایید هواپیمای دست دوم ۱۵ سال ساخت می خرد؛ شما این هواپیماها را سوار نشوید.

وی همچنین اعلام کرد : قطر ۶۸۴ میلیون متر مکعب از فاز پارس جنوبی گاز برداشت می کند که برداشت ما ۳۴۰ میلیون متر مکعب است که این حق ملت ایران نیست.

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه در این دولت شاهد واگذاری گسترده بازار تولید و خدمات به خارجی ها هستیم گفت: سلسله رکود این است که کالای خارجی می آید و بازار تولید کننده و خدمات دهنده داخلی را می گیرد و وقتی شما بازار نداشته باشید دچار رکود می شوید.

وی اعلام کرد: بعد از برجام حتی یک ال سی صادراتی در این دولت باز نشد اما تا دلتان بخواهد برجام به نفع  واردات عمل کرده است.

پازوکی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: به هیچ کشتی بین اللملی اجازه پهلو گرفتن در بندرعباس و بندر شهید رجایی را نمی دادند و کشتی های ما نیز اجازه پهلوگیری در کشورهای اروپایی و حتی شرق آسیا را نداشتند و ما اجازه پهلوگیری جزء در چند کشور نداشتیم اما دولت آقای روحانی این اقتصاد بسته را با منطق و درایت مدیریت کرد.

وی افزود: اینکه شما می گویید کسانی وزیر هستند و هزار میلیارد پول دارند ، یا از طریق ارث پدری بوده و یا نوآور بوده اند و اگر از راه دزدی و فساد نباشند خوشحال اند، آن هایی که شعار مستضعفین را داده اند پدر مستضعفین را درآوردند، شما صحبت از حقوق های نجومی می کنید اما حقوق مدیران بنیاد مستضعفان را بررسی کرده اید.

پازوکی یادآور شد: طبق گزارشی که آقای زنگنه در مجلس داده اند برای  فعالیت فازهای 15 و 16  پارس جنوبی ، 5 و 5 میلیارد دلار گرفتند و پول نفت را هم ندادند، بابک زنجانی تنها نبود و باید پشت سر او افشا شود.

این اقتصادان گفت: اگر دولت تندرویی در ایران به قدرت برسد مجددا روند ونزولائی شدن اقتصاد ایران را می بینم.

جبرائیلی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: نمی گوییم دور خود حصار بکشیم و معتقدیم آنچه را که نیاز داریم نمی توانیم تولید کنیم باید وارد کنیم اما واردات 3 میلیون مربا مدیریت اقتصاد نیست بلکه به معنی سلطنت است، شما دست در جیب بگذارید و شرکت های خارجی نفت دربیاورند ، بفروشند و چیزی هم به شما بدهند.

این پژوهشگر اقتصادی اظهار داشت: دولت نمی داند در اقتصاد چه می گذرد و حتی وزیر اقتصاد از میزان بدهی دولت مطلع نیست.

جبرائیلی اظهار داشت: برخلاف روحانی که می گوید نمی خواهم به حساب های مردم سرک بکشم باید عنوان کنم که مردم نگرانی از این بابت ندارند و آن هایی می ترسند که از مالیات دهی گریزان هستند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران باید شفاف شود گفت: امنای نظام باید بر اقتصاد کشور اشراف داشته باشند.

این پژوهشگر اقتصادی اظهار داشت: دولت آقای روحانی ، دولت برجام بود و کشور را معطل برجام نگه داشت، ما به دولت پسا برجام نیاز داریم که دولت اقدام و عمل باشد.

وی در پایان یادآور شد: آقای زنگنه می گوید اگر توتال اطلاعات فنی میدان پارس جنوبی را به قطر داده باشد از آن شکایات می کنیم اما چطور می خواهید این موضوع را ثابت کنید.

این پژوهشگر اقتصادی بیان داشت: دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی باید این ضرر که یادآور ضرر کرسنت به کشور است را بررسی و مقصر را شناسایی کنند.

جبرائیلی نیز در بخش دیگری از این مناظره گفت: در دهه ۱۹۹۰ رشد GTP ونزوئلا با نفت ۷ تا ۸ درصد بود کما اینکه رشد اقتصادی ما نیز در سال ۹۵ ، ۶۵ درصدش متلعق به نفت بوده است؛ هنر این نیست که کارخانه های داخلی را تعطیل کنیم ، نفت بفروشیم و GTP مان بالا برود.

وی با اشاره به میزان برداشت قطر در پارس جنوبی گفت: اطلاعات فاز ۱۱ پارس جنوبی ، میدان مشترک ما با قطر را به شرکت توتال دادند و این شرکت به اسم اینکه می خواهد با ما قرارداد ببند اطلاعات فنی میدان را از ما گرفت و خداحافظی کرد اما آن طرف برداشت قطر را بیشتر کرد بنابراین عامل بیشینه شدن برداشت قطر از پارس جنوبی شما هستید نه ما!

این پژوهشگر اقتصادی همچنین عنوان کرد: اگر تندروی این باشد که محکم بایستیم و از تولید داخل حمایت کنیم و فناوری را ارتقاء دهیم حتما تندرو هستیم اما اگر با دنی اخوب حرف زدن این است که ماهواره بر سکو ببریم و از ترس دنیا آن رو مجددا به اخبار برگردانیم و از ترس مهاجم به آغوش مهاجم پناه ببریم این را نمی خواهیم.

جبراييلی با اشاره به اینکه، کارخانه هایی نظیر کاشی ایران و ارج تعطیل می شود و به جایش واردات صورت می گیرد اظهار داشت: 3 میلیون دلار مربا از 11 کشور دنیا وارد می کنیم این مدیریت اقتصاد نیست بلکه سلطنت است، آیا مربا کالای سرمایه ای است؟ 

وی با بیان اینکه، دولت روحانی4 سال کار کرده و باید جواب بدهد ادامه داد: به تعبیر آقای روحانی باید به جیب مردم نگاه کرد، چطور دولتی که مسکن و جاده ساختن را مزخرف می داند و هواپیما می خرد رقیب بخش خصوصی می شود؟

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میرحسینی
۰۰:۵۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۶
وای به حال ملت مظلوم ما
با این آمارهای دروغ و اقتصادِ داغون و زبان درازی مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
نامی
۰۰:۵۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۶
آقای پازوکی تندرو شما هستید که میخواهید تند جیب مردم رو خالی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۶
نه احمدی نژاد نه روحانی، فقط دکتر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۶
به خاطرمسکن مهر یا بزرگراهها یا ساخت پتروشیمیها خوب خجالت نمی کشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
آقای پازوکی ی نمونه از فعالیت اقتصادی دولت روحانی همین بس که کارخانه داروگر 2400 نفر را اخراج کرد...به خاطر تدبیرهای امثال جنابعالی!!!!
شما خودتون را زدید به خواب آقا
آخرین اخبار