در نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد؛

تبلیغات انتخاباتی در نمایشگاه کتاب ممنوع است/ بن‌کارت‌های الکترونیک شناسنامه‌دار می‌شوند

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند آکادمی سیار برای نشر ایران باشد، این اتفاق در حال اجرایی شدن است.

نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند آکادمی سیار برای نشر ایران باشد
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز شنبه نهم اردیبهشت ماه با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.
 
بر اساس این گزارش، سید عباس صالحی در این نشست خبری و پیش از پاسخ به سوالات خبرنگاران در تشریح برنامه‌ها اظهار داشت: نمایشگاه کتاب تهران یک پروژه بزرگ ملی و فرهنگی است که همیشه در ادوار مختلف مورد توجه بوده است.
 
وی به رویکردهای این دوره اشاره کرد و متذکر شد: تفویض این پروژه از لحاظ تصدی‌گری به بخش خصوصی، رویکرد دوم تقویت وجه بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران و رویکرد سوم تقویت وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران بود. رویکرد چهارم اینکه نمایشگاه کتاب تهران گرچه در نامش عنوان تهران را دارد اما نمایشگاه ملی ایران است.
 
رئیس نمایشگاه کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند آکادمی سیار برای نشر ایران باشد، این اتفاق در حال اجرایی شدن است. در رویکرد پنجم وجه ملی نمایشگاه را مورد تقویت قرار می‌دهیم و رویکرد ششم توسعه و اصلاح نظام حمایتی ارشاد از نمایشگاه کتاب تهران است. رویکرد آخر هم به گونه‌ای است که فضای نمایشگاه از لحاظ مکانی رنگ و بوی نمایشگاهی داشته باشد.
 
رئیس نمایشگاه کتاب با اشاره به سالن های تخصصی در بخش دانشگاهی و آموزشی اظهار داشت: نمایشگاه کتاب تهران یک نمایشگاه ملی ایران است. حضور ناشران و بازدیدکنندگان شهرستانی در این رویداد فرهنگی قابل توجه است. در این دوره وجه ملی آن را مورد توجه قرار دهیم. هر روز نمایشگاه به نام یک استان خواهد بود و اهالی قلم در آن روز در نمایشگاه حاضر می‌شوند. برنامه هایی که با نگاه به اقوام بود در این دوره پررنگ تر است.

وی ادامه داد: بن‌کارت های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به سمت مصرف خرید کتاب حرکت می‌کند. بن های کاغذی در این دوره نمایشگاه حذف و تبدیل به بن های الکترونیک شد. حتما این بن‌ها اسم دار هستند تا قابلیت رصد پیدا کنند.

صالحی تصریح کرد: از سال گذشته بن دانش‌آموزی کتاب آغاز شد. امسال نیز سایت بن دانش‌آموزی کتاب باز شد. امسال نیز در ازای اجاره بهای غرفه‌ها از ناشرین خرید کتاب انجام می‌شود. ناشرینی که غرفه کوچک تری دارند و خرید کتاب بیشتری خواهند داشت.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نبود فهرست کتابهایی که در نمایشگاه کتاب نباید عرضه شود، بیان کرد: مجموعه برگزار کننده نمایشگاه کتاب و صنف نشر متولی برگزاری نمایشگاه است و حضور بی اطلاع و سرزده و غیر متوقع کتابی را در نمایشگاه کتاب انتظار نداریم. تاکید بر این بود که نمایشگاه کتاب یک پروژه ملی است و آن را سیاسی نکنیم. تبلیغات انتخاباتی و تبدیل غرفه‌ها به ستاد انتخاباتی نامزدها اتفاق نخواهد افتاد. حضور نامزدها مانعی ندارد؛ منتها با هماهنگی قبلی باید باشد.

در ادامه مراسم؛ امیر مسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به واسپاری امور اجرایی در نمایشگاه امسال به تشکل های نشر بیان کرد: 135 هزار متر مربع به فضای نمایشگاه در این دوره افزوده شد. حدود 85 هزار متر مربع فضای سالن های موقت نمایشگاه کتاب است. این میزان نسبت به سال گذشته 15 هزار متر مربع افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در مجموع 2260 غرفه و 1607 ناشر در نمایشگاه کتاب امسال حاضر می‌شوند. کشور میهمان در نمایشگاه کتاب امسال ایتالیا است. خوشبختانه امسال شهر استانبول ترکیه به عنوان شهر میهمان انتخاب شد.

قائم مقام نمایشگاه کتاب در خصوص یارانه کتاب در این دوره نمایشگاه اظهار داشت: حدود شانزده و نیم میلیارد یارانه به نمایشگاه کتاب امسال اختصاص یافت. افق‌های نو بخش جدیدی است که در کنار سرای اهل قلم، پاتوق اهل قلم و پاتوق تصویرگران برگزارمی شود. هر روز نمایشگاه کتاب امسال به نام یک کشور نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: قرار بود پس از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران،  یکی دو موسسه دیگر به بانک شهر انتقال پیدا کند. فرایند انتقال طولانی شد قرار شده است که بعد نمایشگاه کتاب این تحول انجام شود. توقع ما این بود که به فضای مسقف نمایشگاه کتاب افزوده شود. این مشخص نبودن مالک نهایی شهر آفتاب  ساخت و سازها را دچار وقفه کرد.
 
در ادامه مراسم مهدی اسماعیلی معاون اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به افزایش کیفیت نمایشگاه کتاب امسال بیان کرد: 8 هزار متر به سالن‌های موقت نمایشگاه کتاب افزوده شد. شش هزار متر در بخش دانشگاهی و رسانه‌های دیجیتال و دو نمازخانه مسقف نیز به نمایشگاه کتاب افزوده شد. افزایش ظرفیت و کیفیت پارکینگ‌ها را برای ناشران در این دوره نمایشگاه کتاب داریم.

وی افزود : دسترسی به پارکینگ‌های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اصلاح شد تا کمترین ترافیک را یرای دسترسی به آن داشته باشیم. اطلاع رسانی محیطی را به شکل مطلوبی پوشش دادند. دسترسی خط یک مترو برای نمایشگاه کتاب خواهد بود و از ظرفیت ایستگاه‌های آن نیز برای تبلیغات نمایشگاه استفاده می‌شود.

معاون اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به صدور بیش از 7 هزار کارت برای غرفه داران نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: اپلیکیشن اندروید و آی او اس نمایشگاه کتاب را در اختیار نمایشگاه قرار دادیم. مشکلاتی که در نمایشگاه کتاب سال گذشته پیش آمد شناسایی شدند و در جلسات مختلف گفته شد. حتی ایرادهای جزئی نیز در این دوره وجود داشت این ایراد‌ها را به مسئولین شهر آفتاب گفتیم تا برطرف شود.  
 
در ادامه مراسم داوود موسایی مدیر کمیته ناشران خارجی با اشاره به توافق این کمیته با گمرک برای ورود کتاب ناشران خارجی به نمایشگاه کتاب بیان کرد: با گمرک توافق کردیم از هر مبدا ورودی کشور که کتاب وارد می شود، دوباره بازرسی نشود و یک گمرک اختصاصی برای این کار در نظر گرفته شود. 94 ناشر در بخش عربی و 45 ناشر در بخش لاتین نمایشگاه کتاب امسال ثبت نام کردند. از این میان 47 هزار و 224 جلد کتاب در بخش عربی و 150 هزار و 144 عنوان کتاب در بخش لاتین نمایشگاه عرضه می شود. 2 هزار و 333 متر به بخش لاتین و 2 هزار و هشتاد و پنج متر به بخش کتاب های عربی اختصاص یافته است. تعداد ناشران تحت پوشش لاتین 204 و عربی 150 موسسه بود.

وی افزود: تا جایی که امکان داشتیم توانستیم تمام درخواست هایی که برای بخش بین الملل نمایشگاه کتاب بود؛ در اختیار ناشران بگذاربم. در سرای اهل قلم و بخش خارجی بین الملل نشست هایی برگزار می شود. هر روز در سرای اهل قلم برنامه ای خواهیم داشت.

هومان حسن پور مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب، با اشاره به آغاز به کار این کمیته از بهمن ماه سال گذشته برای نمایشگاه کتاب گفت: تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در نمایشگاه کتاب امسال 2 هزار و 643 نشر بود. تعداد 1803 غرفه به این بخش اختصاص یافت. 2266 متقاضی مستقیم و 275 نماینده برای بخش ناشران داخلی وجود داشت. 240 هزار عنوان کتاب در کمیته ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه کتاب ثبت شد و 30 هزار متر مربع فضایی بود که توانستیم نمایشگاهی کنیم.

وی افزود: گروه نظارتی، کمیته و کمیته نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب وجود دارد و توانستیم مسایلی چون قاچاق کتاب را به آنها منتقل کنیم. قسمتی از اعتراض هایی که از هم اکنون به کمیته می‌ شود، همان بخش‌هایی هستند که دیدیم. سعی کردیم به ناشرانی که بیشتر فعالیت فرهنگی داشتند در نمایشگاه کتاب توجه کنیم.
 
 
انتهای پیام/  
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار