ساری؛

پیشگیری۵۰ درصد عفونت‎های بیمارستانی با شستن صحیح دست‎ها

شستن صحیح دست‎ها از ۵۰ درصد عفونت‎های بیمارستانی پیشگیری می‎کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،رضا شهرامی مسئول کنترل عفونت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: شستوشوی صحیح دست ،روند انتقال ویروس و میکروب را در جامعه تحتالشعاع قرار میدهد و به همین منظور، جشنوارهای را با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همزمان در سراسر بيمارستانهای استان اجرا شد.

وی افزود: اين طرح را در سطح دانشگاهها، اتاق عملها، بيمارستانها و مدارس و حتی مکانهايی که سيستم تغذيهای با آنها درگير است، میتوانيم منتشر و تسری بدهيم تا از انتقال باکتری و ويروس بهويژه در فصول سرد كه انتقال بيماری‌های ويروسی بيشتر است، جلوگيری شود.

مسئول کنترل عفونت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در سیستم عمومی شستوشو با آب و صابون کفایت می‌کند اما در سیستم پزشکی نیاز به شستوشوی بهتری داريم و از روشهای خاصی استفاده می‌کنيم که شامل صابون‌های آنتی باکتريال طبی و محلول‌های الکلی است که در سطح دانشگاهها و مراکز درمانی وجود دارد و از طريق اين داروها می‌توانيم دست را برای ارائه خدمات پزشكی و درمانی آماده كنيم.

رضا شهرامی افزود: این روش بویژه در اتاق عمل‌ها باید با دقت باشد، زیرا برای پیشگیری از عفونت محل عمل جراحی مؤثر است، دست جراح و کمک جراح باید عاری از ميکروب باشد و وقتی در دستکش قرار می گيرد بيماری عفونی را منتقل نکند.

وی با اشاره به اینکه محلولهای بهداشتی در سطح داروخانهها و فروشگاههای لوازم بهداشتی بهصورت تیوپ محلولهای الکلدار ژل مانند وجود دارد، گفت: این محلولها را میتوان در کيف و جيب به همراه داشت و در زمانيکه فرد برای شستوشوی دستها به آب و صابون دسترسی ندارد، برای ضدعفونی کردن دست می‌تواند از آنها استفاده کند.

مسئول کنترل عفونت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: هدف از آموزش صحیح شستن دستها این است که آلودگی باکتریایی و ویروسی در سطح مردم را کاهش بدهیم واز انتشار بيماری‌های منتقله از ويروس و باکتری در سطح جامعه جلوگيری کنيم.

رضا شهرامی افزود: کد ۱۵ بهعنوان شستن دستها در فضای باز تمامی ۲۴ بیمارستان دولتی تابعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران بهاجرا درآمد که هر کدام از این مراکز، بین ۵ تا ۲۰ بخش متفاوت دارند.

صیامی کارشناس کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: شستن دست‌ها بهویژه در بخش ویژه و اتاقهای عمل از اهمیت ویژهای برخوردار است، شستن دستها در پنج مرحله انجام میشود که لازم است بهصورت صحیح باشد.

وی افزود: بیش از ۴ هزار پزشک، متخصص و سایر کارکنان در بیمارستانهای مازندران فعالیت دارند که همه آنها با بیمار در ارتباط هستند، لذا موظف به شستن دستها و آموزش آن به عموم مردم و همراهان بیمار هستیم زيرا ممکن است عامل انتقال بيماری باشند.

انتهای پیام/آ



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.