همدان؛

تولید سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز و مرغ در همدان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز و مرغ در همدان تولید می‌شود.

تولید سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز و مرغ در همدان
محمد نظرپور اظهار داشت: ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن سبوس یارانه‌ای بین بین دامداران و مرغداران همدان توزیع شد.
 
وی افزود: در راستای اهداف بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ترویج و ایجاد نژاد دام سبک در کشور با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها و هماهنگی لازم با مرکز بهبود واصلاح نژاد دام کشور همدان در سال 1395 توانست رتبه برتر کشور را کسب کند.

نظر پور با بیان اینکه در استان همدان بیش از 2 هزار رأس دام سبک بدون اعتبارات ملی و با هزینه گله‌داران سنتز نژادی شد گفت:اجرای طرح اصلاح سنتز نژادی از سال 94 آغاز شده و امسال نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح اصلاح نژاد دام سنگین صنعتی استان در راستای بهبود مدیریت گله های گاو شیری طرح (dhi) است افزود: دامداران می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستانها تقاضای خود را ارائه دهند و سپس درخواست آنها پیگیری می‌شود. این طرح با هماهنگی اتحادیه دامداران و بدون اعتبارات دولتی در سطح 23 گله با ظرفیت بیش از پنج هزار راس از سال 94 در استان در حال انجام است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: تولید گوشت قرمز در استان همدان سالیانه 28 هزار تن است که 3.5 درصد از تولید کشور و رتبه 11 را به خود اختصاص داده است.

نظرپور عنوان کرد: استان همدان سالیانه 48 هزار تن تولید گوشت مرغ دارد و در این بخش رتبه16 تولیدات کشور و در ارتباط با تخم مرغ میزان تولید 14 هزار تن است که 1.5 درصد از تولید کشور و رتبه 14 کشوری را در استان داریم.

وی اظهار داشت: 370 هزار رأس گاو و گوساله اصیل و بومی، یک میلیون و 400 هزار رأس گوسفند و 300 هزار رأس بز و بزغاله در استان همدان وجود دارد که ظرفیتی بالا در تولید محصولات گوشتی و لبنی را در استان فراهم کرده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همچنین پیگیری و اقدام لازم برای ایجاد نخستین زنجیره تولید شیر توسط دامداری پگاه ملایر و شرکت پگاه همدان در سال 95  انجام شد و 2 زنجیره تولید گوشت قرمز و شیر در حال پیگیری است.

نظرپور بیان کرد: توزیع سبوس یارانه دار استحصالی از کارخانجات آرد استان از دیگر وظایف در این حوزه  است که مقداری نیز از خارج استان تأمین می‌شود و بین دامداران و مرغداران استان بر اساس ضوابط و قوانین توزیع شده و در این راستا بیش از 12 هزار و 800 تن سبوس در سال 95  توزیع شد.
 
انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.