نوبخت در نشست خبری:

11 هزار میلیارد تومان براى پرداخت یارانه‌ها از خزانه برداشت شده/ از کناره‌گیری جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری بی‌خبرم

سخنگوى دولت گفت: بنده از کناره گیرى آقای جهانگیرى در انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بی‌خبر هستم.

نشست خبری سخنگوی دولت آغاز شد
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز سه شنبه 26 اردیبهشت ماه برگزار شد، گفت: هفته گذشته مقام معظم رهبری در ارتباط با سند 2030 توصیه‌هایی ارائه فرمودند و مقرر شد پیگیری آن متوقف شود.

وی ادامه داد: باید محتوای اصلی سند 2030 را مورد توجه قرار داد، سندی الزام آور برای هیچ کشوری نیست و بر اساس مقررات و قوانین همه کشورها حق تحفظ (حق شرط) دارند و به جز ایران کشور دیگری اعلام حق تحفظ نکرده است.

نوبخت با اشاره به حذف یارانه اقشار پر درآمد خاطرنشان کرد: زمانی که حذف یارانه‌ها انجام گرفت مقرر شد یارانه اقشار پردرآمد را حذف کنیم، براین اساس ضمن انجام این کار عده‌ای اقدام به اعتراض کردند دولت نیز اعتراضات وارد شده را مورد بررسی قرار داد و مقرر شد یارانه‌ برخی افراد مجددا برقرار شود.

وی با بیان اینکه برقراری یارانه اقشار نیازمند نباید شائبه انتخاباتی داشته باشد، ادامه داد: در تیر ماه سال 94 یارانه 260 هزار و 517 نفر قطع شد اما با بررسی‌های انجام شده یارانه 74 هزار و 552 نفر را مجددا برقرار کردیم، همچنین در مرداد ماه همان سال یارانه 351 هزار و 127 نفر حذف شد و در همان ماه مجددا یارانه 77 هزار و 782 نفر را برقرار کردیم.

نوبخت گفت: یارانه دو تا سه میلیون نفر قطع شده است، برقرارى مجدد یارانه مردم نباید شائبه انتخاباتى داشته باشد. 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده که دولت در شب انتخابات 20 هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت و در بین مردم توزیع کرده، آیا این موضوع صحت دارد؟ اضافه کرد: ماهانه 3 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت یارانه به خانوارها اختصاص پیدا می‌کند که 3 هزار میلیارد تومان از محل درآمدها و مابقی آن از ردیف متمرکز یارانه‌ها تأمین می‌شود.

وی افزود: مجموع مبلغ برداشت شده از خزانه برای پرداخت یارانه‌ها 11 هزار میلیارد تومان است و اینکه گفته می‌شود دولت 20 هزار میلیارد از خزانه به این منظور برداشت کرده حرف دروغی بوده و قابل تعقیب است.

نوبخت در واکنش به اینکه گفته می‌شود دولت با افزایش یارانه‌ اقشار آسیب پذیر مخالف است، تصریح کرد: این نوع اظهارات دروغ است. دولت نه تنها با افزایش یارانه خانوار آسیب پذیر مخالف نیست بلکه موافق است و اقدامات لازم را در این زمینه آغازکرده است، به طوری که مستمری این اقشار را از 71 هزار تومان به 240 هزار تومان افزایش داد.

وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه چرا 20 میلیارد دلار از خریداران نفت و گاز ایران در سال 92 و 93 بازنگشته و وزارت نفت و بانک مرکزی در خصوص اسامی بدهکاران و تسویه بدهی‌ها سکوت کرده‌اند؟ بیان داشت: پس از اجرای برجام به منظور استفاده از درآمدهای نفتی مشکلی وجود ندارد البته با تحریم مخالف هستیم اما پس از رفع آنها توانستیم از منابع نفتی خود استفاده و در بودجه دولت آن را توزیع کنیم.

نوبخت بیان داشت: اگر دولت از پشتوانه آ‌رای مردم روی کار آید و کمک مردم در راستای اجرای برنامه‌ها قرار گیرد نشان دهنده تأیید انتخاب رئیس جمهور است، نظام جمهوری اسلامی ایران در دنیا سرافراز بوده و دولتی که با مشارکت مردم روی کار آید می‌تواند مشروعیت خود را نشان دهد.

سخنگوی دولت متذکر شد: تا 18 اردیبهشت ماه سال جاری 17 هزار و 566 میلیارد تومان اعتبار به 25 هزار و 184 واحد تولید اختصاص داده شده است.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وعده روحانی به منظور لغو تحریم‌ها علیه کشورمان و اینکه گفته می‌شود این وعده‌ای غیرمنطقی است، اضافه کرد: هیچ تحریمی به نفع ملت نیست، اما همواره شاهد بوده‌ایم کشورمان در راستای اهداف خود مقاومت کرده، هرچند که باید پذیرفت تحریم‌ها خسارات جدی به کشور وارد می‌کنند لذا کسی که در رأس قوه مجریه قرار می‌گیرد باید برنامه‌های خود را به منظور رفع این نوع تحریم‌ها قرار دهد.

وی اظهار داشت: زمانی که پرونده ایران به فصل 7 شورای امنیت ارجاع داده شد برخی لبخند می‌زدند و باور نمی‌کردند بتوانیم تمام تحریم‌ها علیه کشورمان را لغو کنیم به هرحال اگر آن زمان از فرصت به دست آمده استفاده نمی‌کردیم و به دوره ریاست جمهوری ترامپ می‌رسیدیم او لغو تحریم‌های کشورمان را وتو می‌کرد.

سخنگوی دولت گفت:‌ در حال حاضر چهره ایران با چهره ترامپ تغییر کرده و امروز ایران کشوری متعهد و پایبند به تعهدات خود شناخته می‌شود هرچند برخی در آن دوران معتقد بودند ایران به موفقیت‌های امروز دست پیدا نمی‌کند اما خوشبختانه توانستیم کلیه اهداف خود را برنامه‌ریزی کنیم.

نوبخت متذکر شد: در دوران تحریم عربستان قصد داشت سهم کشورمان را در اوپک تصاحب کند که با عملکرد وزیر نفت این اتفاق منتفی شد.

وی تأکید کرد:‌ در سال 96 انتظار رشد اقتصادی، تورم تک رقمی و افزایش نرخ اشتغال را داریم و پیش بینی می‌شود بر اساس اهداف تعیین شده تا پایان برنامه ششم نرخ بیکاری تک رقمی شود.

سخنگوی دولت درباره چشم انداز دولت پیرامون صنعت خودرو و مشارکت با شرکت‌های خارجی یادآور شد: صنعت خودرو برای بقای خود نیازمند بازار است اما اگر سیاست دیوارهای بلند واردات مورد توجه قرار گیرد این سیاست قابل اجرا نیست.

نوبخت ادامه داد: باید برای بقای صنعت خودرو سیاست‌های رقابتی را ترویج داد و برای استفاده از بازار باید با کالاهای خارجی رقابت کرد به طوری که با تولید کالای با کیفیت و قیمت مناسب می‌توان با شرکت‌های خوش نام جهان قرار منعقد کنیم.

وی در تشریح برنامه‌های دولت به منظور ایجاد رشد اقتصادی در کشور اظهار داشت: رشد اقتصادی به معنای رشد تولید یک دوره نسبت به دوره گذشته است. در عرصه صنعت در تلاشیم تا صنایعی که ظرفیت افزایش تولید دارند را مورد توجه قرار دهیم به این منظور در برنامه‌های خود اهداف کمی مورد نظر را تعیین کرده‌ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: در حوزه کشاورزی توانستیم محصولات کشاورزی را شناسایی کنیم و به این نتیجه رسیدیم که کشاورز نسبت به خرید تضمینی حساس است، لذا به افزایش رشد تولید گندم اقدام کردیم به طوری که از 4 میلیون تن تولید به 11.5میلیون تن تولید گندم دست یافتیم.

نوبخت تصریح کرد: بخشی از برنامه ششم توسعه که توسط مجلس شورای اسلامی تدوین شده مورد انتقاد دولت است چرا که معتقدیم در برخی موارد هزینه‌های مضاعی برای دولت ایجاد شده در حالی که می‌خواهیم سرمایه خود را افزایش دهیم و رشد اقتصادی کشور را به 8 درصد برسانیم.

وی ادامه داد: عده‌ای به دروغ اعلام می‌کنند بودجه دولت چند برابر شده اما بنده می‌توانم با ارائه آمار و ارقام نشان دهم که چه میزان از درآمدهای دولت صرف امور جاری و عمرانی شده است، اما بدیهی است که دولت 42 هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص داده است.

سخنگوی دولت با اشاره به راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی در انتخابات افزود: همه کاندیدا باید بر اساس قوانین و مقررات عمل کنند و بدیهی است که برای تجمعات باید از وزارت کشور مجوزهای لازم را دریافت کنند بنابراین اگر کسی خارج از چارچوب قانون عمل کند متخلف شناخته می‌شود.

نوبخت تاکید کرد: یارانه‌ها بعد از انتخابات پرداخت می‌شود تا شبهه‌اى مبنى بر خریدن راى ایجاد نشود.

سخنگوى دولت گفت: بنده از کناره گیرى آقای جهانگیرى در انتخابات بی خبر هستم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
روحانی به موزه دورهمی چی میده به نظر شما؟
آخه اخر هفته روحانی رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
يارانه نقدي سه چهار هزار مليارد بيشتر نميشه
آخرین اخبار