شیراز؛

برتری علوم پزشکی شیراز در تربیت متخصصان طب سنتی

دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از دانشگاه های برتر در تربیت متخصصان طب سنتی و دارو سازی سنتی شناخته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سیزدهمین نشست تازه های پژوهشی تاریخ پزشکی و پیش همایش کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در ایران و تمدن اسلامی، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزار شد.

 
دکتر محمود خدادوست مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت و درمان، گفت: طب ایرانی، حدود هزار سال قبل در دوران تمدن اسلامی، به عنوان یکی از مکاتب طبی شناخته شده دنیا، در آن زمان بود.
 
وی افزود: حداقل پنج تا شش قرن، کتاب های بوعلی سینا (قانون) و رازی (الحاوی) در دانشکده های پزشکی اروپا تدریس می شده است، یعنی طب ایرانی در کشورهای اروپایی، به عنوان یک مکتب طبی شناخته شده و مورد استفاده بوده است.
 
دکتر محمود خدادوست با اشاره به وجود قدمت چند هزار ساله و پیشینه بسیار قوی طب ایرانی، بیان کرد: در طی 150 سال گذشته، پس از اینکه مدرسه دارالفنون تاسیس شد، طب غربی یا طب رایج امروزی، وارد نظام آموزشی پزشکی کشور شد و از ظرفیت طب ایرانی نه تنها استفاده نشد، بلکه دانشگاه های کشور هم، از استفاده این ظرفیت منع شدند.
 
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، ادامه داد: هدف از برگزاری این چنین نشست ها، شناساندن ظرفیت های تاریخی این طب از نگاه تمدن، قابلیت های این طب برای نظام سلامت در کنار طب رایج برای نسل جوان و ایجاد یک خودباوری، است.
 
دکتر خدادوست اضافه کرد: همچنین در این نشست، در خصوص برگزاری یک کنگره بین المللی تاریخ پزشکی ایران در سال آینده، معرفی پیشینه قدمت تمدن ایرانی در حوزه طب، نگاه تاریخ تمدنی بر قابلیت ها و توانمندی های این طب و استفاده آن به عنوان یک مکمل در کنار طب رایج، بحث و گفتگو می شود.
 
او افزود: در دهه اخیر، موضوع استفاده منطقی و ضابطه مند طب سنتی ایرانی به صورت آکادمیک و مبتنی بر شواهد، در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور توسعه پیدا کرد، همچنین باید در کنار طب رایج، از ظرفیت های طب سنتی ایران، برای کمک به ارتقای سلامت مردم جامعه، استفاده کرد.
 
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، شیراز را یکی از دانشگاه های علوم پزشکی معتبر کشور و از دانشگاه های بین المللی معرفی کرد که در دهه اخیر، پا به پای 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور، نسبت به تربیت متخصصان طب سنتی و داروسازی اقدام کرده و امروزه جزو دانشگاه های برتر در بحث تربیت متخصصان طب سنتی و داروسازی سنتی، است.
 
دکتر خدادوست افزود: توانمندی و قابلیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در تمام عرصه ها زبانزد است، پس انتظار داریم بیش از پیش، برای توسعه طب سنتی و داروسازی سنتی، گام بردارد.
 
مدیر دفتر تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو گروه تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز هدف از برگزاری این نشست را توسعه فضای فکری پژوهشی و ارائه توانمندی های بیشتر، برای برگزاری دومین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در ایران و تمدن اسلامی سال آینده، بیان کرد.
 
دکتر آرمان زرگران، افزود: به مناسبت برگزاری این کنگره، یک کمیته علمی متشکل از اعضای هیات علمی و اساتید سراسر کشور در این حوزه، از دانشگاه های علوم پزشکی تبریز، شهید بهشتی، تهران، شیراز، لرستان، مشهد و ایران، تشکیل شده است.
 
در این نشست محورهای شایسته در تحقیقات متون و تاریخ پزشکی معرفی و همچنین دو سند از دارالشفاء در دوره ناصری بررسی شد.
 
همچنین در زمینه تاریخ پزشکی بین النهرین، بیماری های شایع در عصر باستان و همچنین به ارائه مباحثی چون طرح پایگاه جامع منابع میراث طب سنتی و تاریخ پزشکی ایران و اسلام پرداخته شد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار