ماجرای یک پرونده؛

داستان لباس های ملی با مارک چکمه و 10 میلیارد پولی که سوخت

تیم ملی فوتبال کشورمان قرار است با برند آدیداس در جام جهانی 2018 روسیه حضور یابد.

به گزارش خبرنگار خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درحالی قرار است تا چند ماه آینده قرارداد فدراسیون فوتبال کشورمان و آدیداس قطعی شود که هنوز فدراسیون نشین ها با جیووا فسخ قرارداد نکردند و مسئولان این برند ایتالیایی درصدد دریافت غرامت 10 میلیاردی از ایران هستند.

پس از این‌که در فروردین ماه، پرونده کمپانی آل اشپورت در تیم‌ملی برای همیشه بسته شد، کمتر کسی فکر می‎کرد فدراسیون فوتبال برای اسپانسری لباس‌هایش سراغ برندهایی غیراز پوما، نایکی یا آدیداس برود اما این چنین شد و کفاشیان و دوستان با مشارکت جواد خیابانی به سراغ برند ایتالیایی جیووا رفتند.

بعد از تکمیل توسط صادق تبار تاپ خزاعلی///داستان لباس های ملی با مارک چکمه و 10 میلیارد پولی که سوخت

شاید تنها فدراسیون فوتبال ایران این توانایی را دارد که از میان نایکی و آدیداس، پوما، مجید و جوما، جیووا را که کم نام و نشان‌ترین آنها است را انتخاب کند. جالب این‌که جیووا نه‌تنها در میان برند‌های درجه یک و دو قرار نمی‌گرفت بلکه با اغماضی آشکار تنها می‌توان این برند را در میان برندهای درجه سه جای داد. جیووا تا قبل از این‌که اسپانسر لباس ایران شود، اسپانسر لباس مالت و البته کیه‌وو و چند تیم کم نام و نشان بود اما اسپانسری لباس تیم‌ملی سبب شد تا کم‌کم باشگاه‌ها هم به سراغ این برند بروند؛ پرسپولیس، تراکتورسازی، سیاه‌جامگان، راه‌آهن، سایپا، پارسه، نیروی‌زمینی و چند تیم دیگر به سرعت با جیووا به توافق رسیدند تا لباس این تیم را در فصل جاری بر تن کنند. این روند ادامه داشت تا اینکه پخش یک آیتم در برنامه ٩٠ سبب شد که جیووا نه‌تنها خارجی نیست بلکه در شیراز با برند ایتالیایی تولید و عرضه می‌شود، بعد از این برنامه بود که انتقادات بی‌سابقه‌ای از مدیرعامل این شرکت در ایران منتشر شد و حتی جواد خیابانی که روزگاری به طور رسمی اعلام کرده بود به دلالی برای جیووا افتخار می‌کند، گفت که به دلیل کیفیت پایین لباس‌های ارائه شده از سوی جیووا از حضور در این شرکت کناره‌گیری کرده است. درنهایت هم پس از افشای برنامه 90، فدراسیون قرارداد جیووا را لغو و آدیداس را جایگزین کرد.

پس از اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال و مهدی تاج خبر از فسخ قرارداد با این برند داده بودند و برای شرکت در مراسم انتخاب برترین های سال 2016 فوتبال آسیا عازم ابوظبی امارات شدند، محموله ای از لباس های جیووا در انبار ساختمان فدارسیون فوتبال تخلیه شد تا کماکان به عقد قرارداد فدراسیون با آدیداس معترض شوند و این درحالیست که مهدی تاج به صراحت اعلام کرد با آدیداس قرارداد قطعی امضا کردیم و هیچ گاه دیگر با جیووا کار نمی کینم و همین موضوع سبب شد تا این شرکت خواستار غرامت 10 میلیاردی شود.

فدراسیون فوتبال ایران با جیووا قرارداد بست اما هرچه بود با تغییر ساختار فدراسیون فوتبال و به ریاست رسیدن مهدی تاج و اعتراض ملی‌پوشان و اعضای تیم ملی و به خصوص کارلوس کی روش به کیفیت البسه جیووا و البته همان ابهاماتی که در این قرارداد وجود داشت، سبب شد تا رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کند تیم ملی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی از البسه آدیداس استفاده خواهد کرد. موضوعی که سبب شد شرکت جیووا اعتراض کند و از همان زمان ماجرا کمی پیچیده شد. فدراسیون فوتبال تلاش زیادی کرد، قراردادش را با این شرکت ایتالیایی لغو و با آدیداس قرارداد جدیدی امضا کند که هنوز موفق به انجام این کار نشده و گویا مسئولان فدراسیون فوتبال نتوانستند با جیووا برای فسخ قرارداد به نتیجه برسند. از طرفی اعضای کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون با نماینده شرکت آدیداس در دبی مذاکراتی داشته‌اند تا قرارداد اسپانسری با این شرکت برای تأمین البسه تیم ملی بزرگسالان امضا کنند و همین مسئله شرایطی عجیب را رقم زده و در حال حاضر همه چیز روی هوا است. باتوجه به شرایطی که به وجود آمده فدراسیون فوتبال، پیشنهادی جدید به شرکت جیووا که طرف قرارداد با فدراسیون فوتبال محسوب می‌شود، داده است. پیشنهاد فدراسیون به نوعی همکاری موازی با دو شرکت جیووا و آدیداس است به این شکل که فدراسیون برای تأمین البسه تیم ملی که در راه حضور در جام جهانی 2018 روسیه است با شرکت آدیداس همکاری کند و جیووا نیز البسه تیم های پایه را تامین کند.

8صبح جمعه اتونشر///داستان لباس های ملی با مارک چکمه و 10 میلیارد پولی که سوخت

بر همین اساس گفت و گویی کردیم با صفی الله فغان پور مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال؛

وی در این باره بیان کرد: مسئولان فدراسیون فوتبال و شرکت آدیداس نظرات خود را ارائه دادند و طبیعی است که این دیدگاه ها تفاوت داشته باشد اما چنین بحثی سبب نمی شود، قرارداد به امضا نرسد. مذاکرات ما با مسئولان آدیداس ادامه دارد اما تاکنون این مذاکرات به عقد قرارداد نرسیده و تا 3 ماه دیگر این اتفاق رخ می دهد.

فغان پور افزود: قطعا هر 2 طرف خواستار عقد قرارداد هستند و خواهش می کنم برخی با مطرح کردن مسائل مختلف، برای مردم نسبت به مذاکرات فدراسیون فوتبال و شرکت آدیداس ابهام به وجود نیاورند چراکه مشکل خاصی وجود ندارد و به زودی عقد قرارداد می کنیم.

مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال در پایان خاطرنشان کرد: فدراسیون فوتبال در مذاکره با آدیداس نیاز به آرامش دارد و از لحاظ حقوقی هیچ مشکلی در قرارداد وجود ندارد و با ارزیابی دیدگاه های مدنظر طرفین، به زودی این قرارداد نهایی می شود.

پس از اینکه فدراسیون با کمک کارشناسا درحال رایزنی برای عقد قرارداد با آدیداس است و با درخواست غرامت 10 میلیاردی توسط جیووا روبرو شد، کارگروه سه نفره ای از کفاشیان، درخشان و ترابیان تشکیل شد تا به این پرونده خاتمه دهند. در واقع همانقدر که فدراسیون خود را مبرا از اشتباه می‌داند و طرف ایتالیایی را به بدقولی در عمل به تعهداتش متهم می کند، شرکت ایتالیایی هم با قدرت به دنبال گرفتن حق و حقوق خود از فدراسیون فوتبال ایران از طریق دادگاه‌های بین المللی است. پس از مورد استفاده قرار نگرفتن پوشاک جیووا توسط تیم ملی بزرگسالان، این شرکت ایتالیایی  به سرعت برای گرفتن غرامت از ایران دست به کار شد و طرح شکایت از فدراسیون فوتبال را مطرح کرد. طبق قرارداد اگر جیووا بتواند ادعای خود را به کرسی بنشاند، فدراسیون فوتبال ایران باید مبلغی در حدود 10 میلیارد را به عنوان غرامت پرداخت کند اما اگر بتواند در دادگاهی که احتمالا تا چند ماه بعد برگزار خواهد شد، مستندات لازم را برای بدقولی جیووا فراهم کند، تمام ادعاهای جیووا رد خواهد شد.

البته حالتی دیگر هم برای جلوگیری از برگزاری این دادگاه وجود دارد؛ این شرکت ایتالیایی هنوز هم خواهان ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال است و تنها در صورتی که بار دیگر تیم ملی بزرگسالان از البسه جیووا استفاده کند، حاضر به امتناع از شکایت است. اگر این اتفاق هم رخ بدهد، قرارداد قبلی فدراسیون فوتبال و شرکت جیووا مشکل دیگری را پیش روی خود می بیند.

بعد از کنار گذاشته شدن جیووا، شرکت تولیدات ورزشی پارس که نماینده این شرکت ایتالیایی در ایران بود و به نوعی واسطه گری این شرکت را در ایران انجام می داد، دیگر علاقه ای به سرمایه گذاری نشان نداد. با انصراف شرکت پارس، پای جیووا هم از بازار قطع شد؛ به طوری که شرکت تازه تاسیس جیووا در شیراز هم به سرعت تعطیل شد و همه تیم های زیر نظر اسپانسری جیووا از جمله پرسپولیس، تراکتورسازی و ... هم به سراغ سایر اسپانسرها رفتند.

بعد از تکمیل توسط صادق تبار تاپ خزاعلی///داستان لباس های ملی با مارک چکمه و 10 میلیارد پولی که سوخت

با این اتفاق، قرارداد سه طرفه فدراسیون فوتبال، جیووا و شرکت پارس هم که تاکنون دعوای زیادی بر سر آن وجود داشته یکی از طرفین خود یعنی شرکت پارس را از دست می دهد و اگر روزی هم فدراسیون و جیووا قصد ادامه همکاری داشته باشند، باید قرارداد جدیدی را منعقد کنند.

در سوی مقابل، با وجود درخواست جیووا برای ادامه همکاری و صرف نظر از شکایت، فدراسیون فوتبال از چند ماه پیش مذاکرات زیادی را با شرکت آدیداس انجام داده و طبق گفته امیر عابدینی این قرارداد نهایی شده است و تا سال آینده تیم‌های ملی فدراسیون از پوشاک آدیداس استفاده می‌کنند.

در حال حاضر تمامی موجودی جیووا هم در فدراسیون به پایان رسیده و در تورنمنت‌های اخیر تیم‌های ملی رده‌های پایه از پوشاک آل‌اشپورت و تیم ملی بانوان هم از پوشاک تولید داخل و بدون اسپانسر استفاده کرده‌اند و با توجه به این موضوع، فدراسیون تا زمان رسمی شدن قرارداد با آدیداس، باید دست به جیب شود. البته تیم ملی جوانان در جام جهانی کره جنوبی از پوشاک آدیداس استفاده کرد که این موضوع نشان از بی‌میلی فدراسیون برای توافق مجدد با جیووا است.

از طرف دیگر گروه سه نفره فدراسیون هنوز اقدام جدی برای جلوگیری از شکایت جیووا انجام نداده‌اند و تاکنون فقط به ارائه گزارش به هیات رییسه فدراسیون فوتبال اکتفا کرده‌اند. در صورتی که این پرونده برای فدراسیون منجر به پیروزی نشود، غرامت سنگینی روی دست فدراسیون خواهد ماند.

بر همین اساس محمدعلی بردبار، مدیر فروش شرکت جیووا در خاورمیانه گفت: متاسفانه فدراسیون فوتبال مشاوران خوبی در بحث لباس های تیم ملی ندارد و نداشتن اطلاعات حقوقی و مشورت های نادرست برخی افراد سبب شد تا فدراسیون برخلاف امضای تفاهم نامه با "جیووا" از برند دیگری استفاده کند. 

وی افزود: این قرارداد به صورت کاملا حرفه ای و بر اساس ضوابط بسته شده اما فدراسیون فوتبال با این اقدام به نوعی دست به خودکشی و عملیات انتحاری زد که برند لباس های خود را تغییر داد.

بردبار ادامه داد: اسناد و مدارک خود را جمع آوری کرده ایم و از برنامه ای (90) که جریاناتی را علیه جیووا راه انداخت به موقع شکایت می کنیم. شرکت جیووا براساس بندهایی که در قرارداد وجود دارد از فدراسیون فوتبال درخواست غرامت کرده و تنها مرجع رسیدگی به تخلفات 2 طرف نیز دادگاهی در سوئیس است. قوانین فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در جهت حمایت از حامیان مالی قوانین جدی را تصویب کردند و متاسفانه مسئولان وارد جریانی شده اند که باید به مردم جواب دهند.

مدیر فروش شرکت جیووا درباره این که آیا کارلوس کی روش از شرکت جیووا خواستار انعقاد قراردادی جدا از فدراسیون فوتبال با شرکت مذکور شده یا خیر، گفت: شرکت جیووا حرفه ای است و مسئولان آن براساس حرفه ای گری اظهار نظر می کنند. کی روش هیچ وقت از ما چنین درخواستی نکرده است. بحث اصلی ما این است که قراردادی بین شرکت ایتالیایی و فدراسیون فوتبال ایران امضا شده و طرفین باید به تعهدات خود عمل کرده و از مشاوران آگاه مشورت می گرفتند اما مسئولان فدراسیون فوتبال بدون هماهنگی دست به تغییر لباس تیم ملی زدند.

وی افزود: طبق هماهنگی با نمایندگی اصلی، لباس های تیم ملی قبل از بازی با قطر با بهترین کیفیت تولید و به فدراسیون فوتبال تحویل داده شد. نمونه این لباس ها نزد طرفین موجود است و هر کارشناسی آن را بررسی کند به کیفیت بالای لباس ها اقرار می کند.

بردبار در پایان تصریح کرد: به قول دوستان، شرکت "آدیداس" اعلام کرده که حاضر است 6 ماه دیگر با فدراسیون فوتبال ایران قرارداد ببندد. نمی دانم چه اصراری وجود داشته و آقایان می خواستند چه کسی را راضی کنند که حاضر به قبول چنین امری شده اند. ما به عنوان مسئولان شرکت پارس از حق و حقوق خود گذشتیم اما شرکت جیووا براساس قرارداد خواستار دریافت غرامت شده است و می خواهد 10 میلیارد تومان غرامت دریافت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
متاسفم برای مدیرهایی که به راحتی مال مردم رو میخورن
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۴:۲۹ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
چیزی که جواد خیابانی توش مشارکت داشته باشه و اظهار نظر کنه از این بهتر نمیشه.انگار جواد خیابانی کارشناس پارچه و البسه هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
ما بیكاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
ده ملیارد برای یه لباس مسخره هست
اما برای وام ازدواج
هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
نگاه کن تورو خدا،ادم حسابی های مملکت که اینا باشن....
تا دیروز که خارجی بود کیفیتش عالی بود الان که فهمیدن ایرانیه شد اخ،این همه حمایت از تولید داخلی!!!!!
Germany
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
لعنت به سوء مدیریت ها. بخدا مردم زیر فشار اقتصادی هستند. چرا باید بیت المال اینگونه به هدر برود. بخدا قیامتی هست :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
واقعا برای این فوتبال متاسفم...
آخرین اخبار