عبدالطیف نظری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

حکومت افغانستان در «پروسه کابل» پیام صلح‌طلبی را به کشورهای حاضر در اجلاس می‌رساند

یک کارشناس افغانستانی گفت: برگزاری نشست پروسه کابل به حکومت افغانستان کمک می‌کند تا پیام صلح‌طلبی مردم افغانستان به کشورهای حاضر در اجلاس منتقل شود.

عبدالطیف نظری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کردعبدالطیف نظری استاد دانشگاه کابل در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، درباره برگزاری نشست پروسه کابل با بیان اینکه در شرایط حاضر با توجه به مشکلات عدیده امنیتی این اجلاس می‌تواند برای افغانستان سودمند باشد، اظهارداشت: اولین دستاورد این نشست این است که حکومت افغانستان پیام صلح‌طلبی مردم افغانستان را به کشورهای حاضر در اجلاس بازگو می‌کند.
 
وی افزود: علاوه بر این عزم و اراده جدی حکومت افغانستان برای آوردن صلح و ثبات پایدار با نماینده‌های کشورهای تاثیرگذار در تحولات افغانستان نیز در میان گذاشته می‌شود.

نظری با اشاره به اینکه در این اجلاس بحث تهدیدات تروریسم و افراط گرایی برای منطقه و جهان مورد مشورت قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به تهدیداتی که اکنون افغانستان با آن روبروست و شهروندان افغانستانی زیادی که در روزهای گذشته قربانی ترور شدند، فکر می‌کنم برگزاری چنین نشستی دستاوردی برای افغانستان است تا توجه کشورهای مختلف به حمایت از افغانستان جلب شود و این کشور در مبارزه با تروریسم تنها گذاشته نشود.

این استاد دانشگاه کابل اظهار داشت: با توجه به تعارض منافعی که بین قدرتهای بزرگ در افغانستان وجود دارد، این نگرانی هست که افغانستان در مبارزه با تروریسم تنها گذاشته شود. بنابراین از این منظر پروسه کابل می‌تواند پیام خوبی را برای کشورهای حاضر در اجلاس منتقل کند.

نظری با اشاره به عدم حضور ربانی وزیر خارجه افغانستان این نشست گفت: بدون شک عدم حضور وی می‌تواند یک خلأ جدی بوجود آورد. چرا که حزب جمعیت اسلامی از احزاب تاثیرگذار در تحولات سیاسی افغانستان است و طبق توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی بخشی از قدرت را در اختیار دارند. اما با توجه به اینکه دکتر عبدالله در این نشست از جمعیت اسلامی نمایندگی می‌کند و در حال حاضر ریاست اجرائیه را هم برعهده دارد و  امرالله صالح دیگر عضو برجسته جمعیت اسلامی در این اجلاس حضور دارد، فکر می‌کنم آسیب جدی به این نشست وارد نخواهد شد.

این کارشناس افغانستانی اضافه کرد: بدون شک عدم حضور وزیر خارجه که میزبان این نشست می‌باشد می‌تواند پرسشهایی را برای حاضران بوجود آورد اما در هر حال به هر میزانی که اجماع نظر در سطح داخلی بین کنشگران سیاسی افغانستان کمتر باشد قطعا میزان علاقمندی کشورهای کمک‌کننده به افغانستان کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این روزها خیمه‌های تحصن در اعتراض به وضعیت امنیتی افغانستان در کابل پابرجا است که می‌تواند یک نقیصه جدی برای این اجلاس ارزیابی شود، خاطرنشان کرد: در مجموع باورم این است که کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس با توجه به منافع مشترکی که با افغانستان دارند احتمالا صدای این کشور را به درستی خواهند شنید و این پیام را به کشورها و مراجع تصمیم‌گیری خود منتقل خواهند کرد و وضعیت افغانستان اکنون به گونه‌ای است که امکان همکاری با آن بسیار بیشتر از عدم همکاری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار