شناسایی ژن عامل بروز پارکینسون توسط محققان دانشگاه تهران

پژوهشگران پردیس دانشگاه تهران در مطالعات خود موفق به شناسایی ژن عامل بروز پارکینسون شدند

شناسایی ژن عامل بروز پارکینسون توسط محققان دانشگاه تهرانبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ الهه الهی استاد دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران اظهار کرد: ژنتیک بیماری‌های دستگاه عصبی و بیماری‌های دستگاه مرسوم در برخی از بیماری‌های چشم همچون «آب سیاه» که آسیب‌هایی به عصب بینایی وارد می‌کند و از شایع‌ترین بیماری‌های عصب بینایی به شمار می رود.


وی  با اشاره به پروژه انجام شده در زمینه بیماری پارکینسون ادامه داد: برای این منظور اقدام به شناسایی بیماران مبتلا و بیماری‌های مرتبط با پارکینسون کردیم که علاوه بر شناسایی این افراد با بیمارانی برخورد کردیم که شکل کلاسیک این بیماری را نداشتند و حالت‌های خاصی از آن در آنها مشاهده شد.

مجری این طرح افزود: ما در این مطالعه در دو مورد با بیمارانی برخورد کردیم که دارای ویژگی بیماری‌های پارکینسون همراه با مشکلات ذهنی بودند و از این لحاظ که مشکلات ذهنی داشتند این تحقیقات با فعالیت‌های ستاد علوم شناختی همپوشانی داشته است.
 
الهی با اشاره به جزئیات این تحقیق، اظهار کرد: ما بر روی دو خانواده مبتلا با استفاده از روش‌های به‌روز، بررسی‌های ژنتیکی کردیم، ضمن آنکه بررسی پیوستگی نیز انجام دادیم ودر بررسی پیوستگی، ماهیت ماده ژنتیکی توالی DNA افراد سالم و افراد بیمار خانواده‌های مبتلا بررسی و با یکدیگر مقایسه شدند.

وی با بیان اینکه در این مطالعات به دنبال این بودیم که کدام یک از بخش‌های کروموزوم و ژنوم مبتلایان متفاوت از افراد سالم است، اضافه کرد: تنها بخش کوچکی از DNA پروتئین می‌سازد و چون معمولا بروز بیماری‌ها مربوط به این بخش است، بهتر است در مطالعات توالی‌یابی، این بخش‌ها توالی‌یابی شوند تا این که کل ژنوم را توالی‌یابی کنیم.

مجری این طرح ادامه داد: ما از این روش استفاده کردیم و در آن ژنی را که رمز کننده یک پروتئین به نام GTPB2 بود، شناسایی کردیم.

به گفته وی این بررسی در خانواده‌ای صورت گرفت که افراد علاوه بر دارا بودن علائم بیماری پارکینسون زودرس، ویژگی‌های دیگری از جمله Ataxia ناهماهنگی یا بی‌نظمی حرکات عضلات و مشکلات ذهنی و ایجاد ارتباط اجتماعی داشتند.

مجری طرح با بیان اینکه این خانواده ژنوتیپ پیچیده‌ای داشتند،‌ یادآورشد: این خانواده به خاطر ویژگی‌های پارکینسونی که داشتند، به ما معرفی شد و از آنجایی که این خانواده مشکلات ذهنی نیز داشتند، از امکانات ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی نیز برای اجرای این تحقیقات بهره بردیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار