۹۰ شیء تاریخی پنج موزه استان آذربایجان‌غربی مرمت می‌شود

کارشناسان میراث‌ فرهنگی کشور ۹۰ شیء تاریخی از موزه‌های استان آذربایجان‌ غربی را مرمت می‌کنند.

۹۰ شیء تاریخی ۵ موزه استان آذربایجان‌غربی مرمت می‌شودبه‌ گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به‌ نقل از مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری؛ کارشناسان میراث‌ فرهنگی کشور ۹۰ شیء تاریخی از موزه‌های استان آذربایجان‌ غربی را مرمت می‌کنند.
 
مرمت این اشیای تاریخی که متعلق به موزه‌های ارومیه، خوی، مهاباد، نقده و موزه خصوصی اکبری هستند با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال آغاز شد.

محمد فتحی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی امروز ۲۷ خرداد ۹۶ با اشاره به اهمیت توجه به آثار و اشیای موجود در موزه‌های این استان به‌عنوان گنجینه‌های ارزشمند میراث فرهنگی و ضرورت حفظ و احیای این آثار تاریخی گفت: «این آثار شامل نسخ خطی در قالب ادعیه و قرآن، آثار سفالی، ظروف شیشه‌ای و مربوط به هزاره اول پیش از میلاد تا دوره قاجار است. از ۹۰ شیء تاریخی، ۵۰ شیء مربوط به موزه‌های ارومیه، خوی، مهاباد، نقده و ۴۰ شیء مربوط به موزه خصوصی اکبری در خوی است.»

او افزود: «۴۰ اثر از ۹۰ شیء تاریخی یادشده متعلق به موزه خصوصی اکبری در خوی و شامل ۲۵ شیء سفالی و ۱۵ قلم شیء فلزی است.»

موزه اکبری نخستین موزه خصوصی در شمال‌غرب ایران با مجوز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در خانه تاریخی کبیری تأسیس شده و ۷۵۰ قلم اشیای باستانی و تاریخی که در آن به نمایش درآمده و حاصل تلاش و همت مجموعه‌دار خصوصی قنبر اکبری است که اردیبهشت امسال به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی موزه به‌عنوان موزه‌دار شخصی برتر کشور انتخاب شد.

آثار سفالی، انواع اشیای سنگی، فلزی، شیشه‌ای متعلق به هزاره اول پیش از میلاد تا دوره قاجار، آثار مربوط به مردم‌شناسی و کتاب‌های خطی از جمله آثار و اشیایی است که در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
 
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار