اصفهان؛

برگزاری اختتامیه هشتمین جشنواره ملی دانش‌آموزی علوم و فنون نانو

مراسم اختتامیه هشتمین دوره جشنواره کشوری دانش‌آموزی علوم و فنون نانو در سالن اجتماعات شهید مطهری اردوگاه کشوری شهید بهشتی شهرستان فلاورجان برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،قدمگاهی دیشب در مراسم اختتامیه هشتمین دوره جشنواره کشوری دانش‌آموزی علوم و فنون نانو اظهار کرد: المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو فعالیتی است که ابتکار برگزاری آن با این عنوان متعلق به کشور ماست.

وی افزود: به این معنا که در کشورهای دیگر مسابقات دانش‌آموزی با تعیین یک طرح مشخص و یا اردوهای یک‌هفته‌ای آموزش فعالیت‌های آزمایشگاهی برگزار می‌شود اما ترکیب مناسبی از رقابت همزمان در حیطه تئوری و عملی که همه مباحث اصلی مطرح در علوم و فناوری نانو را در برگیرد، تا به‌ حال در هیچ کشوری اجرانشده است.

دبیر هشتمین دوره جشنواره کشوری دانش‌آموزی علوم و فنون نانو ادامه داد: تاکنون 7 دوره المپیاد دانش‌آموزی نانو در دو مرحله به‌ صورت برگزاری یک آزمون تئوری در سطح کشور و در مرحله دوم، برگزاری یک اردوی علمی برای برگزیدگان مرحله اول برگزار شده است و برگزیدگان نهایی با توجه به آزمون‌های مرحله دوم معرفی‌شده‌اند.

قدمگاهی با بیان این که در 2 دوره اول المپیاد اردوی علمی در پژوهشگاه صنعت نفت و اردوی دوره سوم، چهارم ، پنجم و ششم در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دوره هفتم در محل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و هشتمین دوره در اردوگاه کشوری  شهید بهشتی فلاورجان  برگزار شد، افزود: این جشنواره‌ها فرصتی مغتنم برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مختلف فناوری نانو و محلی برای ارائه نتایج فعالیت‌های پژوهشی آن‌ها است.

وی اضافه کرد: باشگاه نانو با برگزاری این جشنواره‌ها ضمن ارج نهادن به فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزی، سعی در شناسایی و حمایت از دانش‌آموزان فعال و آینده‌ساز این فناوری را دارد.

دبیرجشنواره دانش آموزی نانو تأکید کرد: پس از برگزاری موفق اولین دوره جشنواره دانش‌آموزی در پژوهش سرای دانش‌آموزی استاد طاهر شهرضا (استان اصفهان) و همچنین 3 دوره حضور طرح‌های دانش‌آموزی در جشنواره فناوری نانو در سال‌های 91 تا 93 پنجمین جشنواره در اردیبهشت‌ماه 94 در پژوهش سرای دانش‌آموزی امام جعفر صادق (ع) نور (استان مازندران) برگزار شد.

قرمگاهی در ادامه تصریح کرد: ششمین جشنواره دانش‌آموزی هم‌زمان با هشتمین جشنواره فناوری نانو در مهرماه 1394 در فضایی حدود سیصد مترمربع در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، پذیرای عموم به‌ ویژه دانش‌آموزان، دبیران و مسئولان آموزش‌وپرورش بود.

وی با بیان این که از سال 95 با توجه به آیین‌نامه، جشنواره به دو مرحله انجام می‌پذیرد، گفت: یک همایش دانش‌آموزی در فصل بهار برگزار خواهد شد و برگزیدگان آن به جشنواره فناوری نانو که در مهرماه برگزار می‌گردد، راه پیدا خواهند یافت، که بدین ترتیب مرحله اول هفتمین جشنواره دانش‌آموزی نانو اردیبهشت 95 به میزبانی پژوهش سرای دانش‌آموزی امام جعفر صادق (ع) نور (استان مازندران) و مرحله‌ دوم در مهرماه 95 برگزار شد و برگزیدگان نهایی انتخاب  شدند.

قدمگاهی در پایان اظهار داشت: امسال نیز شاهد برگزاری  مرحله اول هشتمین دوره جشنواره نانو به میزبانی استان اصفهان  با حضور 300 نفر از دانش آموزان بودیم که با اعلام نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

در ادامه این مراسم علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های کشور باید از اقتصاد سنتی متکی برخام  فروشی به اقتصاد مبتنی بر دانش نوین حرکت داشته باشیم، امروز کشور ایران فرصت‌های بسیاری دارد که با شناسایی و به کارگیری فناوری‌های نوین ازجمله نانو می‌توان ارزش‌افزوده بسیار بالایی ایجاد کرد.

وی با این نکته که فضای رشد فناوری نانو بسیار امیدبخش است، گفت: در حال حاضر کشورمان در حوزه فناوری نانو از نظر علمی جایگاه بسیار خوبی دارد و امیدواریم که این رشد علمی و در کنار آن رشد اقتصادی و صنعتی هم شاهد باشیم و این مهم با همکاری همه متصدیان این حوزه امکان‌پذیر خواهد بود.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تأکید کرد: باید در فناوری‌های گوناگون  نوآوری داشته باشیم و برای رقابت در عرصه بین‌المللی باید نوآوری و خلاقیت را محور تغییرات صنعت قرار دهیم. وامی‌داریم دانش‌آموزان ما که دانشمندان آینده ما هستند با حمایت هرچه بیشتر درسطح مجامع ملی و بین‌المللی به‌خوبی بدرخشند.

وی به افق ۱۴۰۴ ایران اشاره کرد و با طرح موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان متذکر شد: خانواده‌های برگزیدگان این المپیاد نباید دغدغه اشتغال فرزندان خود را داشته باشند، زیرا این نخبگان باید خود به کمک علمشان سعی در تولید محصول و حل مشکلات کشور کنند.

وطنی در پایان با برشمردن برخی از رشدهای علمی ایران، رتبه علمی ایران در زمینه نانو را نشانه پیشرفت کشور در این زمینه دانست و  عنوان کرد: در ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری دورنمایی برای این حوزه ترسیم‌ شده است که ایران باید مرجعیت علمی و فناوری را در سطح جهان کسب کند، امیدواریم ستاد توسعه فناوری نانو در سطح جهان تبدیل به مرجع علمی و فناوری شود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.