پتروشیمی آبادان و تلاش برای رفع آلودگی

کارشناسان کشورمان در پتروشیمی آبادان گامی مهم برای دستیابی به صنعت سبز برداشتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛در صنایع پتروشیمی  گاهی اوقات گازهای بوجود می آید که مورد استفاده صنایع نبوده وآنها را در محیط زیست رها می کنند که این گازها گاهی خطرناک هستند وگاهی اوقات نیز سوخته می شوند وبه محیط زیست آسیب می رسانند از جمله این گازها  گاز"سولفید هیدروژن" است.

سولفیدهیدروژن گازی  بسیار سمی وبی رنگ است و بصورت گاز فاضلاب همراه با ایجاد  خفقان شناخته میشودوتماس طولانی انسان با این گاز اثرات جدی برسلامت  میگذارد ومنجر به مرگ می شود.

گازهیدروژن نتیجه فرایندی است که منجر به تولید نفت می شود و صنایع متعددی از آن بعنوان مواد شیمیایی صنعتی استفاده می کنند از جمله این صنایع کارخانه های تولید خمیرکاغذ وآب سنگین است.

این گاز دارای اسامی مختلفی همچون گاز ترش ،گاز تخم مرغ فاسد ،گاز فاضلاب وهیدرو سولفوریک اسید است .

گاز سولفید هیدروژن در فرایند پالایشگاهی بوجود می آید  وقابل اشتعال است .این گاز با شعله آبی می شود وباعث تولید دی اکسید گوگرد می شود که برای چشم ها وریه ها  بسیار خطرناک است.

سمی بودن این گاز برابر با سیانید هیدروژن و5تا6برابر بیشتر از مونو کسید کربن است.

اما دانش مهندسان جوان ایرانی توانسته است برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی گازهای معلق این صنعت را با شیوه نوینی جمع آوری ومجددا آن را  وارد فرایند تولید کنند و به  اقتصاد و محیط زیست کمک شایانی نمایند.

لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست خوزستان در این زمینه  گفت : با این شیوه میتوان روزانه 30 تن گاز را که قبلا سوخته میشد و آلودگی در محیط زیست را به دنبال داشت، جمع آوری کرد وبه مصرف سوخت بولدر پتروشیمی رساند .

وی همچنین افزود:با تکمیل شدن این طرح میتوان تا 45تن گاز را در شبانه روز جمع آوری کنند.

در آبادان دیگر گازهای بی ارزش آلوده از مشعل ها خارج نمی شود ومیتوان با  هدایت آنها به سمت ایستگاه های احتراق بخش عمده ای از گرمای واکنش های شیمیایی را تامین کرد.

فرجاد نیا مدیر بهره برداری این  طرح نیز گفت:گازهایی که قبلا به سمت مشعل ارسال میشد الان ضمن انجام فرایندهای لازم بر روی آن ها شیرین سازی می شودواین گازها پس از شیرین سازی مجددا به چرخه تولید برگردانه میشودوبعنوان خوراک بولرها سوزانده وارزش حرارتی آنها به مصرف پتروشیمی آبادان میرسد.

با انجام این روش میزان آلودگی گازهای پتروشیمی آبادان تا 70درصد کم می شود وبا بهره گیری دوباره از آنها در صنعت تولید ، مرغوبترین پی وی سی که ماده اولیه بیش از 5هزار صنعت وابسته است،  تا 10هزار تن در سال بیشتر می شود.

سلمان پور مدیر تولیداین طرح هم  گفت: با جمع آوری گازهای معلق در هوا ماهیانه حدود سیصد تا چهارصد میلیون تومان از نظر ارزی وریالی به نفع شرکت شود.

با بهره برداری از این پروژه ایران  دوازدهمین کشوری  است  که تونسته این فناوری را در داخل کشور  بومی کند.

با تلا ش متخصصان کشورمان در صنعت پتروشیمی  در آبادان  بار دیگر گامی مهم و موثر در جهت حفظ محیط زیست و نیز رسیدن به صنعت سبز برداشته شده است و با این اقدام موثر کارشناسان و متخصصین در آبادان علاوه بر سودآوری بیشتر برای این صنعت  ، آسمانی آبی تر و محیط زیست زیباتری خواهیم داشت.

انتهای پیام/د

تلاش برای رفع آلودگی هوا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.