دغدغه اصلی رهبر انقلاب اسلامی درباره کابینه دولت دوازدهم

در پی شایعات و القائات اخیر درباره انتخاب تک تک کابینه دولت دوازدهم با نظر رهبر معظم انقلاب مطلبی از سوی دفتر ایشان منتشر شد.

دغدغه اصلی رهبر انقلاب اسلامی در خصوص کابینه دولت دوازدهمبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پی شایعات و القائات اخیر درباره انتخاب تک تک کابینه دولت دوازدهم با نظر رهبر معظم انقلاب مطلبی از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای منتشر شد.

دولت دوازدهم به روزهای تشکیل نزدیک می‌شود؛ تا ۱۰ روز دیگر و پس از مراسم تنفیذ و تحلیف، اعضای کابینه پیشنهادی آقای رئیس‌جمهور معرفی می‌شوند. با این حال، از حدود دو هفته قبل، یک جریان خبری که از پشتیبانی پر حجم رسانه‌های خارج از کشور نیز برخوردار است، درصدد القای این ادعاست که تک‌تک اعضای کابینه با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) انتخاب می‌شوند.

در خصوص منشأ و انگیزه‌های انتشار چنین شایعه‌ای، می‌توان حدس‌هایی زد اما مهمتر از آن، تبیین رویکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص دولت‌ها و مباشران ارشدِ رتق و فتق امور مردم در قوه‌مجریه است.

رویکرد کلی رهبر انقلاب در قبال دولت‌ها، رویکرد حمایتی است و ایشان بارها بر استمرار این رویکرد تأکید کرده‌اند از جمله در دیدار رمضانی با مسئولان نظام و در شرایط پسا انتخابات، مجدداً و مؤکداً گفتند: «دأب بنده هم این است که همیشه از همه‌ی دولت‌ها که بر سرکار هستند حمایت میکنم؛ امروز هم همین‌جور است، بعد از این هم ان‌شاءالله تا زنده هستیم همین‌جور خواهد بود. ۲۲/۳/۹۶»

غرض از رویکرد حمایتی چیست؟ غرض آن است که دولتی که عهده‌دار کار سنگینِ مدیریت اجرایی است، بتواند به وظایف خود عمل، و از مشکلات کشور و مردم گره‌گشایی کند. یک لازمه اساسی در تحقق این هدف، انتخاب مسئولانی است که از بُن دندان به اصول انقلاب و وظایف خود معتقد باشند و شأن خود را نوکری و خدمتگزاری به مردم بدانند.

بیشترین تأکیدات رهبر انقلاب در سالهای اخیر بر حل مشکلات معیشتی مردم و قوی کردن اقتصاد کشور بوده است؛ مغرضانی که جز بدخواهی برای ایران و مردم در سر ندارند، تلاش کردند این تأکیدات را به مخالفت رهبری با دولت ترجمه کنند، در حالی‌که این رویکرد رهبر انقلاب، بالاترین سطح از کمک و حمایت از دولت بود؛ نتیجه تلاش برای دور نگه‌داشتن دولت از حاشیه‌ها و هدایت آن به میدان خدمت و اقدام و عمل، در صورتی که با همراهی دولت همراه شود، موفقیت دولت و اقبال عمومی به خدمات دولت خواهد بود و این چیزی نیست، جز سرافرازی و موفقیت برای دولت و نظام.

بنابراین، حساسیت اصلی رهبر انقلاب اسلامی در انتخاب مسئولان در همه دولت‌ها معطوف به این منطق بوده است که فلسفه وجودی مسئولان در نظام اسلامی، خدمتگزاری به مردم است و باید مسئولانی انتخاب شوند که به مسئولیت به‌عنوان فرصتی برای خدمت و جلب رضای خداوند و بندگان او بنگرند نه آنکه مسئولیت را همچون غنیمت و طعمه‌ای بدانند و آن را وسیله‌ی برای بیشتر چنگ زدن به دنیا و جلب سخط خدا و خلق او کنند.

با فهم این منطق، رویکرد رهبر انقلاب در قبال انتخاب وزیران نیز مشخص می‌شود؛ رویه ثابت در همه دولت‌ها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است، و این هم،حسب تکالیفی است که در قانون اساسی برای رهبری در امور سیاست خارجی و دفاعی- امنیتی تعیین شده است.

در خصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌وپرورش و ارشاد اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی حساسیت‌هایی دارند، چراکه انحراف در آنها، موجب ایجاد انحراف در حرکت کلان کشور به سمت آرمانها می‌شود و نگهبانی و مراقبت در خصوص حرکت عمومی به سمت آرمانها وظیفه قطعی رهبری است اما در انتخاب مسئولان این وزارتخانه‌ها، ورود نمی‌کنند؛ و در خصوص اکثریت کابینه نیز در همه ادوار تا آنجاکه از سوابق امر بر می‌آید نظری ابراز نمیکنند لکن همواره تأکید دارند که وزیران، افرادی کاری و به‌دور از حاشیه باشند، زیرا همان‌طور که در نظر مردم، کارآمدی و موفقیت دولت، موفقیت نظام است، ضعف و ناکارآمدی دولت نیز به حساب نظام گذاشته می‌شود.

رهبر انقلاب در مراسم ۱۴ خرداد امسال گفتند: «بر طبق قانون‌اساسی، رئیس‌جمهور از امکانات بسیار گسترده‌ای در کشور برخوردار است؛ خیلی از کارها را میتوانند انجام بدهند؛ از این امکاناتی که در اختیار دارند استفاده کنند، ظرفیّت‌های داخلی را بالفعل کنند، هیچ درنگی در عمل به وعده‌هایی که به مردم داده شده‌است صورت نگیرد. مسئولین را، مسئولان بخش‌های مختلف را -حالادر دولت دوازدهم- جوری انتخاب بکنند که کارکن و فعّال و پای‌کار وتوانا باشند؛ یعنی توانایی آنها بتواند کارها را ان‌شاءالله پیش ببرد. اگر خدای نکرده در بخشهای مختلف -چه اقتصادی و چه غیراقتصادی- یک بخشی از خود ناکارآمدی نشان بدهد، این به حساب ناکارآمدی نظام گذاشته خواهد شد و این بی‌انصافی است؛نظام کارآمد است؛ بخش‌های مختلف باید بتوانند خودشان را پابه‌پای نظام پیش ببرند.»

بنابراین، شایعات و القائات اخیر پایه در واقعیت ندارد و دغدغه رهبر انقلاب اسلامی در قبال کابینه، به‌طور ذاتی معطوف به کارآمدی و انتخاب افرادی است که فکر و ذکر آنان، کار شبانه‌روزی و حل مشکلات مردم باشد.

 

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره تشکیل کابینه دوازدهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
خداوند حفظش کند چون خیر و صلاح ایران و اسلام را میخواهد اللهم عجل لولیک الفرج
-
محمد
۰۷:۳۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
امیدوارم دولت دوازدهم قدر این نعمت الهی ( جایگاه ولایت مطلقه فقیه) را که خداوند در اختیار ما گذاشته بهتر بدانند: انشاء الله
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۵:۱۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
با سلام اولا که کشور عزیزمان ایران به جرأت می‌توان گفت که در جهان تنها کشوری است که مردم با رأی خودشان تکلیف همه چیز را خودشان روشن میکنن اما اگر هم این چنین باشد باز هم باعث بسی افتخار است که تا تمام دنیا و خصوصا دشمنان انقلاب اسلامی ایران بدانند که این کشور رهبر دارد که همه گوش به فرمان رهبر عزیزمان هستیم که از دل و جان برای سربلندی کشور عزیزمان دل میسوزاند و اجازه نمیدهد کسی بخواهددراین کشورانقلابی کوچکترین قدم را در راه خیانت بردارد همه گوش به فرمان رهبر عزیزمان هستیم حتی مسولین از رییس‌جمهورتا.......و سلام جانم فدای رهبر عزیزمان آماده وگوش به فرمان منتظر ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف هستیم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۲:۴۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
خداوند بزرگ نگهدار رهبر بزرگوارمان باشد بقران اگر همه مسولین همانندرهبرباشندایران گلستان می شود به قران قدر این مردم رابدانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۰۰:۱۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
باسلام,سلام برای سلامتی رهبرم اقا سیدعلی خامنه‌ای امیدوارم همیشه سالم وسلامت باشند.از نظر بنده اگر ریس جمهور وزرا را با مشورت بزرگان نظام‌ وخصوصأ رهبر, اقا سیدعلی خامنه‌ای انتخاب کنند میتواند انتخاب بی نقص وسالم تری داشته باشند هم یاری مردم وهم یاری کل نظام‌ را خواهند داشت و درنتیجه دولتی کارامد ودر نظر مردم محبوب تر و با مشکلات کمتر ی این سرزمین را به جلو خواهند برد.انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
ما خواستار مدیران در طراز نظام اسلامی پیرو علی ابن ابی طالبیم والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
خداوند حفظش کند چون خیر و صلاح ایران و اسلام را میخواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
خداوند حفظش کند چون خیر و صلاح ایران و اسلام را میخواهد
Germany
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
فقر مردم در نظر بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
کاشکی میشد اینجوری باشه
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۹:۵۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
سلام به نظرم با مشکلات موجود بسیار روش مناسبی است زیرا رهبر عزیزمان بیشترین دلسوز نظام ودیده بان نظام وانقلاب هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
یکی از همین مخالفان جناب علی مطهری نایب رئیس مجلس و گل سرسبد اصلاح طلبان است
Canada
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
اي رهبر فرزانه ،. اماده ايم اماده
Iran (Islamic Republic of)
ع.ارومیه
۱۹:۳۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
جانم فدای رهبرم .ای کاش همه وزیران در زیر نظرایشان انتخاب شوند.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۳۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
جانم فدای رهبرم
-
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
اگر ما رهبري به اين عظمت نداشتيم چكار مي كرديم خدايا تا ظهور ولي امرت رهبر عزيز ما را در پناهت نگهدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
اطاعت از منویات رهبری موفقیت و سربلندی کشور را در بر دارد
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۶:۱۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
اللهم احفظ امام خامنه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
آمین یارب العالمین
Seychelles
سارا
۲۳:۱۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
خوب میشه اگه واقعا رئیس جمهور از رهبری نظر بخواد نه اینکه مثل برجام سرخود عمل کنه
United States of America
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
خدا حفظش کنه برای ملت ایران
آخرین اخبار