ساماندهی عرصه مسجد جامع عتیق قزوین

میراث فرهنگی عرصه مسجد جامع عتیق قزوین را ساماندهی می کند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: با توجه به مرمت و احیای این مسجد از تیرماه، طرح ساماندهی و مرمت عرصه این بنای باشکوه تاریخی شامل تخریب الحاقات پیرامونی مسجد و اجرای مجدد دیواره، دیوار کشی و کف‌سازی هم از اوایل مرداد با دو میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

محمد علی حضرتی افزود: مسجد جامع عتیق قزوین یکی از کهن‌ترین و کم‌نظیرترین مساجد تاریخی ایران است که شکوه معماری و هنرمندی ادوار مختلف در آن به چشم می‌خورد و به دلیل جایگاه ویژه‌ای که این بنا همواره در نزد مردم و گردشگران داخلی و خارجی به استان دارد، حفاظت و نگهداری از این اثرارشمند تاریخی از اولویت‌های مهم سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی بافت تاریخی استان است.

مسجد جامع عتیق یکی از قدیم‌ترین مساجد ایران به شمار می‌رود که شیوه‌های معماری و هنر ادوار مختلف را می‌توان در آن به تماشا نشست.

مقصوره کهن یا طاق هارونی قدیمی‌ترین بخش از بنای جامع عتیق قزوین است که به دهلیز ورودی شرقی آن متصّل بوده و از سوی هارون الرشید در سال ۱ ۹۲ هجری قمری بنا شده است.

در روزگار شاه طهماسب ایوان شمالی و مناره‌های کاشی کاری شده نفیس مسجد ساخته شده است و ایوان جنوبی هم در زمان شاه عباس دوم به مدخل مقصوره خمارتاشی ملحق، ایوان غربی نیز به دستور شاه سلیمان صفوی بناگشته است.

از ویژگی‌های ممتاز این مسجد علاوه بر داشتن هشت شبستان بزرگ در چهار طرف حیاط، یک شبستان زیرزمینی در ضلع جنوب غربی مسجد است که بنای آن توسط سعدالسلطنه در روزگار قاجار پایان یافته است.

انتهای پیام/

 

مرمت عرصه مسجد جامع قزوین با  دو میلیارد ریال اعتبار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.