از گیاهان دارویی سنتی بوعلی سینا تا صنعتی شدن تولید دارو

نامش باعلم گره خورده است، آوازه شهرتش همچنان از معتبرترین مراکزعلمی دنیا به گوش می رسد.

از گیاهان دارویی سنتی بوعلی سینا تا صنعتی شدن تولید داروبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، شیخ الرئیس، امام الحکما، نابغه مشرق زمین ازالقاب ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلیِ سینا است.

دیمبتری گوتاس ؛ استاد زبان عربی دردانشگاه ییل امریکا درباره این حکیم بزرگ می گوید: ابن سینا درهرجامعه ای فردی برجسته محسوب می شود؛ او کسی است که دنیا تاهمیشه تاریخ به آن افتخار می کند بخصوص ایرانی ها. شاهکار علمی این اعجوبه روزگار ؛ معروفترین اثرش یعنی کتاب قانون نام دارد.

کلوندی عضو هیات علمی مرکزتحقیقات جهاد کشاورزی استان همدان ومتخصص علم گیاه شناسی می گوید: شیخ الرئیس درکتاب قانون به بیش از700 مفرده یا ماده گیاهی اشاه کرده است وتمام خواص واثراتی که این گیاهان می توانند دربدن انسان بجا بگذارند را درکتابش عنوان کرده است.

حالاگروهی ازنخبگان استان همدان باتبعیت ازکتاب ارزشمند قانون درمورد خواص گیاهان موفق شدند داروهای گیاهی صنعتی را جایگزین داروهای گیاهی سنتی کنند.

کاروند داروساز کارخانه هگمتان دارو گفت: باتوجه به اینکه استان همدان 130 گونه گیاهی بومی وجود دارد این امکان رابرای مامتخصصان علم گیاه شناسی به وجود می آورد که در کارخانه ای که در استان خودمان تاسیس شده است ازاین داروها نهایت استفاده راببریم وآن رادر باار برای استفاده مردم عرضه کنیم.

دراین کارخانه بیش از900 میلیون قرص؛ کپسول وشربت تولید می شود که بخش عمده ازآنها منشاء گیاهی دارند.

خدادادی مدیرعامل هگمتان دارو می گوید: باتوجه به اینکه بوعلی سینا با روش سنتی ازاین گیاهان برای درمان بیماریهااستفاده می می کرده است ما بر آن شدیم به روش صنعتی وبصورت گسترده تر که درتمام دنیا رایج است این کاررا به انجام برسانیم ومردم با راندمان وکیفیت بهتری بتوانند این داروها رااستفاده کنند.

ایجاد اشتغال برای 150 جوان استان همدان

فکر خلاق ولسوزانه مدیران کارخانه هگمتان دارو در شهرک صنعتی فرسفج واقع درتویسرکان باعث شده ات که جوانان کمتری مجبور به مهاجرت از استان همدان شوند.

محمد که دیپلم رشته مکانیک را دارد می گوید: به مدت 2سال درتهران مشغول بکار بودم ازوقتی که خبردار شدم درتویسرکان چنین کارخانه ای تاسیس شده است دوباره به شهرم برگشتم.

فارغ التحصل رشته مهندسی برق هم گفت: یکسالی هست که دراین کارخانه مشغول بکارشد وخوشحالم که این زمینه برای جوانان استان همدان فراهم شده است که دراستان خود ودرکنارخانواده مشغول بکارشوند ودیگرنیازی به ترک شهر ودیارنیست.

فارغ التحصیل ارشد شمی نیزگفت: 2سالی بود که دریکی ازپالایشگاههای جنوب کشور مشغول ه کاربودم که بعد ازبا خبرشدن ازاحداث چنین کارخانه ای دراستان همدان تصمیم به برگشت به شهرم گرفتم ودرحال حاضر به عنوان کارشناس بخش تولید دراینجا مشغو به کار شدم.

فارغ التحصیل دیگرمهندسی مکانیک هم گفت: احداث چنین مجموعه هایی ملثل این کارخانه این زمینه رافراهم می کنند که فارغ التحصیلان همدانی مثل من درشهر خودشون فرصت کار برایشان پیش بیاید.


گام رسیدن به آرزویی به نام صادرات

خدادادی مدیرکارخانه همچنین گفت: تمام تلاش ما دراین کارخانه داروسازی براین مبنا بوده است که طراحی آن بگونه ای باشد تا بتواند مدرک جی ام پی بین المللی راهم پاس کند وبتوانم درآینده به فکرصادرات باشیم.

این کارخانه توانسته است علاوه ببازدهی بالا وبازگشت سرمایه به داخل استان بخش مهمی انیازدارویی غرب کشور راتامین کند.

 انتهای پیام/ ر.م

صنعتی شدن تولید دارو در استان همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام و آرزوی سلامتی برای شما تشکر از زحماتتون
-
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام و آرزوی سلامتی برای شما تشکر از زحماتتوند