نصب نخستین کاشی ماندگار خراسان رضوی بر سردر خانه‌ دوتارنواز شهير خراسانی

نخستین کاشی ماندگار خراسان رضوی سر در منزل استاد عثمان محمد پرست دوتارنواز شهير خراسانی نصب شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در مراسم نصب کاشی ماندگار بر سر در منزل استاد موسیقی نوازی عثمان محمد پرست گفت: نصب اولین کاشی ماندگار از ابتکارات سازمان میراث فرهنگی است که به منظور حفظ افتخار آفرینان سرزمینمان فراهم شده است و هدف از این اقدام گرامی داشت افراد شاخص در رشته های مختلف به منظور حفظ میراث ناملموس کشورمان است.


محمد رحیم رهنما افزود:غروز آفرینی کشورما به وجود مشاهیر علمی، فرهنگی، تاریخی است و بانصب کاشی ماندگار یاد این عزیزان را گرامی خواهیم داشت و جایگاه این عزیزان را در سطح مناطق و محلات به عنوان میراث ناملموس حفظ خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: با همکاری اداره ارشاد اسلامی مشاهیر و هنرمندان را شناسایی و نسبت به بزرگداشت نام و یاد این افراد کاشی ماندگاری را سر در منزل آنان نصب خواهیم کرد.
 
مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت:در همین راستا استاد عثمان محمد پرست دو تار نواز موسیقی مقامیبر خواسته از خطه خواف که مدتی در بستر بیماری است به عنوان اولین هنرمند برجسته و افتخار افرین استان خراسان رضوی با نصب کاشی ماندگار بر سر در منزلش ماندگار می‌شود.

رهنما افزود:امیدواریم بتوانیم با کمک مسئولین و دیگر نهاد‌های فرهنگی هنری به معرفی و ثبت میراث ناملموس کشورمان بپردازیم. مشاهیر و هنرمندان ما توانایی معنوی زیادی دارند و در امر زبان زد هستند و امیدواریم بتوانیم جایگاه و نقش این افراد را در استان خراسان رضوی ماندگار کنیم.

سعید سرابی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: اتفاق مبارکی است اگر چه نمادین، اما شآن و جایگاه و منزلت هنرمندان بسیار قابل اهمیت است استاد عثمان محمد پرست غیر از شخصیت هنری که دارد انسانی فرزانه است که در حرکت‌های اجتماعی نیز همواره حضور دارد و مدارس زیادی در کشور به نگاه بلند این استاد و استفاده از ارزش‌های هنری تبدیل به جریانی اجتماعی شده است.

وی افزود: ابتکار طرح کاشی ماندگار بسیار ارزشمند است واینکه این ماندگاری از منزل استاد عثمان محمد پرست آغاز شده است نیز خود ابتکار ارزنده‌ای است چرا که استاد افتخار جریان و پایگاه‌های هنری خراسان و میراث دار نسل بزرگ موسیقی مقامی خراسان و کشور است.

سرابی تصریح کرد: هر چند عثمان محمد پرست را در دیگر کشور‌ها به نام عثمان خوافی می‌شناسند، اما فرصت خوبی است تا شورای شهر اهتمام ویژه‌ای در این راستا داشته باشند و جریان‌های هنری که داشته‌های فرهنگی شهر ما هستند حمایت کنند.

وی افزود: امیدواریم این راه ادامه پیدا کند و از همت میراث فرهنگی در راستای حفظ میراث ماندگار شهر مشهد قدردانی می‌کنیم.

استاد عثمان محمد پرست هنرمند دو تار نواز خراسانی که مدتی است در بستر بیماری است نیز گفت: ۹۰ سال سن دارم و از زمانی که به یاد دارم تار می‌زدم پدرم در خواف دامدار بود، اما من توانستم از طریق تار و نوازندگی به بسیاری از کشور‌های دنیا دعوت شوم.

وی افزود:هر چه دارم از لطف و کرم خداوند است و گرنه لیاقت این همه الطاف و بزرگواری را ندارم من خدمتگزار تمامی مردم ایران زمین هستم امروز صدایم پر از گریه است از مردم می‌خواهم ما هنرمندان را فراموش نکنند.

استاد عثمان محمد پرست دوتار نواز موسیقی مقامی آثار مطرح و معروفی دارد که مهمترین آن‌ها 'مقام نوایی از اشعار طبیب اصفهانی' است و با پنجه سحرآمیزش از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار اجرا‌های گوناگونی را در عین وحدت آفریده است.
 

انتهای پیام//ف.ج
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار