حج؛ ستون اصلی برنامه اصلاحات اقتصادی عربستان برای ترویج گردشگری اسلامی

تدابیر عربستان برای پذیرایی از ۳۰ میلیون زائر خانه خدا تا سال ۲۰۳۰ به معنای رشد گردشگری و اقتصاد عربستان و سرازیر شدن میلیارد‌ها دلار پول به این کشور است.

حج، تدبیر عربستان برای ترویج گردشگری اسلامیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ فقط چند قدم دورتر از مسجد الحرام در مکه، برج های خالی و بلندی که سر به فلک کشیده اند توجه میلیون ها زائر مسلمان را جلب می کنند. هتل ها، مراکز خرید و رستوران هایی با برندهای مطرح که سعی دارند تجربه ای متفاوت از زیارت را برای مهمانان خانه خدا فراهم کنند.

مغازه‌داران و هتلداران معتقدند همجواری با مسجدالنبی در مدینه یا مسجد الحرام در مکه به کسب و کار آنها رونق می دهد.

«عواد العرشی»، از مالکان فروشگاه های اطراف مسجد الحرام با اشاره به غرفه های فروش می گوید: همه هتل ها و ساختمان های اطراف مسجد به خواست خدا رونق بخش اقتصاد ما هستند.

«زیارت» ستون اصلی طرح توسعه گردشگری تحت برنامه اصلاحات اقتصادی «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی است. طرحی که وی سال گذشته به منظور ارتقای رشد اقتصادی و پایان دادن به وابستگی به درآمد نفتی معرفی کرد. حج سفری است که هر مسلمانی که توانایی دارد یکبار در عمر خود باید به جا بیاورد و برای عربستان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این کشور با اتکا به این که هر مسلمانی باید یک بار در طول عمر خود حج را به جا بیاورد، سرمایه گذاری در این بخش را آغاز کرده است.

طبق تحقیقات صندوق بین المللی پول، درآمد عربستان از حج (عمره و تمتع) به طور متوسط سالانه 12 میلیارد دلار است که بخش عمده آن از اقامت زائران در هتل ها، حمل و نقل، خرید سوغاتی و ... حاصل می شود.

با وجود این، سوالاتی وجود دارد مبنی بر اینکه عربستان به رغم اجتناب از ارائه ویزای گردشگری، چگونه این صنعت را فعال نگه داشته است.

ویزاهای زیارتی عربستان فقط اجازه تردد در دو شهر مذهبی مکه و مدینه را می دهند. مقامات سعودی به دنبال این هستند تا حدودی محدودیت ویزاهای زیارتی را کاهش دهند اما تا چه اندازه مشخص نشده است. یکی از نخستین اقدامات عربستان برای سفر زائران به دیگر شهرهای عربستان افزایش هزینه ویزا به بیش از 500 دلار است که تا حدودی بر سفر زائران به دیگر شهرها تاثیر می گذارد.

از دیگر اقدامات سعودی ها برای توسعه صنعت گردشگری افزایش تعداد حج عمره برای زائران بیت الله الحرام است. مقامات این کشور قصد دارند تا سال 2020 تعداد حج عمره را افزایش دهند. بر این اساس، تا 3 سال آینده، تعداد زائرانی که مشرف به حج عمره می شوند تا 15 میلیون نفر افزایش می یابد. همچنین مقامات حج در نظر دارند با ارتقای مدیریت حج، پذیرای بیش از 5 میلیون زائر در حج تمتع شوند. در حج تمتع امسال بیش از 2 میلیون 350 هزار زائر راهی سرزمین وحی شده اند. آنها امیدوارند تا سال 2030 از 30 میلیون زائر حج عمره استقبال کنند.

تاسیس شهرک های مسکونی، هتل، رستوران، فرودگاه و مراکز خرید در کنار ورود این تعداد از زائران، به معنای رشد گردشگری و اقتصاد عربستان و سرازیر شدن میلیاردها دلار پول به این کشور تا 10 سال آینده است.


انتهای پیام/

 

رشد اقتصادی عربستان از درآمد حاصل از حج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار