در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد؛

ساخت آزمایشگاه زیست حسگری با تعیین میزان انسولین خون

پژوهشگران دانشگاه صنعتی با استفاده از فناوری نانو نمونه آزمایشگاهی زیست حسگری با تعیین میزان انسولین خون ساختند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در ساخت این زیست حسگر از نانو ذرات طلا استفاده شده که با قابلیت حساسیت و دقت بالا قادر است میزان انسولین خون را بدون نیاز به آماده سازی نمونه تعیین کند.

پروفسور علی اصغر انصافی افزود: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در صورت بی توجهی خطرات جبران ناپذیری برای فرد مبتلا دارد و در صورت کنترل میزان انسولین می توان این بیماری را به آسانی کنترل کرد.

وی هدف از این پژوهش را ساخت حسگری زیستی با حساسیت و انتخابگری بالا برای اندازه‌گیری انسولین معرفی کرد و گفت: انتخابگری بالای این زیست حسگر بدون نیاز به عملیات خاص روی نمونه‌ی مورد نظر و آماده سازی، از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود که در آزمایشگاه های تشخیص طبی کاربرد دارد.

پروفسور  انصافی، این زیست حسگر را قادر به اندازه گیری میزان انسولین در محدوده‌ی یک تا هزار نانومول بر لیتر با دقت بالا بیان کرد و افزود: در ساخت این زیست حسگر، ابتدا پلیمر پلی ارتوفنیلن دی امین، به طریق الکتروشیمیایی در سطح نانوذرات طلا نشانده شده بر بستر مغز مداد قرار گرفته و سپس تک رشته DNA خاص حساس به انسولین، از طریق پیوند سولفیدی بر روی این بستر متصل شده است.

وی گفت: طراحی و ساخت زیست‌حسگرها بر پایه‌ی DNAنیازمند روشی است که بتوان اول DNA را به صورت پایدار در بستر حسگر حفظ و سپس تعداد زنجیره‌های DNA قرار گرفته روی بستر را کنترل کرد که بدون حضور نانودرات اصلاح شده امکان کنترل و پایداری حسگر مهیا نخواهد شد.

نتایج این پژوهش حاصل تلاش‌ پروفسور علی اصغر انصافی و پروفسور بهزاد رضایی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و الهه خدامی، دانشجوی دکترای شیمی تجزیه دانشگاه اصفهان در مجله بین المللی شیمی Colloids and Surfaces B: Biointerfaces چاپ شده است.

 انتهای پیام/م

 تعیین میزان دقیق انسولین خون با فناوری نانو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار