رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز مطرح کرد؛

توسعه خدمات علوم شناختی با تاسیس آزمایشگاه‌های تخصصی

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز گفت: آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با هدف ارائه خدمات تخصصی به پژوهشگران حوزه علوم شناختی آغاز به کار می‌کند.

توسعه خدمات علوم شناختی با تاسیس آزمایشگاه‌های تخصصیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا آی، رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز عصر امروز در مراسم نشست خبری به مناسبت اولین سمپوزیوم مغز که در محل آزمایشگاه  برگزار شد اظهار کرد: آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با هدف ارائه خدمات تخصصی به کلیه محققان کشور تأسیس شده است و به علت گرانی تجهیزات، تمامی امکانات و تجهیزات در این آزمایشگاه جمع شده تا محققان بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

 وی با بیان اینکه معاونت علمی حمایت همه‌جانبه از راه‌اندازی این آزمایشگاه انجام داده است، افزود: در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز پیشرفته‌ترین تجهیزات مانند MRI، TMS ، TEH (تحریک الکتریکی مغز، MRIS سیگنال‌گیری از مغز) وجود دارد و خدمات تخصصی به پ‍ژوهشگران این حوزه ارائه می‌شود.

 آی ادامه داد: شهریور ماه سال 94 کار راه‌اندازی آزمایشگاه شروع شد و در مهرماه سال 95 به طور رسمی افتتاح شد و این آزمایشگاه به صورت پایلوت از مرداد ماه سال گذشته تأسیس شده بود و همچنین این مرکز تنها آزمایشگاهی است که خدمات استاندارد ایزو9001 را دریافت کرده است.

 وی تاکید کرد:‌ نمونه‌های انسانی در آینده نزدیک به این آزمایشگاه آورده می‌شود و در این راستا کلیه مجوزهای لازم از وزارت بهداشت اخد شده است و یک پزشک مقیم در این مرکز حضور دارد که محققان نمونه‌ها را با خیال آسوده برای انجام تحقیق و پژوهش بیاورند.

 رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با بیان اینکه طی یکسال 2هزار و 500 نفر از این مرکز بازدید کردند، ادامه داد: این آزمایشگاه اقدام به برگزاری کارگاه‌های علمی‌مهارتی به ظرفیت 43 هزار و200 نفر کرده است و هزار و 200 نفر از تجهیزات این مرکز استفاده کرده اند وهمچنین آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز، اولین مدرسه بین‌المللی ایدرو را برگزار کرد.

وی عنوان کرد: اولین سمپوزیون ملی در خصوص سازه‌های نقشه‌برداری مغز برگزار می‌شود که در حاشیه آن کارگاه‌های علمی و سخنرانی‌های مختلفی داریم که در این سمپوزیون ایرانی‌های مقیم خارج کشور نیز سخنرانی می‌کنند.

 آی ادامه داد: این طرح به وسیله ستاد توسعه علوم شناختی شروع و ساماندهی شده است که در فاز اول بودجه 6 میلیارد تومانی بابت خرید تجهیزات و در فاز دوم بودجه 15 میلیون تومانی ارزیابی شده است، این آزمایشگاه دارای یک ردیف بودجه جداگانه است و ارگان مستقل محسوب می‌شود.

 وی یادآور شد: این آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز در منطقه مشابهی ندارد و اولویتش ارائه خدمات به محققان داخلی است  و قرار است در آینده خدمات بین‌المللی نیز بدهد.

 توسعه همگرایی و دانش و فناوری نقشه‌برداری مغز

در ادامه مراسم حسین غدیری مدیر اجرایی سمپوزیون گفت: توسعه همگرایی در دانش فناوری نقشه‌برداری مغز یکی از رسالت‌های اصلی این آزمایشگاه محسوب می‌شود زیرا در 10 سال پیش که علم ژنتیک در دنیا که به عنوان علم مادر معرفی شد تمام سرمایه‌گذاری‌ها به سمت شناسایی ژنوم انسان سوق داده شد و تأسیس این آزمایشگاه نیز در همین راستا صورت گرفته است.

 وی بیان کرد: در ‌آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز اهم موضوعات بنیادی و پایه درمان مرتبط با مغز، اعصاب، رفتارشناسی و روانشناسی تحقیق و پژوهش می‌شود زیرا در کشورهای دیگر با تغییر قدرت یادگیری، سعی در عوض کردن فرهنگ‌های انسان‌ها دارند و به همین خاطر نیاز شدید به تشکیل چنین آزمایشگاهی داریم.در این سمپوزیون اولین جغرافیای ملی نقشه‌برداری نفت تشکیل شده است.

سخنرانی دانشمندان ایرانی مقیم خارج در اولین سمپوزیوم نقشه‌برداری مغز

 در ادامه مراسم غلامعلی حسین‌زاده، دبیر  علمی سمپوزیوم نقشه‌برداری مغز گفت: به روز‌رسانی دانش‌، تبادل نظر بین اعضای هیات علمی و محققان داخلی و خارجی از جمله اهداف برگزاری این سمپوزیوم است که در آن 15 سخنرانی طی 2 روز انجام می‌شود و مجموعه‌ای کاملی از برآیند‌های نقشه‌برداری مغز انجام می‌شود که شامل MRI، تکنیک مادون‌قرمز اختلالات مغزی، پردازش تصاویر، داده‌های حاصل از تکنیک مغز و مدل‌سازی بوده و این موارد بررسی می‌شود.

 وی عنوان کرد: در پایگاه‌های مهارتی این سمپوزیوم آخرین تکنیک‌های اخذ دیتا تحت یک پوشش همگرایی و تکنیک‌های مغزی نشان داده می‌شود و این سمپوزیون امتیاز بازآموزی ندارد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
جدی
آخرین اخبار