معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت

آیا ایران می‌تواند هواپیما بسازد؟/ درخواست سرمایه‌گذاران خارجی برای انتقال علم‌و‌فناوری از ایران

نوآوری از دل بخش‌خصوصی پدیدار می‌شود و ساخت هواپیمای ایرانی از رویا تا واقعیت از اخبار مهم معاونت علمی در هفته گذشته است.

ساخت هواپیمای ایرانی از رویا تا واقعیت / درخواست سرمایه گذاران خارجی برای انتقال علم و فناوری از ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخواست سرمایه‌گذاران خارجی برای انتقال علم و فناوری از ایران، نوآوری از دل بخش‌خصوصی پدیدار می‌شود و ساخت هواپیمای ایرانی از رویا تا واقعیت از مهم‌ترین اخبار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هفته گذشته است.

 

موفقیت زمانی است که علم تبدیل به ثروت شود

محمدرضا مخبر دزفولی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: خوشبختانه ما در حوزه زیست فناوری در منطقه اول هستیم اما متاسفانه در تحول علم و دانش باید تلاش‌ بیشتری از خود نشان دهیم.

مخبر دزفولی با بیان اینکه ما در تولید علم و فناوری نوین و همچنین های‌تک با کشورهای پیشرفته خیلی فاصله داریم گفت: اما خوشبختانه کارگزاران علمی ظرفیت‌های بالقوه بالایی دارند که باید بالفعل تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه در مسئله های‌تک و فناوری‌ نوین باید تلاش بیشتری از خود نشان دهیم افزود: رتبه کشور در تولید علم چهاردهم دنیا قرار دارد و موفقیت زمانی حاصل می‌شود که علم به خلق ثروت برسد و باور مردم را در خصوص محصولات بایوتک قوی کنیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: اختراع علمی جایش در دانشگاه بوده و اینکه در رسانه ملی دو کارشناس در خصوص خوب یا بد بودن محصولات تراریخته با یکدیگر بحث می‌کنند اصلا مناسب نیست، این کار جز با ایجاد یاس و ترس در بین جامعه هیچ توفیقی برای ما محسوب نمی‌شود.

 

  درخواست سرمایه گذاران خارجی برای انتقال علم و فناوری از ایران

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: سرمایه گذارانی در غالب هیئت‌های خارجی به نمایشگاه زیست فناوری ایران آمدند که همگی خواستار انتقال علم و فناوری ایران به کشورهایشان بودند.

وی ادامه داد: عمده این سرمایه گذاران خارجی از کشور‌های همسایه آمده اند و  بیشترین میزان معاملات با آنها بوده و  بازار ما با این کشور‌ها همسو و همکار است.

دبیرستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه شرکت‌های ایرانی بسیاری نیز برای سرمایه گذاری در این نمایشگاه آمده اند، اظهار کرد: من در بازدیدی که از نمایشگاه داشتم شخصا شرکتی ایرانی را دیدم که برای سرمایه گذاری به مبلغ ۱۰۰ ملیون تومان آمده بود.

 

نوآوری از دل بخش‌خصوصی پدیدار می‌شود

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در بازدید پارک علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: تمام فعالان عرصه فناوری و نوآوری در یک جبهه فعالیت می‌کنند و هماهنگی و یکپارچگی در این عرصه برای تحقیق زیست بوم نوآوری و فناوری ضروری است.

رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، با بیان اینکه هجمه ناشی از اقتصاد نفتی در مقابل جریان اقتصاد مبتنی بر خلاقیت و نوآوری ایستادگی می‌کند، مهمترین علت این چالش را ضعف ساختار آموزش کشور دانست و گفت: مهمترین ضعف در شکل گرفتن فرهنگ کارآفرینی نوآوری، آموزش که ایجاد ساختار کارآمد برای بروز نوآوری راهکار حل چنین چالش مهمی است.

 

ایران میزبان نمایشگاه توانمندی‌ آسیا و اقیانوسیه در زمینه خودروهای گازسوز

هفتمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه تحت عنوان ANGVA2017 از 9 تا 11 آبان‌ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

این نمایشگاه که با حضور بیش از 800 فعال این حوزه شامل مدیران و کارشناسان ارشد شرکت‌های بین‌المللی، سفرای کشورها و مقامات برگزار می‌شود، زمینه‌ای برای نمایش و ارائه دستاوردها و ظرفیت‌های صنعتی کشور در حوزه صنعت یاد شده فراهم شده است.

برگزاری نمایشگاه «انگوا» با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی و فعالان این حوزه از جمله شرکت‌های فناور، به ایجاد بستری برای توسعه تعاملات صنعتی بین‌المللی و ایجاد بازارهای صادراتی کمک می‌کند.

 

 ساخت هواپیمای ایرانی از رویا تا واقعیت

کارن خانلری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  گفت: بحث حمایت از تولید هواپیمای داخلی مطرح شده است و چنین قانونی هم وجود دارد، از نظر من این اقدام بسیار حیاتی و مهم است که بتوانیم هواپیماهایی داشته باشیم که به دست مخترعین داخلی تولید شده باشد و ساخت ایران باشد اما هنوز هیچ گزارشی در این خصوص به ما نرسیده است و اقدامی در جهت اجرای این لایحه انجام نشده است.

در خصوص توسعه صنایع هوا و فضا و در جهت حمایت‌ها از ایده‌های تحقیقاتی و طرح‌های مهم همانند لایحه ششم توسعه، سندی تحت عنوان سند جامع توسعه هوافضای کشور تدوین شده است؛ در این سند ماموریت‌ها و چارچوب کلی ذکر شده است و قرار است با کمک این سند و حمایت‌هایی که از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و سازمان هوافضای کشور انجام می‌شود با برنامه‌ریزی‌های دقیق زیرساخت‌ها کشور تقویت شود تا خلاهای موجود فناوری رفع شده و در انتها با حمایت‌ها از توسعه صنعت هوانوردی، به ساخت قطعات و هواپیمای ایرانی برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
ایران اونقدر توانا هست
آخرین اخبار