سخنگوى وزارت بهداشت گفت: ۱۸ هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان مطالبه داریم در حالیکه ۱۵ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان هم بدهکار هستیم.

اعتبار وزارت بهداشت از یارانه‌ها نصف شد/ وزارت بهداشت؛ ۱۸ هزار میلیارد تومان طلب، ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ايرج حريرچى، سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبری که امروز برگزار شد در خصوص نقاط ضعف و نقاط قوت طرح تحول سلامت گفت: این طرح بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی دولت بوده و است. هر پروژه بزرگ یک موضوع زنده و پویاست که ممکن است دچار تغییر شود.

وی مطرح کرد: اگر ما درست اقدام کنیم، تجربه ۱۵، ۲۰ یا حتی ۴۰ سال را می یابد كه در كشورهاى اروپايی آن را ملاك گذاشته اند. هاشمی ۱۲ سال را برای به نتیجه رسیدن طرح اعلام کرد.

سخنگوى وزارت بهداشت افزود: ادامه، ارتقا و نهادینه‌سازی طرح تحول سلامت، در بند یک اولویت‌های 6 گانه وزیر بود و روحانی در بند اول حکم وزیربهداشت ادامه طرح تحول در چارچوب منابع پایدار را خواستار شد.

حریرچی ادامه داد: شرکای مختلف در زمینه منابع و اجرا با ما همکاری نکردند و همين موضوع يكى از مشكلات عمده طرح تحول است.

وی بیان کرد: حتى یک بار هم پول هدفمندى پيش از واريز يارانه ها به حساب مردم به حساب وزارت بهداشت واریز نشد و اعتبار ما علی‌رغم تورم در سال سوم به نصف کاهش یافت.

سخنگوى وزارت بهداشت تصریح کرد: اکنون ۱۸ هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان مطالبه داریم در حالیکه ۱۵ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان بدهی داریم. ۲ هزار و ۹۵۵ بدهی دارو یک هزار و ۷۷۱ میلیارد لوازم مصرفی، ۵۷۲ میلیارد تومان بدهی تجهیزات پزشکی، ۴ هزار و ۳۱۹ بدهی قرارداد، ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی پرسنل و هزار و ۳۲۲ میلیارد کارانه کارکنان است.

حریرچی بیان کرد: ۱۱ هزار و ۹۴۹ میلیارد تومان از ۴بیمه اصلی طلب داریم. اگر مطالبات وزارت بهداشت و بیمارستان‌های دولتی پرداخت شود، بدون هیچ منتی خدمت‌رسانی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در یک سال اول طرح تحول سلامت ۱۱.۳ درصد هزینه‌های کمرشکن سلامت به دلیل خدمات بستری کاهش داشت. البته طرح تحول آنچنان در این سال با خدمات سرپایی ارتباطی نداشت و ۶.۸ درصد هزینه های کمرشکن سلامت در خدمات سرپایی افزایش یافت.

سخنگوى وزارت بهداشت بیان کرد: در دارو و محصولات مرتبط ۱۰ درصد کاهش هزینه صورت گرفت. در سال ۹۳، ۲۷.۷ افزایش هزینه‌های کمرشکن در حوزه دندانپزشکی رخ داد.

حریرچی افزود: در سال ۹۳ خدمات پاراکلینیکی پرداختی از جیب مردم ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ برای خرید لوازم پزشکی نیز ۳۳ درصد هزینه‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: اصلاح تعرفه ها بر اساس توان ملى دولت و بيمه ها و توان مالى كشور انجام مى شود و براساس كار كارشناسى است، شوراى عالى بيمه بايد به آن رسيدگى كند و اگر ملاحظات كشور اجازه دهد ما با افزايش تعرفه ها مخالف نيستيم اما تاكيد ما اين است كه درخواست ها بر مبادى قانونى باشد.

وى ادامه داد: تعرفه را دولت تصويب كرده است و زمانى تغيير مى كند كه دولت مصوبه جديدى اعلام كند و هيچ وزارتخانه اى قادر به تغيیر آن نيست.

٨٠ درصد مردم توان پرداخت تعرفه هاى بخش خصوصى را ندارند

وى در پاسخ به برخى اخبار مبنى بر حل مشكلات مالى نظام سلامت در سه ماه اول دولت دوازدهم گفت: انتظارات بهداشتى درمانى از وزارت بهداشت بالاست و مردم از ما مدرنترين درمان هاى روز دنيا را طلب مى كنند و به دستور رئیس جمهور جلسات متعددى با مسئولان رده بالا انجام شد و دستوراتى دادند و قرار بود در سه ماه اول دولت دوازدهم مشخص شود بر چه سطح اقتصادى حركت مى كنيم و قول داده شده بود نقشه راه مشخص شود و پرداخت مطللبات بر اساس آن انجام شود.

وى با اشاره به انتقال بيماران از بيمارستان خصوصى به دولتى ادامه داد: اورژانس مجاز نيست كه بيمار را از بيمارستان خصوصى به دولتى منتقل كند و مردم وقتى مى خواهند به بيمارستان مراجعه كنند، مطابق وسعشان به بيمارستان مراجعه كنند زيرا انتقال بيمار از بيمارستان خصوصى به دولتى امكان پذير نيست.

حريرچى افزود:  ٨٠ درصد مردم توان پرداخت تعرفه هاى بيمارستان هاى خصوصى در بخش بسترى را ندارند و  ۱۵ تا ١٧ درصد با بيمه تكميلى توان پرداخت هزينه هاى بيمارستان خصوصى را ندارند و ٣ الى ٤ درصد مى توانند از پس هزينه هاى بينارستان هاى خصوصى با آسودگى خيال بر بيايند، سامانه ١٦٩٠ وزارت بهداشت آماده دريافت اعتراض هاست.

پرداخت خارج از صندوق بيمارستان ممنوع است

سخنگوى وزارت بهداشت عنوان كرد: هر پرداختى خارج از صندوق بيمارستان غيرقانونى است و بايد صورتحساب به بيمار داده شود و مردم مى توانند اعتراض خود را به ١٦٩٠ يا دانشگاه هاى علوم پزشكى اعلام كنند.

حريرچى با اشاره به اخبارى مينى بر انتقال آموزش پزشكى به وزارت علوم گفت: رئيس دانشگاه تهران اظهار نظر دو جمله اى داشتند و
و ما ملاحظات قانونى داريم و ما معتقديم با توجه به مشكلاتى كه وزارت علوم دارد و باتوجه به ادغامى كه در آموزش پزشكى با بهداشت و درمان پيدا كرده است و تخت هاى آموزشى و توانى كه به سيستم بهداشت درمان منتقل مى شود و امكاناتى كه در اختيار نظام سلامت قرار مى دهد، انتقال آموزش پزشكى اولويت دار نيست و قطعا برگشت به عقب امكان پذير نيست و بهتر است به اولويت هاى ديگرى در حوزه بهداشت و درمان در اين شرايط بپردازيم.

خدشه به درمان مردم قابل قبول نيست

وى در برخورد با متخصصان بيهوشى و اعتراض آنها گفت: با كسانى كه هر خدشه اى در خدمات بهداشتى درمانى مردم نيازمند كه هيچ تقصيرى ندارند برخورد قاطع قانونى مطابق با قوانين پزشكى انجام مى دهيم.

سخنگوى وزارت بهداشت افزود: در برخورد با برخى پزشكان معترض در استان ها وزارت بهداشت واسطه شد كه برخورد نشود اما اگر اينگونه موارد تكرار شود ما برخورد مى كنيم و بايد بدانيد كسى كه در دانشگاه فعاليت مى كند و اسوه اخلاق است اگر بيمار را درمان نكند اين الگو بودن آسيب مى بيند.

وى ادامه داد: ما مراقبيم كه خدشه اى به خدمات بهداشت درمانى وارد نشود و اعتراض هاى خيابانى در شان پزشكان نيست اما رسيدگى نكردن به بيماران ولو يك روز تاخير در درمان قابل پذيرش نيست.

حريرچى عنوان كرد: سه دسته برخورد با پزشكان متخلف انجام می شود و وزارت بهداشت و دانشگاه هاى علوم پزشكى در خدشه به درمان مردم كوتاه نمى آيند و قاعدتا دستگاه هاى نظارتى در صورت خدشه وزارت بهداشت و افراد متخلف را مجازات مى كند.

با فشار كارى روى دستياران موافق نيستيم

حريرچى با اشاره به ساعات کاری زیاد دستیاران، گفت: ما مطابق سیستم آمریکا و آمريكاى شمالى و بسيارى از كشورهاى پيشرفته عمل می‌کنیم و دستیاری با هدف آموزش در کشور ما پيش مى رود، دستیاری 2 منظر دارد كه يكى از موارد آن درنظر گرفتن دستيارى پزشكى به عنوان يك شغل است.

سخنگوى وزارت بهداشت ادامه داد: ما با فشاری که اكنون روی دستیاران وجود دارد موافق نیستیم و باید تغییراتی انجام شود، اما اين تغييرات نيازمند تامين نيروى جايگزين شامل رزيدنت يا پزشك آموزش ديده است؛ امیدواریم دستیاران در ساعات معقول بتوانند آموزش ببینند، استراحت و فعالیت کنند.

حریرچی با اشاره به برخى کلیپ‌هایی در حوزه طب سنتی در فضای مجازی اخیرا منتشر شده است، گفت: اين كليپ ها حاوی پیام‌های غیر علمی است و به غلط به مردم توصیه می‌شود از مصرف دارو و واکسیناسیون خودداری کنند که وزارت بهداشت اقدامات قانونی را در این راستا انجام می‌دهد.

وی بيان كرد: اين موضوع محروم ساختن مردم از درمان موثر است و به دلیل خدشه به ساحت پزشکی، طب سنتی و مفاهیم اصلی دین این افراد باید عذرخواهی کنند و برخورد قاطع قانونی انجام شود.

حريرچى گفت: ما با سيستم هاى متخلف برخود قانونى می کنیم اما وزارت بهداشت قدرت برخورد با سخنرانى برخى افراد را ندارد اما با طبابت نادرست امكان برخورد داريم.

وى افزود: دكتر ولايتى كه مورد اعتماد مسئولان و پزشكان است در مورد واكسن صريح نظر خود را گفتند و ما از او تشكر مى كنيم .

تمام هزينه هاى بيماران پيوندى را دولت بايد بپردازد

حريرچى با اشاره به هزينه هاى بالاى پيوند گفت: بسیاری از افراد جامعه وقتى كارشان به پيوند و دياليز مى رسد معمولا هزينه هاى پرداختى وارد مقوله هزينه هاى كمرشكن مى شود زيرا فرد شغل خود را از دست داده و هزينه هاى درمان زياد است.

وى افزود: در مورد پيوند مصوبه اى را شوراى عالى بيمه تصويب كرده است و ما معتقديم تمام هزينه هاى بيماران پيوندى را دولت بايد بپردازد .

امنيت سامانه آيداتيس را تضمين مى كنيم

سخنگوى وزارت بهداشت با بيان اينكه اطلاعات ٣٥٠ هزار نفر تحت درمان اعتياد تاكنون در سامانه آيداتيس ثبت شده است، گفت: اطلاعات بانكى، پاسپورت، گواهى ولادت و فوت همه در سامانه الكترونيك ثبت مى شود.

وى افزود: برخى كارشناسان اذعان مى كنند كه اطلاعات اين افراد نبايد در سامانه ثبت شود اما برخلاف اين نظرات ثبت اطلاعات به نفع دريافت كنندگان خدمت ، خدمت رسانان و نظام سلامت است وزارت بهداشت و بهزيستى كه مجوز فعاليت و پروانه كار مراكز ترک اعتياد را صادر مى كنند اين سامانه را راه اندازى و مورد تاييد قرار دادند.

حريرچى گفت: براى حفظ امنيت اطلاعات تغييرات زيادى روى كاراكترها ايجاد شده است و ما امنيت سامانه آيداتيس را تضمين مى كنيم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
من هم پورشه میخوام ویلا میخام کنار دریا میخام
-
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
من هم پورشه میخوام ویلا میخام کنار دریا میخام
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۲۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
یکسال یارانه ها رو صرف درمان و آموزش کنند، همه مشکلات حل میشه! یا حداقل یکسال، به پنج دهک یارانه بدند و بقیه رو صرف درمان و آموزش کنند. نصف یارانه یکسال میشه 20 هزار میلیارد تومن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
بیمه سلامت به اسم مردم وبه کام دکترهای ملیونی یکم ازاروپا یاد بگیرین هزینه هاشون رایگان ووقتی ازاتباع خارجیافغانی پول نمیگیرین عوضط ازهم وطنان ایرانی میگیرین ازکیسه خلیفه وزبربهداشت می پردار جرات داری ازجیب خودت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
خوب باز 3 میلیارد میمونه که بدم نیست میشه 2 تا پورشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
چرا بعضی داروهارو افزایش دادند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
به نام تحول سلامت به کام پزشکان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
به نام تحول سلامت به کام پزشکان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
از روز اول مشخص بود که طرح تحول نظام سلامت خزانه دولت را تهی می کند و با شکست مواجه می گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
خاک بر سر وزارتخانه با وزیر بی تدبیرش
انشاالله به زودی آه متخصصین بیهوشی دامان این وزیر مرفه بی درد را خواهد گرفت
چوب خدا بی صداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
حقوق پزشک های انترن و طرح رو بیشتر کنید واقعا اون همه سختیی که داره نمی ارزه
Iran (Islamic Republic of)
نیره
۰۸:۱۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
بشین بینیم بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
گفتم که خودتو آتیش بزن اما جیب ملتو خالی نکن از حقوقتون کم کنید پرستار سال 91 میگرفته ماهی 1/800 الان میگیره 4 میلیون حالا حساب کنید پزشک عمومی کمتر از 10 میلیون عمرا نگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
به نام تحول سلامت به کام پزشکان
آخرین اخبار