باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

از میرزا محمد علی خان کلانتر تا قدرت الله نوروزی / نوروزی هفتاد وسومین شهردار کلان شهر اصفهان

قدرت الله نوروزی به عنوان شهردار کلان شهر اصفهان معرفی و به عنوان هفتادو سومین شهردار، کلید اداره نصف جهان را بدست گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان     اصفهان به عنوان دومین شهری که صاحب بلدیه می شود واین بلدیه در سال ۱۲۸۶ هجری شمسی تأسیس شد.

انجمن بلدیه که شاید به نوعی شورای شهر آن زمان بود حاجی محمدعلی خان را با عنوان کلانتر به عنوان رئیس بلدیه میرزا مهدی خان به عنوان معاون و میرزا ابوالحسن خان را برای امور دفتری تعیین کرد.

اما ریاست او یکی دو هفته بیشتر به طول نکشید و چندی بعد میرزا اسدالله وثیق الملک رئیس بلدیه شد.

اداره بلدیه اصفهان در آغاز ۲۵ نفر عضو داشت در آغاز سال ۱۳۲۹قمری (۱۹۱۱میلادی) نبود درآمد کافی آن چنان بلدیه را تحت فشار قرار داد که رئیس بلدیه کناره گرفت و انجمن بلدیه هم پس از چند جلسه تصمیم گرفت از آن به بعد حوزه فعالیت خود را کاهش دهد و تنها به امور ارزاق شهر رسیدگی کند.

با اصلاح قانون بلدیه در سال ۱۳۰۹ ه. ش انتخاب شهردار به وزرات داخله واگذار اصفهان تا سال ۱۳۰۶ خورشیدی تنها دارای دو خیابان چهارباغ هزارجریب و چهارباغ عباسی و کوچه‌های عریض بود.

از سال ۱۳۱۴ و پس از واگذاری اختیارات جدید، شهرداری اصفهان بر آن شد که خیابان‌های جدید احداث کند و به این ترتیب خیابان‌های فروغی، مدرس، میدان جمهوری، خیابان بزرگمهر و سروش به وجود آمدند و سپس به تدریج محله‌های هاتف، حافظ، سپه و نشاط از حالت کوچه و محله خارج شدند و به شکل خیابان درآمدند.

در سال ۱۳۲۰ با اختصاص سهمیه نفت به شهرداری و افزایش درآمد، نسبت به آسفالت خیابان و هم‌چنین خرید ماشین حمل زباله اقدام شد. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز 12 نفر برصندلی شهردار اصفهان تکیه زدند.

در سال ابتدایی انقلاب شکوهمند اسلامی سید حسین علوی از 12 اسفند 1357 تا 3 اسفند 1359 به مدت 2 سال شهردار اصفهان بود.

پس از علوی سیف الهی و درخشنده پور در ابتدای دهه  60 در ساختمان دروازه دولت اصفهان به عنوان شهردار حضور داشتند البته شهرداری عبدالحسین سیف الهی 50 روز بیشتر نبود.

محمد حسن ملک مدنی که بعد ها در شهرداری تهران مسئولیت هایی را بر عهده داشت در بین سال های 62 تا 69 در راس مدیریت شهری اصفهان حضور داشت.
 

دهه 70 شروع طرح های کلان شهری نصف جهان بر روی کاغذ

حمید رضا نیک کار ، حمید رضا جوادیان ، محمد علی جوادیان شهردارانی بودند که در دهه 70 مدیریت شهر اصفهان را بر عهده داشت و در واقع دهه 70 به نوعی آغاز راه پروژه هایی بود که روی کاغذ بررسی می شد و مدیران شهری آن زمان بر این باور بودند که این طرح ها آغاز تحولات در اصفهان است .

طرح های عمرانی که سر آمد آن قطار شهری بود که همچنان پس از سال ها هنوز به صورت کامل به بهره برداری نرسیده است در دهه 70 برنامه ریزی آن انجام گرفت.

در سال 1382 و در دور دوم شورا های شهر اعضای این شورا سید مرتضی سقاییان نژاد را به ساختمان شهرداری مرکزی فرستادند چرا که سقاییان نژاد چهره ایی دانشگاهی بود و اعضای شورای شهر وقت اعتقاد داشتند سقاییان نژاد منشاء خدمات ارزنده به نصف جهان می شود.

حامیان محیط زیست و میراث فرهنگی از منتقدان جدی عملکرد سقاییان نژاد در شهرداری اصفهان بودند به نحوی که او به تخریب‌گر میراث شهرت یافته بود.

 

از میرزا محمد علی خان کلانتر تا قدرت الله نوروزی / نوروزی هفتاد وسومین شهردار کلان شهر اصفهان

آنها معتقد بودند سیاست‌های توسعه شهری سقاییان‌نژاد سبب شده هویت و موجودیت تاریخی برخی از ابنیه تاریخی و کهن اصفهان در معرض خطر جدی قرار گیرد.مسائلی چون تخریب شبانه کفپوش‌های میدان نقش‌جهان، عبور متروی اصفهان از زیر پل اله وردی خان ، میدان نقش جهان و مدرسه چهارباغ، مواردی بود که وی و سیاست‌های شهری او را با نقد و چالش مواجه ساخت.

البته سقاییان نژاد در مدت تصدی 12 ساله اش در شهرداری اصفهان پروژه های عمرانی کلانی را کلید زد که کمتر کسی جرات احداث آن را داشت ، دو طبقه کردن خیابان امام خمینی محور اصلی شمالی شهر اصفهان ، حذف چها رراه ها و ایجاد زیر گذر و رو گذر ، احداث بزرگراه و حلقه های ترافیکی و احیا میدان عتیق اصفهان از مهمترین دستاوردهای این شهردار دانشگاهی بود.

سر انجام روز شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ شورای شهر اصفهان به دنبال سؤال از شهردار اصفهان در خصوص صدور عنوان مدیر کلی برای مسئول دفتر شهردار اصفهان و قانع نشدن تعدادی از آنها اقدام به استیضاح سقاییان‌نژاد نمود، که در نهایت شورای شهر اصفهان حکم به برکناری شهردار اصفهان داد.

پس از سقاییان نژاد،شهرداری اصفهان 23 روز با سرپرستی بوژ مهرانی به کار خود ادامه داد تا اینکه اعضای شورای شهر مهدی جمالی نژاد را به عنوان و 72 امین شهردار از ابتدا و یازدهمین شهردار اصفهان پس از انقلاب اسلامیتا کنون انتخاب کردند.

 مهدی جمالی‌نژاد شهردار اصفهان از خرداد ۱۳۹۴ تا شهریور ۱۳۹۶ بود. وی در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ با ۱۹ رای موافق و ۲ رای ممتنع شورای شهر اصفهان به سمت شهردار اصفهان منصوب شد.

با روی کار آمدن شورای پنجم شهر اصفهان در حالیکه جزو ۸ کاندیدای تصدی شهرداری اصفهان بود از کاندیداتوری انصراف داد.

هر هفته یک افتتاح از جمله عملکرد های جمالی نژاد بود که توانست رضایت مردم در محله فقیر نشین را بدست آورد جمالی نژاد بوستان های محلی و فرهنگسرا های زیادی در مناطق محروم شهر اصفهان احداث کرد .

طرح سه شنبه های بدون خودرو در چهارباغ اصفهان به عنوان محور پیاده روی و دوچرخه سواری در قالب پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان مورد استقبال معاون وقت رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

حسین راننده تاکسی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان در خصوص مهدی جمالی نژاد شهردار سابق اصفهان و شهردار کنونی یزد گفت :آقای جمالی نژاد آدم بی تکلف و ساده ای بود به تمام مناطق محروم شهر سرکشی می کرد و ایشان در یکسان سازی محلات بالا و پایین شهر بسیار تلاش کرد .

 زارع دانشجوی رشته گرافیک نیز از شهردار سابق اصفهان به عنوان دوستدار هنر و هنرمندان یاد کرد وگفت : مهدی جمالی نژاد در زیبا سازی شهر اصفهان و دیواره نگاری با همراهی دانشجویان بسیار تلاش کرد.
 

  نوروزی دوازدهمین شهردار پس از انقلاب  در دوره شورای پنجم

قدرت الله نوروزی در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۶ از سوی شورای شهر اصفهان بعنوان شهردار کلان شهر اصفهان انتخاب شد.

 

از میرزا محمد علی خان کلانتر تا قدرت الله نوروزی / نوروزی هفتاد وسومین شهردار کلان شهر اصفهان

وی پیش از این فرماندار اصفهان در دولت اصلاحات بوده‌ و در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۶ با صدور حکم از سوی وزارت کشور به طور رسمی شهردار اصفهان شد.

نوروزی در مراسم معارفه خود تاکید کرد: با کمک همدیگر اجازه نمی دهیم پژمردگی وارد شهر شود و ما نیازمند به شهری پرنشاط است و اصفهان شهر سلمان محمدی، رحیم ارباب ها و میردامادها، شهر شیخ بهایی ها، بهشتی ها و طاهری ها و شهر خرازی ها و ردانی پورهاست.

 وی افزود: ما در کنار شهروندسازی به عنوان یک تصمیم جدی می خواهیم در هر کجا کارآفرینان را شناسایی کنیم تا شهر را بسازیم. ما نمی خواهیم با صاحبان سرمایه مقابله کنیم بلکه می خواهیم کاری کنیم تا ثروتشان را در خدمت محرومین به کار گیرند.

شهردار اصفهان افزود: باید با برنامه ریزی خلق ثروت و در طراحی های شهری نوآوری کرد تا کمترین میزان انرژی مصرف شود.

نوروزی با اشاره به اینکه در اصفهان فرصت های زیادی برای آبادانی شهر وجود دارد و یکی از این فرصت ها حضور ادیان متفاوت است گفت: باید به سایر ادیان فرصت دهیم تا در فضایی آزاد به باورهای خود عمل کنند و این زمینه ای است برای تعامل بهتر با دنیا.

شهردار اصفهان ادامه داد: همه می دانیم که اصفهان شهر هنرمندان است ولی حق هنرمندان و دستاوردهای هنری آنها توسط ما اصفهانی ها به نحو شایسته ادا نشده است حتی تا کنون برای نام خیابان های مهم یا میدان های بزرگ از اسامی این هنرمندان که همه به آن ها افتخار می کنیم استفاده چندانی نشده است.

نوروزی در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان سرمایه گریز است، گفت: باید نگاه به سرمایه گذار را تغییر دهیم تا امکان مشارکت و بهره مندی از توان بخش خصوصی فراهم شود. هر شهری ممکن است یک پنجره شکسته داشته باشد اما اصفهان پنجره های شکسته متعددی دارد؛ آب، هوا، خاک، ترافیک و محیط زیست هرکدام به نوعی پنجره شکسته این شهر هستند.

وی اضافه کرد: باید به هر وسیله ای شده ترافیک را در شهر کنترل و تسهیلات لازم را فراهم کنیم تا رفت و آمد شهری کاهش پیدا کند چراکه اصفهان در معرض خطر آلودگی است در حالی که یک آزمایشگاه مرکزی مناسب برای تعیین میزان آلایندگی ها وجود ندارد. حقیقت این است که طرح جامع و تفضیلی این شهر که با یک فرایند طولانی تصویب شد که استاندار نیز بر رعایت آن تاکید کرد و به طور حتم شهرداری نیز آن را رعایت خواهد کرد جوابگوی نیازهای امروز و زمانه شهر نیست.

شهردار اصفهان یادآور شد: اگر می خواهیم این کلان شهر، به شهری جهانی تبدیل شود که باید هم بشود ناگزیریم در طرح تفصیلی در آینده بازنگری کنیم تا در آن استانداردهای پیشرفته دنیا رعایت شود. برای رسیدن به این اهداف شهر نیاز به یک ساماندهی مناسب دارد.

وی اظهار کرد: اشکال معابر توسط کسبه و دست فروش ها، فروش پرندگان در شهر، فعالیت تولیدی بیش از یک هزار و ۴۰۰ طلاساز در بافت قدیم شهر، فعالیت تعداد زیادی ریخته گر با مصرف مازوت در بخشی از شهر، اصفهان را به شدت آسیب پذیر کرده است.

نوروزی افزود: در همه دنیا دستفروش وجود دارد اما آنها ساماندهی شده اند ما نیز باید دست فروشان را ساماندهی و با ایجاد شهرک هایی مانند شهرک طلا، شهرک پرندگان و نمایشگاه دوچرخه و موتورسیکلت شهر و معابر آن را از این وضعیت نجات دهیم.

 وی ایجاد کمربند سبز برای شهر اصفهان را امری حیاتی و ضروری دانست و گفت: معضلات اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی و پیشرفت کویر، شهر را همانند خوره می خورد. هیچ کس نباید به تداوم این وضعیت رضایت دهد. باید محرومان شهری را جدی بگیریم تا برخی از معضلات اجتماعی کاهش پیدا کند. پس در تمام طرح ها و پروژه ها باید محرومیت زدایی به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد زیرا رسیدگی وضعیت محرومان و مستضعفان به عنوان یک وظیفه شرعی و اصلی می تواند علاوه بر حفظ کرامت انسانی محرومان امنیت شهر و احساس امنیت شهروندان را افزایش دهد.

شهردار اصفهان اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که شهر بی جهت توسعه پیدا نکند. در توسعه شهر نباید توسعه کیفی قربانی رشد و توسعه کمی شود. در همه طرح ها که اجرای آنها صرفا، رشد کمی شهر را به همراه دارد لازم است تجدید نظر صورت گیرد.

نباید زیر بار اقدامات کمیتی که قابل رویت هستند اقدامات کیفیتی را که یک امر حسی هستند نادیده گرفت بلکه برای رعایت سلامتی، امنیت و رفاه مردم که مورد تاکید امام صادق(ع) نیز هست باید با تمام امکانات کیفیت را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: ایجاد فناوری خورشیدی با کمک دانشگاه ها و شهرک علمی و تحقیقاتی و امکانات موجود در کشورهای خواهر خوانده به خصوص آلمان در کویر اصفهان می تواند علاوه بر رشد فناوری به خلق ثروت منجرشود. انرژی عظیمی که آسمان بر کویر ما می بارد اما به جز تحمل زیان های آن هیچ استفاده ای از این نعمت بزرگ خدادای نمی کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: باید با دیپلماسی شهری در جهت استفاده از فرصت های شهر در راستای منافع مردم بکوشیم، در این دیپلماسی لازم است سه عنصر اساسی شامل منافع ملی و محلی، تدبیر و عقلانیت و تعامل و گفتگو را به عنوان محور برنامه ها درنظر بگیریم و کاری کنیم که مردم رغبت زندگی در اصفهان را بیشتر پیدا کنند.

وی با بیان اینکه اکنون میزان مهاجرت ها به خصوص در بین فریختگان اصفهانی زیاد است، گفت: البته مهاجر هم می پذیریم اما نوع مهاجر به اصفهان نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه موجب توسعه حاشیه نشینی و ایجاد معضلات اجتماعی شده است. امیدواری فریختگان به ماندگاری در اصفهان استراتژی مورد نظر ماست پس جذب ثروت در شهری که متاسفانه سالهاست سرمایه گریز شده است کمک به ماندگاری فریختگان و سرمایه های اجتماعی این شهر است.

نوروزی اضافه کرد: ما باید با همکاری مسئولان صدا و سیما و سایر رسانه ها برنامه های شهرداری را در همه رسانه ها به محل گفتگو با مردم تبدیل کنیم و از این طریق نظر مردم را در ارتباط با مسائل شهری جویا شویم. مسئولان شهری در رادیو و تلویزیون باید علاوه بر ارائه گزارش موفقیت ها و کارهای انجام شده، مشکلات را با مردم به عنوان صاحبان اصلی شهر در میان بگذارند و برای حل آن از مردم کمک بخواهند در این صورت است که به سوی شفاف سازی و رعایت حقوق شهروندی حرکت خواهیم کرد تا بدین وسیله تاحدودی امکان اصلاح ساختاراداری و مالی و رفتاری را فراهم خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه امروز اصفهان با معضلات اجتماعی متعددی روبروست، عنوان کرد: از لحاظ علمی باید بدانیم که ما نمی توانیم با معضلات اجتماعی مبارزه کنیم بلکه باید آنها را مدیریت کنیم. مشکلات اجتماعی واقعیتی است که باید پذیرفت اما برای حفظ نظم عمومی و رعایت شئونات مذهبی و اخلاقی جامعه نمی توانیم آنها را رها سازیم بلکه باید آنها را مدیریت کنیم زیرا مبارزه با اکثر معضلات اجتماعی نه تنها آنها از بین نمی برد بلکه آنها را به مسائل زیر زمینی تبدیل می کند آن گاه علاوه بر وجود اصل معضل، تبعات دیگری مثل مسائل بهداشتی و امنیتی نیز به آن اضافه خواهد شد.

شهردار جدید اصفهان دیدگاه متفاوتی در مقایسه با شهرداران گذشته داشت در گذشته توجه به پروژه های کلان عمرانی در راس شهرداران به خصوص دهه 80 بود اما نوروزی با نگاه توسعه مراکز تفریحی و رفاهی گسترش تئاتر و سینما ، ساماندهی تکدی گری ها و رفع معضلات شهری پای به ساختمان دروازه دولت گذاشت .

جدای از تغییرات حزبی و جناحی که در شهرداری های کلان شهر در این دوره بوجود آمده است تغییر نگرش و نگاه به کلان شهری مانند اصفهان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که امیدواریم در مدیریت جدید شهری اصفهان به جایگاه واقعی اش با توجه ظرفیت بالای شهر برسد.

گزارش از سید امیر مهدی ساب چیان 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
فقط سقاییان نژاد در اصفهان خوب کار کرد خوش به حال مردم قم سقاییان نژاد مرد طرح های بزرگ عمرانی در شهر است