در برنامه گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

آمریکا به دنبال آن است تا منافع ایران را از برجام به صفر برساند/سپاه پاسداران در خط مقدم مبارزه با گروه‌های تروریستی است

ساز و کار برخورد دولت جدید آمریکا با برجام در برنامه گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

آمریکا به دنبال آن است تا منافع ایران را از برجام به صفر برساند/سپاه پاسداران در خط مقدم مبارزه با گروه‌های تروریستی استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیاست های ضد ایرانی دولت آمریکا امشب ۲۱ مهرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور جمشیدی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران ، تابش نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس و موسوی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید مجلس طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه هدف ترامپ از اعلام موضع بر علیه ایران زیر سوال بردن و محدود کردن قدرت منطقه‌ای ایران بود گفت: سپاه پاسداران در مبارزه با گروه‌های تروریستی تکفیری و داعش در خط مقدم قرار دارد، به طوری که سپاه پاسداران سوریه و عراق را حفظ کرد.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به اینکه با فداکاری نیروهای جان برکف و با قدرت معنوی انقلاب در منطقه، ایران به قدرت منطقه ای بی بدیل و بی نظیر تبدیل شده است اظهار داشت: اهداف انقلاب اسلامی ایران در تضاد با هویت استکباری آمریکا است.

وی با بیان اینکه هدف ترامپ زیر سوال بردن و محدود کردن قدرت منطقه ای ایران بود افزود: آمریکا در اعلام سیاستهای خصمانه اش موفق نخواهد بود.

تابش تصریح کرد: مردم منطقه و ایران نسبت به مداخلات آمریکا کاملاً توجیه هستند و این موضع گیری ناشیانه باعث انسجام بیشتر ملت ایران خواهد شد.

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری جمشیدی کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکا به دنبال مقابله با سپاه پاسداران است؛ اظهار داشت : حشد الشعبی در عراق با الگو گیری از سپاه و بسیج در مقابله با تروریسم ایفای نقش می کند.

وی افزود: امریکا تلاش می کند تا به سپاه از داخل جامعه ضربه بزنند و پاسداران انقلاب در آحاد جامعه جای دارند. آن ها به دنبال ان هستند تا با تحریم سپاه، جامعه را تحریم کنند.

جمشیدی یادآور شد: اگر سپاه در منطقه فعال عمل نکند ، قطعا ناامنی به سمت ما خواهد آمد و  جمهوری اسلامی به دعوت دولت مستقر عراق و سوریه در این کشورها حضور (مستشاری) دارد.

جمشیدی درباره ادعاهای ترامپ پیرامون برجام ؛ اظهار داشت : ترامپ یک بازی پیچیده و مبهم را انجام می دهد. ما باید بدانیم برنامه چیست و بتوانیم منافع خود را شناسایی کنیم.

استاد روابط بین الملل تصریح کرد : ترامپ می توانست با یک بیانیه برجام را برهم بزند یا به کمیسیون برجام شکایت کند و بر هم بزند ؛ اما این اقدام را انجام نداد.

وی با اشاره به اینکه ایالات متحده به دنبال اصلاح برجام و افزایش شروط در توافق هسته ای است ؛ بیان کرد : آن ها برجام را خوب می دانند و می خواهند بهتر کنند. آمریکا به دنبال افزایش امتیاز گیری از ایران است و این امتیازات به برنامه موشکی و برجام ابدی منوط خواهد شد.

استاد روابط بین الملل با بیان تلاش آمریکا برای فشار بیشتر بر ایران ؛ تاکید کرد : آمریکا به دنبال آن است که با هجمه و فشار بیشتر منافع خود را تامین کند.

جمشیدی گفت : استراتژی آمریکا این است که توان نامتقارن و توان موشکی ایران را تضعیف و توان مالی ایران را کاهش دهند. آمریکا در رابطه با ایران و سوریه برنامه ریزی خاصی ندارند و تجربه نشان داده تا آمریکا مطمئن نشوند که پیروز شوند ، اقدام نخواهند کرد.

محمد جمشیدی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ترامپ به بهانه های مختلف در صدد است تا مردم ایران را تحت فشار شدید تحریم قرار دهد، افزود: آمریکا به دنبال تحریم ایران است و بقیه موارد در حاشیه قرار دارد.

وی با بیان اینکه آنها می خواهند با ایجاد ناامنی داخلی نظام را وادار به تغییر محاسبه در حوزه‌های راهبردی کنند ادامه داد: ساختار آمریکا در رابطه با ایران به جمع بندی رسیده است.

این استاد روابط بین الملل با اشاره به اینکه نظم منطقه غرب آسیا در حال متحول شدن است؛ گفت: خاورمیانه امروز در حال گذار است و جمهوری اسلامی ایران بازیگر اصلی و پیروز صحنه است.

در ادامه این برنامه موسوی کارشناس مسائل بین الملل درباره ساز و کار برخورد آمریکا با برجام عنوان داشت : دولت آمریکا هر ۹۰ روز یکبار درباره برجام به کنگره گزارش دهد و این یک موصوع داخلی است که پس از برجام انجام می شود. آژانس ۸ بار گزارش داده که ایران کاملا به برجام پایبند بوده است.

وی با اشاره به حمایت برخی از مسئولین ارشد آمریکا از برجام ، افزود: برجام از طریق دستور رییس جمهور اجرایی شده ؛ یعنی همانطور که از سوی اوباما تایید شده، می تواند از طریق ترامپ تایید نشود.

موسوی یادآور شد : کنگره ۶۰ روز فرصت دارد که برجام را بررسی کند و کنگره می تواند تحریم هایی را وضع کند که دلیل هسته ای ندارد. ممکن است که کنگره در این ۶۰ روز هیچ اقدامی نکند ؛ لذا اگر این اتفاق بیفتد مجددا برجام ادامه خواهد یافت.

وی با بیان ساز و کار هوشمندانه تیم ترامپ درباره حفظ ظاهر برجام تاکید کرد : آمریکا تلاش می کند تا منافع ایران را از برجام به صفر برساند و در این زمینه قانون ایسا و کاتسا را تصویب کرده است.

 

موسوی با اشاره به اینکه جنگ روانی در پروژه ترامپ نقش مهمی ایفا می کند؛ تاکید کرد : آمریکا می خواهد با تحریم اقتصادی فشار را بر جامعه استفاده کند. ان ها همچنین با حمایت از تروریست ها تلاش می کنند تا بر ایران فشار بیاورند.

 

موسوی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه  متحد اصلی آمریکا در منطقه عربستان سعودی و اسرائیل است ؛ به طوریکه پس از صحبت های ترامپ بیشترین حمایت از سوی آنها صورت گرفت گفت: مسائل منطقه آنگونه که آمریکا می خواست پیش نرفت.

 

وی با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر قدرت آمریکا در خاورمیانه افت چشمگیری داشت،  افزود: افت چشمگیر قدرت در آمریکا سبب شد که آمریکا به متحدین محلی خود رجوع کند.

این استاد روابط بین الملل با بیان اینکه استفاده آمریکا از اسرائیل و عربستان برای توازن قدرت است اظهار داشت: پيشرفت مسائل منطقه‌ای به ضرر محور آمریکا، عربستان و اسرائیل و به نفع محور مقاومت شده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Italy
قوام
۱۱:۴۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
درود بر روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
این همه پول خرج کردی دولت اسلامی عراق و شام (داعش ) از این چرت و پرت ها راه انداختید کلی نیروهایتان سقط شدن پوزتان به خاک مالیده شد سنگ روی یخ شدید و ثابت کردید که هیچ غلطی نمی توانید بکنید. حالا حق دارید از سپاه مردمی ایران دق دلی داشته باشید (( سپاه ثابت کرد اینجا جای خر بستن شما نیست )) دمشون گرم خاک کف پای خونواده شهید حججی ها رو سرمه می کنیم به چشامون میمالیم
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۰۹:۰۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
این همه پول خرج کردی دولت اسلامی عراق و شام (داعش ) از این چرت و پرت ها راه انداختید کلی نیروهایتان سقط شدن پوزتان به خاک مالیده شد سنگ روی یخ شدید و ثابت کردید که هیچ غلطی نمی توانید بکنید. حالا حق دارید از سپاه مردمی ایران دق دلی داشته باشید (( سپاه ثابت کرد اینجا جای خر بستن شما نیست )) دمشون گرم خاک کف پای خونواده شهید حججی ها رو سرمه می کنیم به چشامون میمالیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
فقط میتونم توی یک کلمه بگم کوووووووور خونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
نتیجه رای دادن به روحانی.
Iran (Islamic Republic of)
farid
۰۰:۰۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر دشمنان اسلام
زنده باد ایران
آخرین اخبار