صیانت از 150 بنای فرهنگی در بجنورد

یک عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: 150 بنا فرهنگی در شهرستان بجنورد نیاز به حفظ و صیانت دارند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ سید محسن موسوی عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: این تعداد بنا توسط سمن های فعال در زمینه میراث فرهنگی شناسایی شده است و قدمت بیشتر این بناها مربوط به دوره پهلوی و قاجار است.

وی با بیان اینکه با تعریف کاربری های مختلف می توان از فرسودگی و تخریب بناها جلوگیری کرد،افزود: بنای بانک ملی که هم اکنون در اختیار بانک ملی است می تواند به عنوان موزه پول و سکه در استان مورد توجه قرار گیرد و کوچه برق، به عنوان یک کوچه تاریخی که بنای نخستین موتورخانه برق کشور در آن است، می تواند به عنوان یک اثر دارای ارزش تاریخی حفاظت شود.

موسوی اظهار کرد: کوچه هایی همچون مرتضوی،سلطانی، تاتاری و گرمه ای در بجنورد دارای اصالت و هویت هستند و بناهایی هم در این کوچه ها وجود دارد که با تعریف کاربری های مختلف می تواند سبب حفظ این هویت ها شود.

وی تصریح کرد: برخی از این بناها با مرمت و نوسازی می تواند در اختیار دانشکده ها قرار گیرد.

وی با اشاره به این که در برخی از استان ها دانشکده های معماری در بناهای تاریخی شکل گرفته است، گفت: در شهر بجنورد هم این بناها با تغییر کاربری می تواند محل تحصیل دانشجویان رشته های معماری وشهرسازی باشد.

موسوی به تخریب بنای عمارت خسروخان در بجنورد اشاره و اظهار کرد: تلاش های زیادی شد تا این بنا تخریب نشود اما چون عمر بنا به 100 سال نرسیده بود به لحاظ قانونی نتوانستیم از تخریب جلوگیری کنیم .

وی افزود: الحاق بنای شهرداری با عمارت مفخم از پیشنهادهایی است که می تواند مجموعه ای فرهنگی و تاریخی را شکل دهد و بستری برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری در استان باشد.

انتهای پیام/آ

حفظ و نگهداری از بناهای فرهنگی در شهرستان بجنورد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.