مرمت تپه باستانی ارگ نادری شیروان

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شیروان گفت : تاکنون 2 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی برای مرمت برج و تپه باستانی ارگ نادری شهرستان شیروان هزینه شده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛  محمد سیاح رئیس اداره میراث فرهنگی  ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شیروان با بیان این که مرمت برج و باروی تپه باستانی ارگ نادری شیروان از ابتدای تیرماه امسال شروع شده است ،گفت : هم اکنون فاز اول و دوم آن  با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است .

وی با اشاره به این که فاز اول اجرای برج و باروی تپه باستانی ازگ نادری شیروان تا یک ماه آینده به اتمام می رسد گفت : امسال برای این اثر تاریخی و باستانی در شیروان 7 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

سیاح اظهار کرد : بازسازی و مرمت برج و باروی تاریخی شهر در طرح ساماندهی اثر تاریخ ارگ نادری ، ایجاد فضای مناسب و مورد نیاز گردشگر و ایجاد بازارچه های صنایع دستی از عوامل مهم معرفی این اثر تاریخی و جذب گردشگر است.

وی گفت : تپه باستانی ارگ نادری با ثبت تاریخی 703 در آثار ملی ایران در حال حاضر عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق ایران و اولین مرکز فرهنگ و تمدن خراسان شمالی است.

وی تصریح کرد : این اثر باستانی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است و از اولین محوطه های مسکونی حاشیه رودخانه اترک محسوب می شود و بزرگترین تپه دست ریز خاکی ایران 25 متر ارتفاع و 90 متر قطر دارد که به علت فرسایش از ارتفاع تپه کاسته شده است .

گفتنی است : شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

انتهای پیام/آ

هزینه 2 میلیارد ریال برای مرمت برج و تپه باستانی ارگ نادری شهرستان شیروان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
سلام لطفا پیگیر واگذاری و تحویل 1700 واحد مسکن مهر شیروان(خراسان شمالی) که قریب به 10 سال می گذرد،از دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد شوید تشکر