مدیریت خاک مساعد لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت:استان لرستان دارای ۷۸۰ هزار هکتار زمین زراعی است که فقط ۱۸۵ هکتار از آن آبی ست که یکی از موارد مهم دراین راستا تخصیص کم آب است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ عبدالرضا بازدار رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در جمع مسئولین حوزه نمایندگی، ولی فقیه وزارت جهاد و برخی از استان‌ها در خصوص وضعیت منابع و تخصیص آب استان گفت:استان لرستان دارای ۷۸۰ هزار هکتار زمین زراعی است که فقط ۱۸۵ هکتار از آن آبی ست که یکی از موارد مهم دراین راستا تخصیص کم آب است.

وی افزود: باتوجه به اینکه استان لرستان دارای بارندگی مناسب وحدود ۳۰ رودخانه دایمی و ۱۱ درصد آب جاری کشورراشامل می‌شود و تقریبا به طور متوسط ۱۲ میلیارد مترمکعب خروجی آب از استان به سمت حوزه‌های آبخیز کرخه، کارون می‌ریزد، اما متاسفانه تخصیص آب بسیارکم است.

بازدار ادامه داد: شاید درسالیان گذشته به دلیل مزیت بارندگی مناسب نیاز به این تخصیص نبوده امادرشرایط فعلی به دلایل تغییر شرایط اقلیم به شدت تولید دربخش دیم رابه چالش مواجه کرده به عنوان مثال سال گذشته با وجود حجم مناسب بارندگی امابه دلیل نوسانات و تراکنش بارندگی شاهد تولیدات کیفی نبودیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در مورد ظرفیت و نوع روش استفاده ازخاک اراضی استان گفت: درکشور ۴۵ درصد اراضی آبی وبقیه دیم است، بنابراین بایستی برای یک پهنه ۵۵ درصدی برنامه جامع وعلمی داشته باشیم وبارعایت نکات فنی ازمنابع خاک بهره برداری کنیم.

وی افزود:استان لرستان نسبت به استان‌های دیگر دارای منابع خاک مستعدتری است و این مزیت مناسبی است و بایستی این خاک را مدیریت کنیم.

عبدالرضا بازدار در زمینه گلخانه‌های صنعتی گفت:خوشبختانه دراین زمینه موفیقیت‌های خوبی حاصل شده به عنوان نمونه از ۷ هکتاردرسال گذشته درحال حاضر ۳۱ هکتار گلخانه در زیر کشت داریم و ۱۳ هکتار از آن اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: به دلیل تغییر اقلیم و نوسنات دما دراستان به ویژه گرمای بیش از حد در فصل تابستان باعث گردیده محصولات ما آسیب ببینند، بنابراین تنها راهکارما کنترل محیط است و یکی ازاین روش‌ها احداث گلخانه است تا بتوانیم شدت آسیب محصول را کاهش دهیم و از تخریب خاک جلوگیری و بهره وری تولید را بیشتر کنیم.

انتهای پیام/م

خاک مساعد لرستان نیاز به مدیریت دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.