هند پیشنهاد پاکستان برای مذاکره درباره مشکلات ترانزیتی افغانستان را رد کرد

مقامات دولتی هند، پیشنهاد دولت پاکستان برای گفتگو در مورد تجارت و رفع مشکلات ترانزیتی افغانستان را رد کرده است.

هند پیشنهاد پاکستان برای مذاکره درباره مشکلات ترانزیتی افغانستان را رد کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مقامات دولتی هند، پیشنهاد دولت پاکستان برای گفتگو در مورد تجارت و رفع مشکلات ترانزیتی افغانستان را رد کرده است.

روزنامه‌ی «هندو» به نقل از مقامات کابل و دهی‌جدید، گزارش داده که این پیشنهاد از سوی جنرال قمرجاوید بجوا، رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان در سفرش به کابل مطرح شده است.

بر اساس این گزارش، جنرال بجوا از اشرف غنی خواسته تا از هند بخواهد برای رفع مشکلات ترانزیتی با اسلام‌آباد وارد مذاکره شود؛ اکنون دهلی نو این پیشنهاد را رد کرده است.

همچنین رئیس جمهور افغانستان در این دیدار، نگرانی کابل را از بندر واگه که توسط پاکستان در سال ۲۰۱۵ مسدود شده بود، ابراز کرده است. مسدود شدن بندر واگه توسط پاکستان، بر خلاف توافق تجارت میان کابل و اسلام‌آباد بود.

با این حال، مقامات هندی پیشنهاد دولت پاکستان را واقعی نخوانده و در نشست گروه تماس به هیأت افغان گفته است که مورد قبول کشورش نمی‌باشد.

به گفته آنان، توافقنامه تجارت و ترانزیت افغانستان- پاکستان دوجانبه بود و به دلیل تصمیم‌های یک‌جانبه اسلام‌آباد، این تفاهم بی‌ثمر بوده است.

این درحالی است که افغانستان و هند، برای ایجاد مسیرهای جایگزینی تلاش می‌کنند که از آن می‌توان به دهلیز هوایی دو کشور و بندر چابهار اشاره کرد.

بندر چابهار قرار است که طی یک سال آینده به بهره برداری برسد، می‌تواند وابستگی تجاری افغانستان به بندرکراچی پاکستان را کاهش دهد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: هند ، پاکستان ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار