مروری بر هفته‌نامه‌های "افغانستان"

قدرتمندتر شدن افغانستان با فعال شدن بندر «چابهار»، افزایش تولید زعفران، موضع ناتو در قبال حمایت پاکستان از تروریست ها، اظهارات سفیر انگلیس درباره مرز «دیورند» عناوین مهم هفته‌نامه‌های افغانستان است.

مروری بر هفته نامه های افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، قدرتمندتر شدن افغانستان با فعال شدن بندر «چابهار»، افزایش تولید زعفران، موضع ناتو در قبال حمایت پاکستان از تروریست ها، انتقاد عفوبین الملل از دولت افغانستان، اظهارات سفیر انگلیس درباره مرز «دیورند» و اختلاف ها عناوین مهم هفته‌نامه‌های افغانستان است.

**مجاهد
هفته نامه مجاهد در مقاله ای به عنوان 'چابهار افغانستان را قدرتمندتر می سازد' نوشت که اولین محموله گندم اهدایی هند روانه بندرچابهار برای انتقال به افغانستان از طریق این بندر خواهد شد.


این هفته نامه افتتاح بندر چابهار را به عنوان طیف وسیعی از همکاری های منطقه ای دانسته و تاکید کرده است که پس از تصمیم هند و افغانستان برای یافتن راه جدید این بزرگترین کالاست که تاکنون از هند راهی افغانستان شده است.


این هفته نامه ادامه داد: استفاده از بندر چابهار فشارهای اقتصادی پاکستان بر افغانستان کاهش خواهد داد زیرا این کشور توانسته راه دیگری نیز برای تجارت پیدا کند.

**شهادت
هفته نامه شهادت به سخنان وزیر کشاورزی افغانستان پرداخته که گفته است تولید زعفران این کشور نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش داشته است.


وی در پنجمین نشست کنفرانس ملی زعفران افزود: سال گذشته 9 میلیون دلار عواید از فروش زعفران نصیب این کشور شد امسال انتظار می رود که این رقم به 12 میلیون دلار افزایش یابد.


بازرگانان افغانستان در این نشست به بسته بندی مناسب تأکید کردند و افزودند که سال گذشته همین مشکل باعث شد که 400 کیلو زعفران از عربستان سعودی به کشور برگشت داده شود.


«خان جان الکوزی» معاون اتاق تجارت افغانستان از دولت خواست که از شرکت های خصوصی در این بخش کمک بگیرد تا بسته بندی زعفران بهبود یابد.

**خرد
هفته نامه خرد گفته های رئیس دفتر «ناتو» را در نشست بروکسل مهم تلقی کرد و نوشت پاکستان هنوز هم پایگاه امن تروریست ها می باشد و این کشور از آن ها حمایت می کند.


این هفته نامه افزود که پاکستان از تروریست ها حمایت می کند اما از عملکرد خود نتیجه ای نگرفته است، سران طالبان و تروریست ها حضور فعال در پاکستان دارند.


این هفته نامه همچنین به سخنان فرمانده نظامیان خارجی در افغانستان استناد کرده که پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا برای افغانستان، روسیه، ایران، چین و پاکستان فعالیت های خود را در این کشور افزایش داده است.

**مسیر
این هفته نامه اظهارات سفیر انگلیس در کابل را که گفته بود «خط دیورند» مرز رسمی بین افغانستان و پاکستان است و جامعه جهانی آن را به رسمیت می شناسد اشاره کرد و نوشت: این اظهارات سیاسی بوده و ارزش حقوقی ندارد.


مسیر افزود: انگلیس به دنبال تفرقه افکنی و دامن زدن به ان بین افغانستان و پاکستان است .


این هفته نامه در ادامه نوشت: کارشناسان مسائل حقوقی به این باور هستند که اظهارات سفیر انگلیس سیاسی بوده و هیچ ارزش حقوقی ندارد.

**افغانستان امروز
هفته نامه افغانستان امروز در سرمقاله امروز خود بعنوان زبان با آگاهی محافظت می شود، نوشت: مسائل زبانی در چند سال اخیر بیشتر مورد بحث قرار گرفته و اگر دعوا بر سر دانشگاه، قومیت و دیگر مسائل را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که جامعه خود را میخکوب می کنیم.


افغانستان امروز افزود: شماری از نخبگان و سیاستمداران نیز به این مسائل دامن می زنند، اگر به تغییر نام صفحه فارسی افغانستان بی بی سی به دری نگاه کنیم این موضوع بطور واضح و آشکار دیده می شود.


این هفته نامه نوشت: شبکه های اجتماعی در واکنش به این موضوع بطور خودکار فعال شده و بی بی سی را مورد انتقاد قرار دادند.


به باور این هفته نامه کاش مردم افغانستان در مسائل سیاسی دیگر که سرنوشت کشور و مردم بستگی به آن دارد مانند، امنیت، اقتصاد و دیگر مسائل حساس بودند تا گره از مشکل این کشور حل شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار