باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

وقتی «سلبریتی ها»جور داوطلبان هلال احمر را کشیدند

بعد از وقوع زلزله 7.3 ریشتری در استان کرمانشاه، فعالیت بشردوستانه سلبریتی هایی که داوطلب هلال احمر نبودند سبب شد تا حضور کم رنگ سازمان داوطلبان این جمعیت کمتر به چشم بیاید.

وقتی «سلبریتی ها»جور داوطلبان هلال احمر را کشیدندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛سازمان داوطلبان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، بزرگترین سازمان داوطلبی در دنیا به حساب می آید. سازمانی با 2 میلیون عضو که شامل شهروندانی از گروه های مختلف می شود.

از موزیسین و بازیگر گرفته تا ورزشکار و شخصیت های سیاسی؛ همه و همه عضو سازمان داوطلبان شده اند تا آمادگی خود را برای فعالیت با لباس سرخ و سفید این جمعیت نشان دهند.

چنانچه امیرمحسن ضیایی، رئیس سابق جمعیت هلال احمر در سال 94 اعلام کرد، از 17 میلیون داوطلب صلیب سرخ و هلال احمر در دنیا، 2 میلیون نفرشان عضو داوطلب هلال احمر ایران هستند.

این افراد داوطلبانه لباس هلال احمر را پوشیده اند تا در مواقع حساس به یاری هموطنان بشتابند، از تهیه جهیزیه دختران مناطق محروم تا امدادرسانی سیل و زلزله و همینطور جمع آوری کمک های مردمی.

در میان 2 میلیون داوطلب هلال احمر، سلبریتی هایی نیز عضو هستند که به واسطه شهرت و اثرگذاری میان مردم، می توانند تاثیر چند برابری در جمع آوری کمک های مردمی داشته باشند.

اما متاسفانه، کرمانشاه که دل همه مردم ایران را لرزاند، نتوانست داوطلبان هلال احمر را به خط کند، شاید به علت آنکه سازمانی که متولی ساماندهی این خیل عظیم داوطلب است، نتوانسته آنطور که باید به وظیفه خود عمل کند.

آنچه در فضای مجازی و میان مردم نمود و بازتاب بیشتری داشت، فعالیت سلبریتی هایی بود که هیچگاه لباس سرخ و سفید هلال احمر را به تن نکرده و اگر هم کرده اند، ترجیح دادند بدون انتظار از این سازمان خمود، فعالیت خود را آغاز و به پیش ببرند.

در این میان افرادی مانند علی دایی، رسول خادم، پرویز برومند، جواد خیابانی و چندین و چند نفر دیگر همگی تصمیم گرفتند بدون اتکا به سازمان داوطلبان هلال احمر، کمک های مردمی برای زلزله زدگان استان کرمانشاه را جمع آوری کنند.

بسیاری از مردم نیز ترجیح دادند کمک های خود را از طریق این افراد به دست زلزله زدگان برسانند و به آنها اعتماد کنند.

در این میان اما فعالیت سازمان داوطلبان و سلبریتی های عضو آنها بسیار دیرتر آغاز شد و در حجم خبرهای مربوط به دیگران گم شد.

با این حال هلال احمر توانست 35 میلیارد تومان کمک های نقدی مردم را جمع آوری کند که در همین زمینه رضا اندام،‌ رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سازمان داوطلبان وظیفه جمع آوری کمکهای مردمی را در مواقع اضطراری دارد و تا زمانی که حجم حادثه مشخص نباشد ما هیچ فراخوانی برای جمع آوری کمک های مردمی صادر نمی کنیم. اما با تاکیدات رهبر انقلاب‌، بلافاصله نامه ای به تمام استان ها فرستاده شد تا آمادگی لازم را برای کمک داشته باشند و به محض اعلام فراخوان اصلی کمک های مردمی را جمع آوری کنند.

اندام افزود: تفاوت این زلزله با ورزقان و دیگر بحران ها در این بود که ما در فراخوان جدید علاوه بر کمک های نقدی، ‌فراخوانی برای جمع آوری کمک های غیرنقدی ذکر کردیم. حجم کمک های مردمی در این موضوعات بی سابقه است و ما سر تعظیم بر این احساس و همدلی مردم فرود می آوریم.

به گفته رئیس سازمان داوطلبان ،‌حجم این کمک ها به اندازه ای زیاد بود که همکاران هلال احمر در 3 روز ابتدایی، ‌به طور شبانه روز ‌مشغول تفکیک و جداسازی این اقلام بودند. نا گفته نماند که در کنار غرفه های جمع آوری کمک های غیر نقدی، صندوق های کمک های نقدی هم قرار داشتند.

وی با اشاره به اینکه برخی از کمک های غیر نقدی مردم،‌ دیگر مورد استفاده نخواهد بود، گفت: در حال حاضر به برخی اقلام چون، ‌آب معدنی و نان نیازی نیست و اکنون باید به سمت کمک های نقدی صرف رفت تا نیاز 3 ماه آینده آنها برطرف شود.

اندام با بیان اینکه مدیریت و نحوه استفاده از کمک های نقدی بهتر انجام می شود،‌ اضافه کرد: برخی از هموطنان موقع کمک های خود توجهی به تاریخ مصرف کالاها ندارند چرا که تا رسیدن این اقلام به دست حادثه دیدگان مدت زمانی می گذرد و ممکن است تاریخ مصرف مواد خوراکی تمام شود. تاریخ مصرف اقلام خوراکی باید به گونه ای باشد تا یک پروسه 6 ماهه یا یکساله این مواد به دست آسیب دیدگان برسد. از مردم می خواهیم که تمرکز خود را روی چراغ های والور،‌ چراغ های خوراک پزی بگذارند. حتی از خیرین خود درخواست کردیم که به سمت تامین لوازم خانگی برای این عزیزان بروند.

وی با بیان اینکه تاکنون 35 میلیارد تومان از محل کمک های نقدی مردم جمع آوری شده است، افزود: هر کسی که به جمعیت هلال احمر کمک می کند به هر میزان و مبلغی، ‌ما او را خیر می دانیم. این نشان دهنده اعتماد مردم است. حجم کمک های مردمی در این چندساله اخیر بی سابقه بود. مردم فارغ از هر نوع جناح بندی سیاسی و قومیتی وارد میدان شدند که این سرمایه اجتماعی ارزشمندی است و دولتمردان باید قدر آن را بدانند.

اندام با اشاره به حضور شخصیت های معروف و محبوب اجتماعی در میدان حادثه اظهار کرد: برخی از خبرگزاری ها هجمه ای بر ما می آورند مبنی بر این که به زور لباس داوطلبی را بر تن شخصیت معروف می کنیم. اما هیچ استفاده ای از آنها نمی کنید. ما قصد سواستفاده کردن از موقعیت این عزیزان را نداریم. اما همه این افراد، ‌افراد تاثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: جو عمومی در چند روز اول زلزله، هجمه ای علیه هلال احمر ایجاد کرد که فضای مجازی مسبب آن بود و هلال احمر بسیار مظلوم واقع شد. ما جلوی مردم را نمی توانیم بگیریم. وقتی فرد معروفی در این فضای رسانه ای قرار می گیرد که مردم به دولت یا هلال احمر اعتماد ندارند،‌ خود وارد عمل می شوند.

رئیس سازمان داوطلبان تاکید کرد: ما نمی توانیم جلوی اقدام شخصیت های معروف را بگیریم‌، ‌اما با توجه به اینکه ما از نزدیک ،منطقه و نیاز مردم را ارزیابی کردیم و نیازهای واقعی افراد آسیب دیده شناسایی شده و دفترچه هایی توزیع شده که مشخص هست که به هر شخصی چه میزان کمک نقدی و غیر نقدی شده است، اگراین عزیزان اقلامی را جمع آوری کردند حتما از طریق کانال هلال احمر توزیع کنند و ما در حضور خود آنها این کار را انجام می دهیم.

اما بزرگترین انتقاد به سازمان داوطلبان این است که نتوانسته افراد تاثیرگذار را به عضویت هلال احمر در بیاورد و یا این عضویت نمادین بوده و بعدها نتوانسته از آنها استفاده کند. در همین ارتباط اندام اضافه کرد: ‌ما نمی توانیم افراد را به زور به سازمان داوطلبان بکشیم، ‌بلکه باید کاری کنیم که اعتماد کرده و به سمت ما بیایند. در جمعیت هلال احمر فضا برای آمدن این عزیزان فراهم است و ما کمک های خود را از کانال آن ها دریافت خواهیم کرد.

کمک های مردمی به زلزله زدگان غرب کشور بی سابقه بود، مردم نوع دوست ایرانی با هر نژاد و قومی در کنار مردم زلزله زده ایستادند و کمک ها پشت هم به سرپل ذهاب، قصرشیرین، ثلاث باباجانی و ازگله رسید. اما چه خوب می شد که اگر این کمک ها با هماهنگی یکی از سازمان های متولی مانند هلال احمر صورت می گرفت تا با توجه به نیازسنجی های انجام شده تدارک دیده شود.

انتهای پیام/

حضور کم رنگ سازمان داوطلبان هلال احمر در زلزله غرب کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
تسلیت به هموطنان کرمانشاه
آخرین اخبار