معاون فنی اداره محیط‌ زیست استان یزد:

محیط‌ زیست درصدد ایجاد سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی

معاون فنی اداره محیط‌زیست استان یزد از اجرای فاز دوم سایت تکثیر گورخر ایرانی تا یک ماه آینده در استان یزد خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ حسن اکبریمعاون فنی اداره محیط‌ زیست استان یزد از اجرای فاز دوم سایت تکثیر گورخر ایرانی تا یک ماه آینده در استان یزد خبر داد.

اکبری با برشماری برخی از مشکلات و معضلات کاری محیط بانان، گفت: این گروه دوستدار طبیعت با انواع خطرات پیش‌بینی‌شده یا پیش‌بینی‌نشده زیادی مواجه هستند.

وی در ادامه افزود: با توجه به تلاش‌ها و پیگیری‌ها در سال‌های اخیر و انجام اصلاحات، لیکن همواره مشکلاتی وجود داشته و به مفهوم رفع مشکل نیست.

معاون فنی اداره محیط‌ زیست استان با اشاره به اینکه از اواخر دهه 50 شاهد حذف گورخر ایرانی از تمام زیستگاه‌های استان یزد بوده‌ایم، اظهار داشت: گورخر ایرانی در حدود نیم‌قرن پیش در بسیاری از روستاهای استان زندگی می‌کرده‌اند و در اغلب دشت‌ها وجود داشته است لیکن در دهه 60 هیچ گورخری در زیستگاه‌های استان دیده نشده است.

اکبری اذعان کرد: در راستای احیای این‌گونه، محیط‌ زیست درصدد ایجاد سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی افتاد که از طریق زنده گیری گورخر ایرانی در استان سمنان و انتقال چهار رأس گورخر ایرانی به شهرستان مهریز صورت گرفت.

این مقام مسئول با تأکید بر هدف اجرای پروژه مبنی بر بازگرداندن این نوع گورخر به طبیعت استان، خاطرنشان کرد: این پروژه در منطقه کالمند بهادران نیز انجام گرفت، لیکن به دلیل پایین بودن ظرفیت منطقه مبنی بر جایگیری جمعیت زیادی از گورخر ایرانی مناسب نبود و منطقه‌ای در پشت کوه به نام مونی لون و در حدفاصل بین شهرستان‌های تفت و مهریز و خاتم جایگزین شد.

وی تصریح کرد: در فاز یک، چهار رأس گورخر ایرانی به منطقه مونی لون معرفی شد و پیش‌بینی می‌شود در یک ماه آینده نیز با انتقال شش رأس گورخر دیگر فاز دو نیز شروع به کار کند.

معاون فنی اداره محیط‌زیست استان در پایان به حراست و محافظت ازاین‌گونه نادر و در معرض خطر اشاره کرد و گفت: این‌گونه جانوری در سایت تکثیر با توجه به فنس کشی‌های صورت گرفته در معرض هیچ‌گونه تهدیدی وجود ندارد؛ همچنین پس از رهاسازی در طبیعت نیز از طریق گشت زنی و استقرار مأموران در منطقه و با استفاده از دستگاه ردیاب ماهواره‌ای که به گردن یکی از گورخرها نصب‌شده است، همواره در رصد مأموران قرار خواهد داشت.

انتهای پیام/ی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار