معاون نظارت دانشگاه فرهنگیان:

برای پذیرش دوره تربیت معلم باید معیار های سختگیرانه‌تری اعمال شود

معاون نظارت دانشگاه فرهنگیان گفت: باید شرایط آموزش و تربیت معلم را بهبود ببخشیم ومعیار های سختگیرانه‌تری برای پذیرش افراد اعمال کنیم .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،غلامرضا کیانی  امروز در نخستین سمپوزیوم دانشگاه فرهنگیان در دانشگاه فرهنگیان اصفهان با بیان این که امروزه معلمان در سطوح بالای آموزش هستند وبرنامه‌های آموزشی ما دچار تحول و نوآوری شده است، خاطرنشان کرد: باید در کنار تربیت دبیر شهید رجایی به دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه مأموریتی تأمین معلم کشور توجه شود.

معاون نظارت، ارزیابی، و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان این که دولت دغدغه ارتقای کیفیت تربیت معلم را دارد و به همین منظور از طریق استخدام مربی معلمانی که با سوادتر هستند سعی در بهبود و ارتقای کیفیت تربیت معلم دارد، افزود: دانشگاه فرهنگیان برنامه تربیت معلمی را تصویب کرد که بر اساس اصول عملی بوده است و این شایستگی‌ها بر اساس دانش و اطلاعات عمومی بوده است.

کیانی با تاکید بر این که باید یک دغدغه ملی برای تربیت معلمان اثربخش به وجود آیدومهم است که نحوه پذیرش، مسیر طی شده و خروجی تربیت معلم به چه نحو انجام شود، تأکید کرد: متقاضیان باید بتوانند گواهی  نداشتن سوسابقه و اعتیاد ارائه دهند و از پس مصاحبه برآیند و پذیرفته شدگان باید به طور تمام وقت در اختیار دانشگاه فرهنگیان باشند و طرح های مربوطه را انجام دهند.

وی با بیان این که در دوره کارورزی دانشجو معلمان در ایران شامل بازدید از کلاس، حضور در مدرسه، تدریس در کلاس واقعی و تدریس برای همکلاسیان دانشگاه است، ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که تربیت معلم و کارورزی یک دوره آسان بوده است و این یعنی ناظران نتوانسته‌اند نقش نظارتی خود را به درستی اعمال کنند.

کیانی افزود: مدرسه و دانشگاه باید تعامل خوبی با هم انجام دهند در حالی که در حال حاضر چنین نیست و امروز نوآوری‌هایی در این خصوص در حال انجام است.

وی با بیان این که در آمریکا دانشجو معلمان به دو نحو دوره کارورزی دارند، افزود: یکی حضور در مدرسه و کلاس است و دیگری تدریس در کلاس درس واقعی است در حالی که در آلمان طولانی‌ترین دوره تربیت معلم وجود دارد و راهبردهای بسیار سختی در زمینه پذیرش و تربیت معلم دارد و تأکید زیادی در دوره کارورزی دارد.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان این که پس از اتمام مرحله یک تربیت دانشجو معلمان باید دو روز در هفته را در مدرسه حضور داشته باشند و در هفته 8 ساعت در کلاس تدریس کند و در تمام این مدت مسؤولان نظارتی بر حسن انجام تدریس آن‌ها نظارت می‌کنند.

وی در پایان گفت: در همه کشورها نمره قبولی و داشتن کارورزی شرط فارغ التحصیلی است و در ایران نیز باید نشان دهند که شایستگی و لیاقت حضور در کلاس‌های درس را دارند و در ایران یک معیار خروجی داریم که امتحان کتبی، امتحان عملی، تدریس شبیه‌سازی شده و معدل 4 عنصر برای ملاک فارغ التحصیلی دانشجو معلمان است.

 

انتهای پیام/م

 

باید ورودی‌های سختگیرانه‌تری برای پذیرش دوره تربیت معلم اعمال کنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.