کاهش 50 درصدی ذخیره آب سد قلعه چای عجب شیر

فرماندار عجب شیر از کاهش 50 درصدی ذخیره آب سد قلعه چای این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛سید شمس الدین مراثی فرماندار عجب شیر در جلسه شورای حفاظت از منابع آب عجب شیر گفت: میزان آب ذخیره شده در پشت این سد از 15 میلیون متر مکعب در سال گذشته به هفت میلیون مترمکعب در سالجاری کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت سد قلعه چای 42 میلیون متر مکعب است گفت: کاهش بارش ها در سالجاری نسبت به سال 95 در کاهش ظرفیت ذخیره سازی این سد نقش مستقیمی داشته است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی آب بر لزوم صرفه جویی و افزایش بهره وری در بخش های صنعت، کشاورزی و مصرف خانگی تاکید کرد و گفت: شناسایی نقاط تنش زا در منابع آبی واعمال مدیریت صحیح مصرف در راستای جلوگیری از پیامدهای احتمالی در آینده، راهگشای مشکل کمبود منابع آبی در این شهرستان است.

وی افزود: با وجود کمبود بارندگی در سال های اخیر و کاهش ذخیره سفره های آب زیرزمینی، تقاضا برای بهره برداری از منابع آبی در بخش کشاورزی افزایش داشته از این رو صرفه جویی در مصرف آب از جمله اجرای سیستم های آبیاری مدرن و کشت محصولات کم مصرف در این راستا ضروری و حیاتی است.

مراثی با بیان اینکه بیش از 65 درصد چاه های حاشیه دریاچه ارومیه در عجب شیر دچار شوری بیش از حد استاندارد شده ادامه داد: این شهرستان با حدود70 کیلومتر، بیشترین طول حاشیه دریاچه ارومیه را به خود اختصاص داده و با کاهش سطح آب دریاچه، بیشترین خسارت را متحمل شده است.

وی اضافه کرد: کاهش آب کشاورزی در شهرستان های اطراف دریاچه ارومیه از جدی ترین مشکلات پیش روی مردم این منطقه بوده وعجب شیر نیز به علت موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خود بیش از دیگر مناطق تحت تاثیر پسروی آب این دریاچه، قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه 52 درصد از آب مزارع این شهرستان از آب های زیرزمینی و 48 درصد از سد قلعه چای عجب شیر تامین می شود خواستار افزایش رهاسازی از آب سد قلعه چای برای آبیاری اراضی این شهرستان شد.

مراثی با بیان اینکه 29 میلیون متر مکعب از منابع آبی سد قلعه چای عجب شیر برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: میزان ذخیره فعلی آب سد قلعه چای جوابگوی مصارف کشاورزی در این شهرستان نیست.

وی رعایت الگوی کشت، اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و طرح های نوین مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، استفاده از طرح های کارشناسی، استفاده از کنترل هوشمند و پرهیز از کشت محصولات پرمصرف را از جمله راهکارهای مدیریت منابع آبی در این بخش عنوان کرد.

 

انتهای پیام/ش

شوری بیش از 65 درصد چاه های حاشیه دریاچه ارومیه در عجب شیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار