با مخترعین ایرانی؛

تشخیص سریع کیفیت مواد غذایی با محصولات دانش بنیان

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید نرم‌افزاری شده است که کیفیت مواد غذایی را تشخیص می‌دهد.

تشخیص کیفیت مواد غذایی خارجی با دستگاه های دانش بنیان/ مواد غذایی با کیفیت را بشناسیدبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  شرکت‌های دانش‌ بنیان از اهمیت بسیار زیادی در کشور برخوردار هستند‌ و با اختراعات‌ روزمره جوانان نخبه‌ در این شرکت‌ها و همچنین‌ به واسطه طرح‌های مبتنی‌ بر دانش سبب‌ رشد‌ و پیشرفت‌ کشور می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان در نظر دارد به معرفی‌ محصولات دانش‌بنیانی بپردازد که توسط این شرکت‌ها تولید شده است. یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق‌ به ساخت دستگاه‌ کروماتوگرافی‌ مایع با بازدهی بالا شده است‌ که می‌تواند اجزای تشکیل‌ دهنده یک دارو و یا ماده غذایی را تشخیص‌ دهد.

مدیر این شرکت دانش بنیان در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص این دستگاه، اظهار کرد: برای شناسایی و ارزیابی مواد مختلف‌ از این دستگاه استفاده می‌شود، این فناوری در صنایع داروسازی‌ و شیمیایی‌ کاربرد زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه به همراه یک نرم‌افزار و شیر‌ تزریق‌ کار می‌کند، گفت: گاهی اوقات پیش می‌آید که یکی از شرکت‌های موادغذایی‌ بخواهد مواد سازنده‌ به طور مثال زعفران‌ را بداند و مقدار خالص‌ بودن آن و همچنین مواد تشکیل‌ دهنده‌اش را تشخیص‌ دهد در این زمان از این دستگاه استفاده می‌کند و کیفیت آن را مشخص‌ می کند.

این مدیر در خصوص کارکرد‌ این دستگاه خاطرنشان‌ کرد: به دلیل پیچیدگی‌ خاصی که این دستگاه‌ دارد‌ و به جهت اینکه برای اولین بار توسط شرکت‌ ما تولید شد موفق به دریافت‌ گواهینامه‌ دانش بنیانی‌ از معاونت علمی فناوری رئیس‌ جمهور شد.

وی ادامه داد: این دستگاه حاصل‌ 2 سال کار پژوهشی است که توسط‌ نرم‌افزار کنترل می‌شود. 

این مدیر در خصوص کارآیی این دستگاه در اداره گمرک اظهار کرد: در اداره گمرک‌ این دستگاه کاربرد زیادی دارد‌. برای مثال شاید اداره گمرک بخواهد اجزای تشکیل‌دهنده یک ماده غذایی را که از کشورهای مختلف وارد شده است را شناسایی و اندازه‌‌گیری کند و سالم بودن آن را بسنجد که در این زمان باید از این دستگاه بهره‌گیری کند.

وی یادآور شد: این دستگاه کاربردهای‌ دیگری نیز دارد‌ از جمله آن می‌توان به استفاده‌اش در صنایع‌ شیمیایی، برای تشخیص‌ داروهای مختلف و صنایع غذایی اشاره کرد.

انتهای پیام/

کاربردهای‌ دستگاه‌ کروماتوگرافی‌

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار