مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بروجرد:

آموزش‌و پرورش بروجرد در مقطع ابتدایی با کمبود نیرو مواجه است

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد گفت: آموزش‌وپرورش بروجرد با کمبود نیرو به‌ویژه در مقطع ابتدایی مواجه است و به‌شدت نیاز به نیرو‌های مشاوره در مدارس وجود دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ شهاب روزبهانی، مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بروجرد گفت: در یک دهه گذشته مسائل سیاسی در انتصاب‌های آموزش‌وپرورش بیشتر حاکم بود و کمتر به کارایی و عملکرد مهارتی مدیران مدارس و یا کارشناس و عوامل اداری توجه می‌شد که این امر سبب فاصله گرفتن آموزش‌وپرورش بروجرد از موقعیت و ارزش اصلی خود شده است.

وی افزود: باید با برنامه حرکت کرد تا بستر کار فراهم شود و این امر نیازمند همراهی و همدلی مردم در کنار فرهنگیان است تا شرایطی در مدارس ایجاد شود که جایگاه مسائل آموزشی و پرورشی در آموزش‌وپرورش تقویت شود.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد با اشاره به کاهش درصد قبولی‌های کنکور این شهرستان در سال‌های اخیر عنوان کرد: این امر یکی از نشانه‌های ضعف عملکرد آموزش‌وپرورش در سال‌های اخیر بوده و علاوه بر آن امتحانات نهایی سال سوم دانش‌آموزان و جایگاه بروجرد بین شهرستان‌های استان شاخصه‌هایی هستند که ضعف عملکرد آموزش‌وپرورش را محسوس کرده است.

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی بر اساس وضعیت موجود منابع مالی و منابع انسانی در آموزش‌وپرورش بروجرد بیان کرد: باید آموزش‌وپرورش در اولویت‌های اصلی شهر برای فراهم‌سازی بستر آموزش بهتر و پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی قرار گیرد که این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدت است.

روزبهانی با اشاره به برنامه‌های آموزش‌وپرورش بروجرد در راستای ارتقا بحث آموزش‌وپرورش گفت: یکی از برنامه‌هایی که در سطح کلان کشور در حال انجام است مدارس تعالی است که این مدارس شرایطی را فراهم می‌کند که هر مدرسه‌ای با توجه به واقعیت‌ها و شرایط خود برای پیشرفت آموزش‌وپرورش با توجه به استعداد‌های موجود در این مدارس شامل دانش‌آموزان، اولیای و معلمان و منابع مالی برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: این برنامه به‌نوعی در بروجرد جلوتر از برنامه کشوری آغازشده و بحث آموزش مدیران، معاونان و معلمان انجام‌شده و در مقطع ابتدایی برگزاری کارگاه‌های متعدد، فعال کردن گروه‌های آموزشی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف تدریس معلمان، نظارت بر عملکرد مدیران مدارس، عوامل آموزشی و برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان، ساماندهی نیرو‌ها با توجه به تخصص‌های آن‌ها، برگزاری دوره‌های انگیزشی کنکور و طراحی سؤال با توجه به حیطه‌های یادگیری دانش‌آموزان ازجمله این برنامه‌هاست.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش این شهرستان را یک موضوع جدی و مهم دانست و تصریح کرد: این اتفاق امری است که به‌تدریج در طول سال‌های گذشته به وجود آمده است و با توجه به اینکه آموزش‌وپرورش بروجرد قدمتی بالا دارد در مقطعی تعدادی از معلمان فارغ‌التحصیل مراکز تربیت‌معلم جذب آموزش‌وپرورش شدند و در بازه‌ای از زمان با افزایش بازنشستگی‌ها کمبود نیرو بیشتر شد و علاوه بر این تقاضای بالا برای انتقالی برخی نیرو‌ها به شهر‌های دیگر سبب کمبود نیرو در بدنه آموزش‌وپرورش بروجرد طی سال‌های گذشته شده است.

وی با اشاره به کاهش استخدامی‌ها در کل کشور خاطرنشان کرد: مراکز دانشگاه فرهنگیان چند سالی تعطیل شد و آموزش‌وپرورش با کمبود معلم مواجه شد که پس‌ازآن دانشگاه فرهنگیان جایگزین این مراکز شد و بین این دو فاصله افتاد و خروجی این دانشگاه‌ها کم شد.

روزبهانی گفت: با توجه به گستردگی و حجم بالای دانش‌آموز این کمبود در بروجرد محسوس بود حال‌آنکه در برخی مناطق استان مازاد نیرو وجود دارد، اما در بروجرد کمبود نیرو به‌ویژه در مقطع ابتدایی وجود دارد و به‌شدت نیاز به نیرو‌های مشاوره در مدارس وجود دارد که بسیاری از مدارس از وجود نیرو‌های مشاوره بی‌بهره هستند که با توجه به شرایط و آسیب‌های اجتماعی در جامعه وجود مشاور در مدارس لازم و ضروری است.

به گفته وی در برخی مدارس نیرو‌های خدماتی نیز کم است و تلاش می‌شود مجوز‌های لازم برای جذب نیرو اخذ شود، اما تاکنون این کمبود‌ها جبران نشده است و از سویی امسال به دانشگاه فرهنگیان بروجرد سهمیه کمتری برای جذب نیرو تعلق گرفت که این امر منعکس شد تا از ظرفیت این دانشگاه بیشتر استفاده شود.

انتهای پیام/د

آموزش‌وپرورش بروجرد با کمبود نیرو در مقطع ابتدایی مواجه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.