به مناسبت درگذشت چهره ماندگار پزشکی؛

مروری بر زندگی پدربیماری های عفونی/ غروب "یلدا" در نخستین شب زمستان

علیرضا یلدا چهره ماندگار بیماری‌های عفونی شب گذشته در اثر ایست قلبی فوت کرد.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علیرضا یلدا درسال ۱۳۰۹ هجری شمسی در تهران و در محله پامنار به دنیا آمد؛ وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود تهران، وارد دانشگاه تهران شد و پس از اخذ مدرک پزشکی عمومی در سال ۱۳۳۶، دوره تحصیلی بیماری‌های عفونی را طی کرد و مدتی در بیمارستان امام خمینی، به کار طبابت اشتغال داشته و ضمن آن عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شد و پس از مدتی به مرتبه استادی رسید.

یلدا در سال ۱۳۴۲ با طاهره جعفرزاده، متخصص بیماری‌های زنان و زایمان پیوند زندگی مشترک بست که حاصل این ازدواج دو دختر و سه نوه است که دختران استاد از چهره‌های موفق علمی به شمار می‌روند.

مروری بر زندگی پدربیماری های عفونی/ غروب

وی از سال ۱۳۳۶ تاکنون، عضو هیئت تحریریه نشریه‌های علمی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران بود و از برگزیدگان اولین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۸۱ بود و از سال ۸۸ تا امروز به‌پاس خدمات علمی اش درزمینه بیماری‌های عفونی جایزه‌ای بین‌المللی به نام او هرساله به بهترین پزشکان حوزه‌های مختلف اهدا می‌شود؛ جایزه‌ای که بسیاری آن را نوبل ایرانی می‌دانند همچنین اخیرا به عنوان مشاور سلامت وزیر بهداشت انتخاب شد.

"یلدا" مؤلف مجموعه شش‌جلدی کتاب بیماری‌های عفونی و صاحب ده‌ها عنوان مقاله داخلی و خارجی است و نکته بارز در تمامی امور وی رعایت اصول حرفه‌ای طی بیش از ۶ دهه فعالیت حرفه‌ای بوده است.

با توجه به فعالیت وی در زمینه بیماری‌های عفونی بی شک می‌توان آن را پدر بیماری‌های عفونی دانست؛ فردی که نخستین عنوان چهره ماندگار بیماری‌های فعفونی را به خود اختصاص داد.

در همین راستا در یکی از مراسم  گرامیداشت روز پزشک سال 94، سه مسئول ارشد و وقت کشور سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز استراتژیک ریاست جمهوری و علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور به احترام یک عمر تلاش استاد یلدا در این مراسم دست این استاد پیشکسوت و سرآمد در اخلاق پزشکی را بوسیدند.

 مروری بر زندگی پدربیماری های عفونی/ غروب

یکی از ویژگی‌های بارز این پزشک حاذق نداشتن مطب شخصی بود و به گفته خودش "من در تمام ۶۰ سال زندگی حرفه‌ای‌ام هیچ‌وقت مطب شخصی نداشتم، به همین دلیل که دوست نداشتم رابطه مالی بین من و بیمارهایم به وجود بیاید حتی بیمارستان خصوصی هم نمی‌رفتم، حتی اگر شرایط خاصی پیش می‌آمد و به اجباربه این بیمارستان‌ها می‌رفتم سعی می‌کردم، حق ویزیت کمتری بگیرم. "

سرانجام پروفسور یلدا، پدر علم بیماری‌های عفونی ۳۰ آذرماه امسال بر اثر بیماری قلبی آخرین صفحه از کتاب زندگی خود را به پایان رساند؛ باشگاه خبرنگاران جوان درگذشت این دانشمند ایرانی را به جامعه علمی تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام/

علیرضا یلدا درگذشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۰۱ دی ۱۳۹۶
روحشون شاد باشه و راهشون ادامه دار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۱ دی ۱۳۹۶
پدر بیماری های عفونی ؟! این چه عنوانی است!؟ آدم فکر می کند منظورتان بیماری سرماخورگی است!
آخرین اخبار