تولید روزانه ۲۴۰ تن زباله در یاسوج

سازمان پسماند شهرداری یاسوج گفت: روزانه ۲۴۰ تن زباله در یاسوج و توابع آن تولید که این رقم دو برابر میانگین کشوری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  درحالی که میانگین تولید زباله در جهان به ازای هر نفر در روز حداکثر ۵۰۰ گرم و در کشور ۸۰۰۰ گرم است در یاسوج هر نفر بیش از هزار و صد گرم زباله تولید می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج گفت: روزانه در یاسوج و توابع آن ۲۴۰ تن زباله تولید که حدود سه برابر میانگین جهانی و دو برابر میانگین ۷۰۰ گرمی تولید زباله در کشور است.

جعفر خدیوی افزود: روزانه ۴۰ خودرو حمل زباله و ۲۵۰ پاکبان درگیر جمع آوری حمل و دفن این پسماند‌ها هستند.

وی گفت: استفاده بی رویه از محصولات پلاستیکی و یک بار مصرف، فرهنگ غلط در نگهداری و خرید موادغذایی مردم یاسوج، باعث شده که مواد خوراکی بیشتر از میزان مصرف روزانه خریداری، فاسد و به پسماند‌های دور ریختنی اضافه شود.

شهردار یاسوج گفت: شهرداری ماهانه ۶۰۰ میلیون تومان برای جمع آوری زباله، حمل و دفن آن، هزینه می‌کند که این هزینه باید صرف زیباسازی شهر یاسوج می‌شد.

نستهن مقدم شهردار یاسوج، فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله، اختصاص ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و واگذاری ۲۸ هکتار زمین برای ساماندهی پسماند‌ها و ساخت کارخانه بازیافت را از جمله اقدامات انجام شده برای خروج از بحران زباله در یاسوج بیان کرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت زباله در یاسوج به مرحله بحران رسیده و منطقه دوپشته دشتروم که محل دفن این پسماندهاست، دیگرظرفیت دفن زباله را ندارد و اشباع شده است.

اسدالله هاشمی افزود: شیرابه خطرناک حاصل از زباله‌های بیمارستانی مخلوط با زباله‌های عادی هم، تهدیدی جدی برای آب آشامیدنی شهر یاسوج، آب‌های زیر زمینی و سد شاه قاسم در نزدیکی محل دفن این پسماندهاست.

وی افزود: دود حاصل از آتش زدن و شیرابه‌ی زباله‌ها، جنگل‌های بلوط منطقه بکر و گردشگر پذیر دوپشته دشتروم را به خطر انداخته و تغذیه پرندگان و گونه‌های جانوری از این پسماند‌ها، باعث مسمومیت و حتی مرگ برخی از این گونه‌ها شده است.

برپایه این گزارش، یاسوج شهری است که به دلیل دارا بودن طبیعت بکر و زیستگاه پرندگان و گونه‌های جانوری بودن، به پایتخت طبیعت ایران معروف است، اما اگرروند تولید زباله در این شهر به همین منوال ادامه یابد به زودی به پایتخت زباله‌ها تبدیل خواهد شد.

 

انتهای پیام/ش

تبدیل شدن پایتخت طبیعت به پایتخت زباله‌

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.