ضرورت مقاوم سازی مساکن روستایی استان اردبیل/ 26 درصد واحدهای روستایی استان بی دوام هستند

با توجه به اینکه اغلب واحدهای مسکونی استان از مصالح ضعیف و کم دوام مانند خشت و چوب ساخته شده اند قصه خانه های خشتی و ریزش آوارها جان ساکنان این واحدها را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اغلب واحدهای روستایی استان اردبیل با مصالح کم دوام ساخته شده و دوام کافی در برابر زلزله هایی با کمترین ریشتر را نداشته و مهمترین اقدام در این زمینه به منظور کاهش تلفات جانی و خسارت مالی به هنگام وقوع زلزله مقاوم سازی است.

وجود 5 گسل فعال در استان اردبیل و وقوع چندین زمین لزره بالای سه ریشتر در این استان زنگ خطر لزوم نوسازی و مقاوم سازی بافت های کم دوام و بی دوام روستایی را به صدا در آورده است چرا که در زمان وقوع زلزله بیشترین تلفات جانی و خسارات مالی در مناطق روستایی حادث می شود و هزینه های هنگفتی روی صاحبان این واحدها و دولت برجا می گذارد که جبران آن سال ها به طول می انجامد.

در سالهای گذشته اقدامات گسترده ای از سوی بنیاد مسکن استان اردبیل برای مقاوم سازی واحدهای کم دوام و بی دوام روستایی انجام گرفته و تسهیلات با بازپرداخت بلند مدت به متقاضیان نوسازی واحدهای کم دوام روستایی قرار می گیرد اما به دلیل درخواست ضامن معتبر و کارمند از سوی بانک های عامل پرداخت کننده این تسهیلات میزان استقبال و نوسازی روبه کاهش است که لازم است مسئولان ذیربط راه حلی برای این امر باندیشند.

خانه های روستایی اردبیل نیاز به مقاوم سازی دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نوسازی و بهسازی بافت های کم دوام و بی دوام روستایی از متوسط کشوری بالاتر است ولی باز واحدهای روستایی زیادی نیازمند بازسازی و بهسازی هستند و در مقابل زلزله هفت ریشتری دوام کافی را ندارند.

ضرورت مقاوم سازی مساکن روستایی استان اردبیل/ 26 درصد واحدهای روستایی استان بی دوام هستند

صدیف بدری اظهار داشت: حل مشکلات اجرایی در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیازمند حمایت و مشارکت مسئولان است و نیاز است در این زمینه با مشارکت و همکاری مسئولان نسبت به مقاوم سازی بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی حاشیه شهرهای استان اردبیل اقدامات مناسبی انجام داده شود.

وی اجرای قانون نظام مهندسی را از اقدامات مهم برای جلوگیری از وقوع حوادث برشمرد و اظهار داشت: این موضوع باید با جدیت و اهتمام ویژه ای دنبال شود و اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بیشترین خسارت های مالی و جانی در زمان وقوع حوادث بویژه زمین لرزه در مناطق روستایی  اتفاق می افتد تصریح کرد: لازم است با نوسازی این مناطق ضمن کاهش تلفات جانی و خسارت های مالی با ارائه راه کارهایی اساسی و اجرای برنامه های هدفمند قانون های نظام مهندسی این مشکلات را به حداقل برسانیم.

بدری بیان داشت: استاندارد سازی مصالح ساختمانی نیز از اصلی ترین ارکان مقاوم سازی است و باید تلاش شود مصالح ساختمانی استاندارد تولید و استفاده شود.

لزوم ارزیابی دقیق کیفیت ساخت و سازها

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اردبیل گفت: کشور ایران یکی از مناطق زلزله خیز است و وقوع ماهانه یک زمین لرزه بالای سه ریشتر در استان اردبیل ایجاب می کند که تمامی ساخت و سازها در مناطق شهری و روستایی بر طبق اصول بوده و مقاوم در برابر زلزله باشد.

مسعود امامی یگانه متذکر شد: به منظور کمک به روستائیان و مقاوم سازی مسکن روستایی تسهیلاتی از سوی بنیاد مسکن پرداخت می شود که لازم است روستائیان با مراجعه به این ادارات نسبت به اخذ وام و نوسازی واحدهای خود اقدام نمایند .

ضرورت مقاوم سازی مساکن روستایی استان اردبیل/ 26 درصد واحدهای روستایی استان بی دوام هستند

وی به وقوع زمین لرزه در استان کرمانشاه و خسارت قابل توجهی که به شهرها و روستاهای این استان وارد شده نیز اشاره کرده و اظهار داشت: زلزله مهیب  کرمانشاه نشان داد که بی دقتی در ساخت و سازها می تواند خسارت جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اردبیل افزود: بررسی کیفیت و دقت در ساخت و ساز ها در مناطق شهری و روستایی در راستای به حداقل رساندن خسارت ناشی از بلایای طبیعی بویژه زلزله لازم و ضروری است.

امامی یگانه تصریح کرد: لازم است اساتید دانشگاهی با هماهنگی راه و شهرسازی اثرات زلزله برروی ساخت و سازها را بررسی کرده و با آشکار ساختن معایب ساخت و سازهای مناطق شهری و روستایی نسبت به رفع این معایب قبل از وقوع حادثه ای جبران ناپذیر راه حلی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه هر سال مقاوم سازی 4 هزار مسکن روستایی در دستور کار است اضافه کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تمام واحدهای مسکونی روستایی تا سال 1405مقاوم سازی می شوند.

مقاوم سازی 54 درصد خانه های کم دوام روستایی اردبیل

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان اردبیل از مقاوم سازی 54 درصد مسکن های روستایی استان اردبیل خبر داد و گفت: در کل استان اردبیل 119 هزار و 380 واحد مسکونی روستایی وجود دارد که از این تعداد هزار و 696 روستا دارای سکنه بوده و جمعیتی حدود 450 هزار نفر در این واحدها ساکن هستند.

ضرورت مقاوم سازی مساکن روستایی استان اردبیل/ 26 درصد واحدهای روستایی استان بی دوام هستند

لطیف عبدالله زاده با بیان این مهم که 26 درصد واحدهای مسکونی روستایی کاملا بی دوام هستند تصریح کرد: از کل جمعیت روستایی استان 116 هزار و 880 نفر در واحدهای کم دوام یا بی دوام ساکن هستند.

وی با اشاره به اینکه مقاوم سازی  5 هزار واحد مسکونی در سال جاری در دستور کار بنیاد مسکن استان اردبیل است بیان داشت: از این تعداد برای هزار و 155 واحد تسهیلات پرداخت شده و هزار و 155 واحد در مرحله عقد قرار داد با بانک قرار دارد و هزار و 674 واحد نیز برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی گردیده است.

وضعیت هشدار در مشگین شهر،خلخال و گرمی

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان اردبیل از وضعیت نامناسب روستاهای سه شهرستان مشگین شهر گرمی و خلخال در برابر بلایای طبیعی بویژه زلزله ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: دولت برای تشویق و کمک به نوسازی واحدهای کم دوام و بی دوام روستایی تسهیلاتی را با سود 5 درصد و بازپرداخت 10 تا 12 ساله به متقاضیان پرداخت می کند.

عبدالله زاده افزود: این تسهیلات برای ساخت و سازهای انفرادی 18 میلیون و برای واحدهایی که نسبت به بهینه سازی مصرف انرژی اقدام کرده اند 20 میلیون تومان است.

وی با تاکید بر این نکته که منظور از بافت های کم دوام و بی دوام واحد هایی هستند که با مصالح نامناسب از قبیل خشت و گل و چوب ساخته شده اند و به این واحدها تسهیلات اختصاص می یابد تصریح کرد: برای کمک به خانوار های محروم ساکن در این واحدها مبلغ 4  تا 8 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان اردبیل بیان داشت: برای خانواده های ساکن واحدهای کم دوام و یا بی دوام روستایی که دو یا چند عضو معلول دارند نیز براساس تفاهم نامه ای که با سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان، مسکن و شهر سازی و حساب 100 امام و بنیاد مسکن صورت گرفته در صورت استفاده از تسهیلات بانکی 6 میلیون توسط بهزیستی، 10 میلیون توسط بنیاد مستضعفان و 2 میلیون تومان توسط حساب 100 امام به صورت کمک بلاعوض برای کمک به بازپرداخت تسهیلات پرداخت می شود.

کم بودن میزان تسهیلات پرداختی دلیل بی رغبتی روستاییان

مسئولان بنیاد مسکن در حالی از پرداخت تسهیلات خبر می دهند که بسیاری از روستائیان از میزان و نحوه پرداخت این تسهیلات رضایتی نداشته و چندان استقبالی نسبت به اخذ تسهیلات و نوسازی واحدهای خود ندارند به طوری که به گفته یکی از اهالی روستای گندشمین از روستاهای بخش مرکزی اردبیل این مبلغ کفاف هزینه های اولیه را هم نمی دهد چه برسد که با آن یک خانه کامل هم ساخته شود.

ضرورت مقاوم سازی مساکن روستایی استان اردبیل/ 26 درصد واحدهای روستایی استان بی دوام هستند

توحید افصلی شرایط سخت اخذ وام نوسازی را نیز خاطر نشان کرده و می گوید: برای گرفتن وام باید یک یا دو نفر کارمند رسمی به عنوان ضامن به بانک معرفی کنیم که با شرایط استخدامی کشوری که دیگر استخدام رسمی وجود ندارد و اینکه روستائیان آشنای کارمند ندارند نمی توانند از این وام استفاده کنند.

وی می افزاید: کم بودن مبلغ وام هم مشکل دیگری است و با تورمی که در مصالح ساختمانی وجود دارد و قیمت ها متغیر بوده و با پیش بینی ها و برنامه ریزی های ما همخوانی نداشته و لحظه ای نمی توان به قیمت های این مصالح اعتبار داشت و با این مبلغ شاید بتوان فقط اسکلت ساختمان را برپا کرد و بقیه هزینه ها که کم نیز نیستند می ماند و شاید این اسکلت هم به دلیل تامین نشدن بقیه هزینه ها سال ها در زیر باران و باد بماند و زنگ بزند.

امروز به فکر باشیم، فردا دیر است

کارشناس مسئول نظارت و ارزیابی بنیاد مسکن استان اردبیل با تاکید براین نکته که برای مقاوم سازی واحدهای کم دوام و بی دوام روستایی باید تعجیل کرد چرا که فردا هم ممکن است دیر باشد گفت: هزینه ساختن یک واحد مسکونی ویران شده در زمان بحران مانند زلزله به دلیل تحمیل هزینه هایی از قبیل آوار برداری افزایش چندین برابری قیمت مصالح ساختمانی در منطقه و یا کمبود و یا نبود مصالح ساختمانی در منطقه بحران زده چند برابرمی شود.

علی جودی افزود: از سوی دیگر در زمان وقوع زلزله بیشترین تلفات جانی و خسارت های مالی در روستاها اتفاق می افتد که جبران این تلفات و خسارت ها و به خصوص تلفات جانی و از دست دادن عزیزان ناممکن خواهد بود که لازم است صاحبان منازل کم دوام روستایی و مسئولان در مقاوم سازی این واحدها جدیت داشته باشند.

وی با اشاره به این که مقاوم سازی خانه های روستایی می تواند سبب پدیده مهاجرت معکوس و ماندگاری روستائیان در روستاها گردد اظهار کرد: پیشگیری، مقاوم سازی و نوسازی واحدهای کم دوام و یا بی دوام روستایی باید از مهمترین اولویت های بنیاد مسکن و دیگر سازمان های دخیل در این امر باشد.

کارشناس مسئول نظارت و ارزیابی بنیاد مسکن استان اردبیل تصریح کرد: مقاوم سازی واحدهای کم دوام و بی دوام روستایی کاملا با نظارت ناظران این اداره صورت می گیرد و در بسیاری از موارد واحدهایی که در روستاها ساخته می شود استحکام و مقاومت بیشتری نسبت  واحدهای نوساز شهری دارد.

جدی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که برای ساخت یک واحد مقاوم آیتم های زیادی دخیل هستند از جمله مصالح ساختمانی مرغوب و استاندارد، در دسترس بودن این مصالح در منطقه، استاد کار ماهر و بسیاری از موارد که زنجیر وار به هم وصل بوده و نبود یکی از این موارد حلقه های این زنجیر را از هم خواهد گسست.

وی با اشاره به این نکته که دولت و بانک های عامل پرداخت تسهیلات نوسازی باید فرایند اعطای تسهیلات را کمی سهل و آسان کرده و سرعت ببخشند افزود: متاسفانه در سال های اخیر استقبال روستائیان برای گرفتن تسهیلات و اقدام به نوسازی واحدهای خود به دلیل سخت گیری هایی که از طرف بانک ها اعمال می شود مانند آوردن ضامن معتبر و یا وثیقه کاهش یافته است و این امر کار نوسازی واحدهای مسکونی در مناطق روستایی را کمی کند کرده است که بانک ها و دولتمردان مسئول در این امر در پرداخت تسهیلات سرعت و دقت و توجه بیشتری داشته باشند.

زلزله سال 75 در اردبیل 760نفر کشته، صدها تن مجروح و ویرانی 23 هزار واحد مسکونی را در پی داشت و چندین میلیارد ریال خسارت به تاسیسات زیر بنایی وارد کرد  به دلیل استفاده روستائیان از منازل غیر مقاوم و کاه گلی زلزله بیشترین تلفات را سهم روستائیان کرد.

آنچه قابل تامل است احتمال تکرار تجربه سال 75 است و اگرچه بنیاد مسکن از آن زمان تاکنون اقدامات زیادی در خصوص مقاوم سازی واحدهای کم دوام و بی دوام روستائی انجام گرفته ولی تا رسیدن به مقاوم سازی کامل این واحدها علاوه بر همت بالای مسئولان و روستائیان، تامین به موقع اعتبار نیاز است.

ضرورت مقاوم سازی مسکن روستائی با استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب و مقاوم و نرخ بالای آسیب پذیری این واحدها درس هایی است که زلزله سال 75 اردبیل و زلزله اخیر کرمانشاه دارد.

زلزله، سیل، طوفان و دیگر بلایای طبیعی همیشه بوده هست و خواهد بود و نوسازی و مقاوم سازی واحدهای فرسوده چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی نه عنوان هزینه که یک پس انداز است پس اندازی که در زمان وقوع حوادث بویژه زلزله اثرات آن عیان می شود.

چه بسیار افرادی که در عرض چند ثانیه در اثر غفلت و پشت گوش انداختن نوسازی خانه هایشان، هست و نیست خود را از دست داده اند و این زمان است که دیگر پشیمانی سودی ندارد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.