به زودی؛

اشیای هخامنشی در فارس ثبت ملی می‌شود

اشیای هخامنشی در استان فارس به زودی ثبت ملی می‌شوند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عبدالرضا نصیری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار کرد: به زودی نخستین پرونده اشیای منقول فارس که شامل ۴۵ شی هخامنشی موزه تخت جمشید از جمله ظروف و وسایل زینتی است در فهرست ملی به ثبت خواهد رسید.

وی اضافه کرد: این پرونده به سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران ارسال شده و به زودی نشست تخصصی و کمیته ثبت ملی آثار برگزار خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: قدمت اشیای این پرونده، هخامنشی است و در سایت میراث جهانی تخت جمشید کشف شده است و هم اینک نیز در موزه هخامنشی این سایت در معرض دید عموم قرار دارد.
نصیری افزود: تاکنون ۹۰ پرونده اشیای منقول تاریخی استان تهیه شده است و امیدواریم این پرونده‌ها که عمده آن‌ها متعلق به اقلام و اشیای موزه پارس در شیراز است هرچه سریعتر ملی شود.

معاون میراث فرهنگی فارس ادامه داد: طبق قوانین، پرونده اشیا و اقلام منقول به صورت گروهی و در قالب مجموعه‌های ۴۰ تا ۵۰ تایی که متعلق به یک دوره و یک سایت تاریخی است، در فهرست ملی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: اولویت ثبت ملی اشیای منقول استان با آثار موزه‌های هخامنشی تخت جمشید، ساسانی بیشاپور (کازرون) و موزه پارس در شیراز است.

۲۵ موزه تخصصی در استان فارس فعال است.

عبدالرضا نصیری افزود: ۲۰ هزار شی تاریخی و مطالعاتی متعلق به دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی در عمارت کلاه فرنگی شیراز (موزه پارس) نگهداری می‌شود و در معرض دید عموم قرار دارد.

این موزه، سال ۱۳۱۶ به عنوان نخستین موزه کشور، با نمایش هزار و ۸۸ قلم شی تاریخی راه اندازی شده است.

تا قبل از سال ۱۳۷۷ بیشتر آثار و کشفیات فرهنگی در محوطه‌های تاریخی سراسر کشور به موزه ملی منتقل می‌شد، اما بعد ازآن، کشفیات در موزه‌های تخصصی استان‌ها نگهداری و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

در موزه تخصصی تخت جمشید که به موزه هخامنشی فارس معروف است انواع اقلام و اشیای آن دوره تاریخی که در سایت جهانی تخت جمشید کشف شدند در معرض دید عموم قرار دارد.

انتهای پیام/ن

ثبت ملی اشیای هخامنشی در فارس

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.