آلودگی خام مزارع؛

کشاورز‌ان غیربومی خاک مزارع را به نیترات و گوگرد آلوده کرده اند

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: فعالیت گسترده کشاورزان مهاجم در لرستان منجر به آلودگی خاک مزارع به نیترات و گوگرد شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ مهدی سجادی ظهر دوشنبه در جلسه صیانت از منابع آب با اشاره به اینکه ۱۷ سال است خشکسالی در کشور ما وجود دارد، صدمات جدی به منابع آب وارد شده و اگر چندین سال ترسالی داشته باشیم هم این صدمات برطرف نمی‌شود، اظهار داشت: دستگاه‌ها اگر تعامل نداشته باشند بر شدت این مشکلات افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه زمانیکه مجلس مصوب طرح بخشودگی آب بها و حق النظاره چاه‌های کشاورزی را مصوب کرد، در واقع آب را مجانی کرد، یعنی آب ارزش ندارد و هرکسی هرچقدر می‌خواهد می‌تواند مصرف کند، تصریح کرد: وزارت نیرو پس از تصویب این مصوبه در سال ۸۴ تا کنون یک ریال بابت استفاده از منابع آب زیرزمینی توسط کشاورزان نگرفته است.

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان یادآور شد: زمانیکه نیرو‌های ما در روستا‌ها حضور فیزیکی داشتند و بر برداشت آب از چاه نظارت می‌کردند و حق الناره‌ای دریافت می‌کردند، روند برداشت آب کنترل و مدیریت می‌شد.

سجادی همچنین به قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه اشاره کرد و گفت: در این قانون وزارت نیرو به کسانی که قبل از سال ۸۵ به صورت غیرقانونی مبادرت به حفر چاه کرده بودند، مجوز داد، تا آن سال ۳۵ تا ۴۰ حلقه چاه غیرمجاز داشتیم و بعد از قانون تعداد چاه‌های غیرمجاز به بالغ بر دو هزار چاه رسید.

وی ادامه داد: پر کردن چاه‌های غیرمجاز هم هزینه بر است، اما با همین اعتبارات اندک ۳۵۰ حلقه چاه را با کمک دلسوزانه دادگستری و نیروی انتظامی پر کرده ایم.

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه چندین سال پیش هشدار دادیم که دشت کوهدشت با کشت ذرت دارد از بین می‌رود، اما حرف‌های ما به جایی نرسید، اگر همان موقع دلسوزانه اقدام می‌کردیم امروز شاهد ممنوعه شدن این دشت نبودیم، افزود: اگر کشت ذرت ادامه یابد و چغندر قند هم اضافه شود تا چندسال آینده باید کشاورزان مهاجرت کنند.

سجادی با بیان اینکه کشاورز‌های غیربومی به لرستان هجوم آورده اند، این افراد کشاورز‌های مهاجم هستند، آب و خاک ما را به تاراج می‌برند، تصریح کرد: خاک مزارع ما به واسطه کشت سیب زمینی، هندوانه و پیاز توسط همین کشاورز‌های مهاجم آلوده به نیترات و گوگرد شده است؛ این‌ها سلامت جامعه را به خطر انداخته است.

وی خاطرنشان کرد: چندوقت پیش صادرات هنداونه داشتیم که به دلیل وجود همین سموم در هندوانه ها، برگشت خوردند.

انتهای پیام/د

معضل کشاورزان مهاجم و خاکی که به نیترات و گوگرد آلوده می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار